Gå til innhold

Beste kalibreringsverktøy for kalibrering av skjerm


FelixKalle

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg trenger noen tips angående noen gode kalibreringsverktøy. Har en 24 tommer fra Acer, med ganske dårlige og ukorrekte farger, og selv kan jeg svært lite om kalibrering. 

 

Har sett litt på noen forskjellige kalibreringsverktøy, og vurderer kanskje å kjøpe denne:

 

https://prisguiden.no/produkt/datacolor-spyder-5-pro-230147

 

Det er utrolig mange valg, men det hadde vært supert hvis noen på forumet kunne poste noen linker til gode kalibreringsverktøy. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste programmet er CalMAN RGP, men det koster jo litt. Selv har jeg CalMAN Enthusiast, men du har ikke bruk for den med mindre du er hjemmekino entusiast i tillegg :)

 

I tillegg trenger du et måle instrument alle C3 eller C6 (kolorimeter) eller et X-Rite i1Pro 2 (spectroradiometer). Helst begge om det skal bli helt perfekt slik at du kan profilere kolorimeteret først med spectroradiometeret :)

 

Kolorimetre drifter vekk over tid og trenger da en profilering så de blir riktige igjen. Billige kolorimetre drifter gjerne mer en dyre slik at de ikke er nøyaktige lenge.

 

Spectroradiometeret må også sendes inn med jevne mellomrom (1 år på i1Pro 2).

 

http://calman.spectracal.com/

Endret av Gralle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spyderpakken du linket til, samt xrite Colormunki Display eller i1display pro fungerer bra det formålet. De kommer alle med programvare som fungerer prikkfritt. Du får ingenting ekstra ved å bruke Calman RGB, da denne programvaren gjør det eksakt samme som den medfølgende programvaren. Forskjellen er at du blir 299usd blakkere.

 

Calman (dvs de større versjonene) er meget bra med tanke på rapporter, qa, manuell kalibrering av tv/projektorer, støtte av diverse metere samt videogeneratorer, samt et hav av andre ting. Den kan som sagt også gjøre samme jobben som medfølgende programvare, men dette tar de altså 299usd for, og det medfølger kun 3 klientlisenser til slik at du ikke kan bruke dette på uendelig mange pcer med mindre du punger ut 49usd for hver ekstra pc du skal kalibrere.

 

Skal du safe, går du for xrite i1display pro og bruker den medfølgende i1profiler programvaren.

 

Hvis du vil gjøre det på billigste måte, anbefaler jeg i1display2 sammen med dispcalgui, som er freeware men kalibrerer enda bedre enn de kommersielle løsningene. (Jeg har et slikt meter liggende til gibort-pris om du er interessert)

Endret av Soulitaire
Lenke til kommentar

De krever kun at du kobler til støttet hardware (logisk nok) når man skal kalibrere. Kalibreringen vil fortsette å fungere etterpå.

 

Calman, og et par andre, er selvstendige kalibreringssoftware. Skulle bare mangle at de krever en gyldig lisens.

 

Kjøper man f.eks proffutstyr, kommer disse gjerne uten kalibreringssoftware, eller så er softwaren litt light på funksjoner. I disse tilfelle bruker man Calman.

 

For vanlige databrukere medfølger all nødvendig software og funksjoner når man kjøper et meter.

Lenke til kommentar

all programvare som har hardware og krever lisenser utgår med høye kneløft og skulle vært skutt

 

Skulle sett nVidia kreve penger om du ville flytte kortet til en annen pc..

Stemmer ikke.

 

Jeg har Spyder4ELITE, denne har jeg kalibret flere PCer med skjerm, HTPC med projektor(samt 4-5 kompiser sine PCer).

Har aldri blitt krevd at lisens må fornyes.

 

Spyder kalibrering er veldig enkel.

Mer eller mindre plug and play, med gode resultater.

Kan anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...