Gå til innhold

Ny pc på gang, trenger råd.


Anbefalte innlegg

Etter mange års hardt arbeid, virker det nå som om pc min ligger på dødsleiet. Tiden er derfor kommet til et nytt innkjøp. Det hadde vært fint om noen kunne se over oppsettet, da utviklingen på hardware fronten har gått litt fort for meg.

 

 

Pris: Er foreløpig ikke et tema, kjøper så sjelden, og madrassen er passe hard. Det finnes et tak, men man skal slite for å passere det. Det er alltid rom til litt fornuft.

 

 

Bruksområde: Pc'n skal brukes til jobb og spilling. Jobber mye med design, berører alt fra A til Å, ofte kombinert med lyd, mao animasjon og video, så det blir en del tunge jobber.

 

 

Overklokking: Overklokking føler jeg meg for usikker på, men eksprementering har forekommet. Forundrer meg ikke om jeg prøver om et års tid.

 

 

Kabinett: Har bare falt for Lian Li PC-70, bare må ha det, bare må ha det. (Etter å gremmes over pc kabinetter for 7 år siden, startet jeg nesten et kabinett designer firma. Det er godt å endelig se at bransjen tar igjen ideéne mine, så slipper jeg.)

 

 

PSU: Har seriøse planer om modding av kabinettet. Ja det er pent urørt, men jeg vet jeg kan enda bedre, det skal bli stilrent og 'anonymt'. Tenkte da på AntecTrueblue 480PEC 480W ATX, for å ha litt power margin.

 

 

Kjøling: Trenger jeg flere vifter? Jeg vet at det en dag blir fullt i kabinettet, det blir alltid det. Tenkte på antec sin blå, den er vel nærmest trueblue i blåfargen, bråker kanskje litt mye. Vannkjøling og den slags får bli ved neste anledning.

 

 

Hovedkort: Tradisjonelt har jeg gått for muligheten til å ha to cpu'er, kjøp en først og en til når prisen blir latterlig lav. Dessverre har jeg bare fulgt opp dette en gang, så jeg tror ikke jeg gidder det denne gang. Har gode erfaringer med Asus så jeg heller mot AsusP4C800-E Deluxe. Det er bare det at det koster vel egentlig 1000kr for mye, siden jeg ikke trenger alt som er på det. Kan vel trekke en likning til biler, hvor aluminiumsfelger og el-vinduer ikke var standard før, men er det i dag. Ser jo at nesten alle hovedkort har et eller annet jeg ikke trenger så la gå. Det støtter også prescott som er et pluss.

 

 

CPU: Intel P4 3.0GHz Virker mest fornuftig.

 

 

CPU kjøling: Har erfaring med at tempraturer kan bli høye så jeg prøver Zalman CNPS7000ACU. Vannkjøling og den slags får bli ved neste anledning.

 

 

Ram: Her faller jeg helt av. Tror jeg går for Corsair TWINX 1024MB/2x512MB/DDR, ender vel opp med to sett. Spørsmålet blir da pc4000 500mhz eller pc3200 400mhz? Skjønner ikke noe, siden ingen hovedkort oppgis at de støtter pc4000. Har blitt rådet til å ha mye ram pga oppgavene som skal utføres, så taket må være høyt på ram.

 

 

Harddisk: Kjekt med en ny systemdisk, jeg har satt opp en Maxtor DiamondMaxPlus9/80GB/8MB/IDE/7200rpm, bare for syns skyld. Jeg har egentlig nok disker, men leker med tanken på raid. Har en ata, en scsi og et par ide, men kan dessverre altfor lite om dette. Må harddiskene være fra samme produsent?

 

 

Diskettstasjon: Er vel kjekt å ha? Setter opp Shuttle floppy Silver, vet ikke om flere med sølv front. Noen andre?

 

 

cd/dvd osv: Har en cdrw brenner, så da kan en kombi cd/dvd drive kanskje være kjekt. Igjen kommer Shuttle med sin DVD-rom 16xDVD/48xCD silver. Er det noen flere med sølvfront?

 

 

Skjermkort: Tradisjonelt har jeg gått for matrox skjermkort siden de scorer høyt på 2d grafikk. Med økt spilling på f.eks fligtsim og sims, måtte jeg øke til dinosauren asus7700De, som rakk akkurat å treffe ufo aftermath, før symptomene på dødsleiet åpenbarte seg. Fred over dets minne. Jeg har planer om å bli rå på 3d moddelering til spill. Jeg har bakgrunn som programmerer og dette temaet har lokket i bakhodet lenge. Trenger derfor noe som sparker. Har nå fått god erfaring med asus, så da blir det vel Asus Radeon 9800XT 256MB, med sine to vifter...

 

 

Skjerm: Er enda usikker på LCD/TFT, men går vel for Samsung 193t Silver, med dvi kobling.

