Gå til innhold

Endel spørsmål rundt regnskapsføring, regler osv. knytta til bedrift(nyetablert ENK)


Anbefalte innlegg

Så hvis eg forstår det riktig, så MÅ eg ikkje føre mine privatuttak, i og med at resultatet i seg sjølv, som framkommer av regnskapet, er min skattepliktige inntek, uansett hvilken konto den står på?

 

 

Neste spørsmål: kan eg bruke min private kredittkort til å gjere innkjøp knytta til bedrift og føre det i regnskapet, for så seinare å ta ut lønn/penger frå bedrifta for å betale det ned? Eg antar at det går i og med at alt mine penger.

Slik jeg har forstått det så kan du overføre penger mellom dine egne kontoer så lenge du gidder, betale kontant eller med hvilkeltsomhelst kort (jeg gjør det). Ulempen med å rote det til får du når du skal lage regnskapet. Har du alt (mest mulig) over samme konto, så kan du eksportere kontoutskriften direkte til Excell og så bare justere litt og så har du regnskapet klart. Husk bare på at du må ha bilag på alt (i tilfelle du får kontroll). Kontoer for moms (og penger du oppbevarer for andre) er det vist egne regler for, men dine penger gjør du akkurat som du ønsker med.

 

Og ja, på kurset hos Ligningskontoret fikk vi beskjed om å også printe ut og lagre kontoutskriftene i lag med bilagene. Bruker du 10 kontoer så blir det mange utskrifter å samle på.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor leverer du næringsoppgave? Har du ikke fritak?

 

Nei, jeg driver en bedrift og da må jeg jo levere næringsoppgave. De siste årene har jeg gjort dette elektronisk. Har aldri hørt om noen næringsdrivende som får fritak fra å levere et regnskap/en næringsoppgave.

 

 

Du må ikke. Det finnes spesifikt regelverk for fritak for levering av næringsoppgave i gitte situasjoner, http://www.skatteetaten.no/starthjelp-naering#del-2-fritak-fra-levering-av-naeringsoppgave-mv.

 

I korte trekk:

1. Brutto driftsinntekt mindre enn 50 000

2. Skattemessig bosatt i Norge

3. Ikke regnskapspliktig etter regnskapsloven § 1-2

4. Ikke registreringspliktig etter merverdiavgiftsloven § 2-1

 

Det finnes noen unntak som gir plikt til næringsoppgave uansett

Lenke til kommentar

 

Så hvis eg forstår det riktig, så MÅ eg ikkje føre mine privatuttak, i og med at resultatet i seg sjølv, som framkommer av regnskapet, er min skattepliktige inntek, uansett hvilken konto den står på?

 

 

Neste spørsmål: kan eg bruke min private kredittkort til å gjere innkjøp knytta til bedrift og føre det i regnskapet, for så seinare å ta ut lønn/penger frå bedrifta for å betale det ned? Eg antar at det går i og med at alt mine penger.

Slik jeg har forstått det så kan du overføre penger mellom dine egne kontoer så lenge du gidder, betale kontant eller med hvilkeltsomhelst kort (jeg gjør det). Ulempen med å rote det til får du når du skal lage regnskapet. Har du alt (mest mulig) over samme konto, så kan du eksportere kontoutskriften direkte til Excell og så bare justere litt og så har du regnskapet klart. Husk bare på at du må ha bilag på alt (i tilfelle du får kontroll). Kontoer for moms (og penger du oppbevarer for andre) er det vist egne regler for, men dine penger gjør du akkurat som du ønsker med.

 

Og ja, på kurset hos Ligningskontoret fikk vi beskjed om å også printe ut og lagre kontoutskriftene i lag med bilagene. Bruker du 10 kontoer så blir det mange utskrifter å samle på.

 

 

Skjønner, så hvis då holder meg til en bedriftskonto og bruker kun et av kredittkorta mine til bedrifta, og legger ved kontoutskrift når eg bruka det, så skal dette gå bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...