Gå til innhold

[Løst] Bruke Hegel H300 som ren forsterker i 5.1 oppsett


Anbefalte innlegg

Ser at Onkyo TX-NR747 er på tilbud akkurat nå og vurderer å kombinere den med min nåværende 2.1 setup for en fremtidig surround mulighet.

Her begynner jeg å bli forvirret når det gjelder tilkoplinger og begreper som pre-out og om den kan i hele tatt kombineres med min nåværende setup.

 

Idag har jeg Hegel H300 tilkoblet SA Mantra 70 høytalere + Sub. Benytter S/PDIF fra datamaskin som hovedkilde.

 

Jeg har forstått at for å få surround må kilden først til surround prosessoren i TX-NR747 som deretter fordeler lydsignalene ut til 5.1 oppsettet. Det er noe jeg kan lett se for meg klare å sette opp selv.

 

Men hva med Hegel H300? Den har 250W output som er bedre enn 110W (på 8 ohm) output. Jeg går utfra at det skal gå ann å benytte H300 ekslusivt som forsterker til front høyttalerne og TX-NR747 med sine 110W til resten av høyttalerne, men jeg er usikker på navnene på inngangene og utgangene for å bekrefte at en slik tilkopling er mulig.

 

1) Noen som kunne bekrefte om disse er kompatibel og ev. hva andre ting jeg burde være obs på i et slik oppsett?

 

2) Dumt spørsmål, men vil forskjell i Watt output til de forskjellige høyttalerne føre til ujevn lydnivå ut fra dem? Ev. hvis det gjør det, vil da automatisk rom-kalibrering fikse det? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bekreftet at H300 ikke har et problem å ta i mot signal som en ren forsterker.

Men finner ikke noe som tyder på at TX-NR747 har pre-out, main-out eller noe lignende.

Den nærmeste er vel Line-Out som da er også markert med ZONE 2, som er da for rom nr 2 og mest sannsynlig ikke kompatibel ved f.eks lyd & rom kalibrering.

Baksiden
TX-NR747%20_996B.jpg

Lenke til kommentar

Som nevnt Onkyo TX-NR747 kan ikke brukes i en slik sammenheng. Uansett om du har line out så hjelper det lite på surround receiver som pre; siden signalet da blir nedmikset til stereo. Man må ha individuel pre-ut for hver kanal, og du skal da koble Hegel H300 sin inngang mot pre-ut front left+right.

 

En annen løsning er å bruke switch på høytalerkablene; der du kobler receiver og stereoforsterker til switch; samt denne til høytaleren igjen. Snakk med soundgarden eller hifiklubben hva de bruker selv; har sett tidligere de har hatt mulighet til å switche mellom høytalere (her blir det switching mellom forsterkere). Disse finnes med fjernkontroll også; hvor man oppdriver slike enheter i god kvalitet kjenner jeg ikke til.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt Onkyo TX-NR747 kan ikke brukes i en slik sammenheng.... *snip*

 

har en onkyo 818 med pre out som jeg kjører mot en hegel 200 den der kan du ikke bruke.

Ser ut som 747 kun har sub pre out

 

Ser man det! Skulle tro at en surround receiver i den prisklassen skulle ha pre-out som standard tilkobling. Jeg gikk ihvertfall ut at det var det. Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...