 

 

Oversikt:

Kabinett: Lian Li PC-70 0 Watt, Maxi

Strøm: AntecTrueblue 480PEC 480W ATX

Vifter: Antec Blue LED Fan 80x80x25.4mm 2600rpm

Hovedkort: AsusP4C800-E Deluxe

Prossesor: Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB bulk/tray Socket 478

Cpukjøl: Zalman CNPS7000ACU

Ram Alt1: Corsair TWINX 4000PRO 1024MB/2x512MB/DDR 500

Ram Alt2: Corsair TWINX 3200PRO 1024MB/2x512MB/DDR 400

Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB 8MB, IDE, 7200 rpm

Diskett: Shuttle Standard 1.44Mb 3.5" floppy Silver

cd/dvd: Noe med sølvfront???

Skjermkort: Asus Radeon 9800XT 256MB

Skjerm: Samsung 193t 19" TFT Silver

 

 

Fra før har jeg:

-Adaptec AHA-2940U2W - Ultra2 SCSI kontroller

-Rocket 15xx/1110 S-ATA kontroller (blir vel unødig?)

-Creative SB Live

-Seagate SCSI disk

-En Maxtor ata, eller var det IBM? Husker ikke, gidder ikke åpne kassa nå.

-Et hav av ulike IDE drives

-en plextor cd-rw

-en sony cd-rom/droppes sannsynligvis i nytt system

-Nettverk 3com Etherlink

 

 

Dette ble mer tekst en planlagt, men det ble nødvendig da jeg føler meg usikker på mange punkter. Jeg beklager så meget for å ha stjålet din tid. Bestilling skal skje denne uka, så kom igjen og hjelp meg utenfor stupet. På forhånd en stor takk!

Er det noe jeg har glemt?

 

 

Hilsen

LilleAlien

Endret av LilleAlien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp en Athlon Fx-51. den er helt rå, koster 6500 kroner for bare prossessoren, men skal du ha den beste så..den PARKERER p4 fullstendig, inkludert den p4 3.0`en din.

skjermkortet er det lite å si på.

ellers så det bra ut, Hyundai sin Q17 skjerm er veldig bra og koster ikke så mye som kvaliteten skulle tilsi.

vent 2 uker, da kommer det et Abit Guru hovedkort, skal være veldig kult.

1024 ram holder nok, men du kan jo være gal og kjøpe 2 x

Lenke til kommentar

-Hercules 9800 Pro 128 mb skal vurderes, tenkte bare at jeg bytter ut komponenter så sjelden, så hvorfor ikke være klar til 256mb får mere nytteverdi.

-Athlon Fx-51, er klar over den, det er bare "gammel vane vondt å vende".

Inn i tenkeboksen igjen...

-Hyundai sin Q17 har vært i tankene, men så får jeg rabatter på samsung via jobben. Ville vært dumt å ikke utnytte slikt.

-Abit Guru hovedkort skal lese om den...

-er litt gal ja, skal innrømme såpass, men hadde tenkt å vente med 1gb, se på behov, satt det opp hvis det skulle by på problemer i oppsettet, noe det sikkert ikke gjør, men det er jo ikke lett å vite lenger...

Lenke til kommentar

Kjøper du 4x512MB brikker, vil ytelsen bli svekket. Så hvis du skal ha 2GB med ram vil jeg anbefale deg å kjøpe 2x1024MB brikker :yes:

 

Ville tenkt litt på Forton/Source PSU. De er billige og yter EXTREMT bra! En Forton/Source 350W ble målt som 452W hos thg. Ville da gått for en Forton/Source 400W . De er både billige å støyer utrolig lite ;)

 

Ville tatt PC3700 minnebrikker i stedenfor. Hvis du tenker på å OC en gang i tiden.

 

Kanskje jeg ville valgt en Western Digital 120GB 8MB cache som er på tilbud nå, eller en Seagate 120GB 8MB cache. WD'en yter best, men ifølge enkelte her på forumet så bråker den endel, jeg har 4 WD disker, syntes ikke at de bråker så mye at det gjør noe. Seagate er ekstremt stillegående, men yter litt dårligere enn WD disken gjør.

 

Ellers ser den pc'en toppers ut ;)

Lenke til kommentar

har bare en ting å si:

 

NICE:)

 

Edit:

 

Men fra spøk til alvor!

Kjøp Hercules Radeon 9800XT og 2 gig med ram(2x1024)

kjøp en raptor disc til systemet:)

en fortron source 400w(yter utrolig bra)

 

og skal du ha det råeste så kjøp athlon FX-51!

 

Lykke til, for den pcn blir helt sinnsyk!(og du har valgt et sinnsykt rått kabinett:))

Endret av king_pedersen
Lenke til kommentar
Du sier det er kjekt med en systemdisk...

Da ville jeg vel velgt en raptor-disk, med mindre du skulle bruke den SCSI-disken.

En sånn raptor på 36,7 GB(10'000rpm,8mb cache,SATA) får du til ca.1100kr.

Enig der ja! Er du ute etter MAX ytelse, ville jeg gått for en Raptor disk til å ha windows eller andre operativsystemer på, og så bruke en 120GB WD eller Seagate til å bevare andre ting på.

Lenke til kommentar

-Du må jo vurdere hvor mye du er villig til å betale for det ekstra du får ut av Xt kortet.

Pris er et ikke tema, er xt'n best ja så blir det fest...

 

-Kjøper du 4x512MB brikker, vil ytelsen bli svekket. Så hvis du skal ha 2GB med ram vil jeg anbefale deg å kjøpe 2x1024MB brikker

Nettopp derfor satte jeg opp 2gb ram. Takk!

 

-Forton/Source 400W

Er notert, har sett litt på den før ja...

 

-PC3700

Virket for meg på vei ut siden nesten ingen har det og jeg leste det i en artikkel her, tror jeg, men feil kan man jo ta.

 

-Western Digital 120GB 8MB cache

Er notert, har foreløpig ikke tenkt så hardt på harddisker, ville finne ut om raid først. Men støy tips er fint. Har flere harddisker enn det er plass til, brukte en gang harddisker som "cd-rw" :lol: , ble enklest å katalogisere ulike felt på ulike disker. Fylte de opp en etter en, så jeg måtte omstrukturere litt.

Lenke til kommentar
-Forton/Source 400W

Er notert, har sett litt på den før ja...

Har samme strømforsyning bare i 350W. Hvis det var den med 120mm vifte du tenkte på da?

 

Den er isåfall veldig bra!

 

-Holder seg noenlunde kald

-Kraftig

-Solid

-Yter mer enn oppgitt

-Veldig stillegående (hører den såvidt...)

 

osv...

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

Ser pent ut det der ;) Har ganske likt oppsett selv, og jeg er veldig fornøyd.

 

Et forslag, til Lian Li trenger du ikke å stresse så forferdelig med å lete etter CD-brenner og diskettstasjon med sølvfront, da Lian Li lager separate front deksler i Aluminium som passer perfekt til alle Lian Li kabinetter. Så, hvorfor ikke kjøpe dem? Det blir mye penere enn shuttle-drevene med sølvfront ;)

Lenke til kommentar

-En sånn raptor på 36,7 GB(10'000rpm,8mb cache,SATA) får du til ca.1100kr

Det er notert. Takk!

-Hercules Radeon 9800XT

Er det bedre enn Asus Radeon 9800XT? Får sjekke litt der. Valgte asus fordi grunntanken var færrest antall produsenter gir vel mer stabilitet/kompatiblitet, dog ikke et stort problem lenger, men det er jo der. Og hvis de er like, så ser jo Asus'n penere ut. Og 300kr er ikke noe i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Ser pent ut det der ;) Har ganske likt oppsett selv, og jeg er veldig fornøyd.

 

Et forslag, til Lian Li trenger du ikke å stresse så forferdelig med å lete etter CD-brenner og diskettstasjon med sølvfront, da Lian Li lager separate front deksler i Aluminium som passer perfekt til alle Lian Li kabinetter. Så, hvorfor ikke kjøpe dem? Det blir mye penere enn shuttle-drevene med sølvfront ;)

Takk! Har lurt på det men ikke funnet noe om det. Skal finne det nå...

Lenke til kommentar
Ser pent ut det der ;) Har ganske likt oppsett selv, og jeg er veldig fornøyd.

 

Et forslag, til Lian Li trenger du ikke å stresse så forferdelig med å lete etter CD-brenner og diskettstasjon med sølvfront, da Lian Li lager separate front deksler i Aluminium som passer perfekt til alle Lian Li kabinetter. Så, hvorfor ikke kjøpe dem? Det blir mye penere enn shuttle-drevene med sølvfront ;)

Takk! Har lurt på det men ikke funnet noe om det. Skal finne det nå...

Microplex.no > Kabinetter > frontdeksler

 

CD/DVD deksel

Diskettstasjon deksel

 

Lian-Li%20Kabinett.jpg

Endret av megavolt
Lenke til kommentar
-PC3700

Virket for meg på vei ut siden nesten ingen har det og jeg leste det i en artikkel her, tror jeg, men feil kan man jo ta.

Tror ikke jeg har lest noe slikt, kan godt stemme det ;)

 

Men ettersom jeg har lest her på forumet, at hvis du kjøper en 3.0GHz å tenker å klokke, burde du gå for enten PC3500 eller 3700 ram... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...