Gå til innhold

Problem med signal (Canal Digital Parabol)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kjøpt Norgespakken fra Canal Digital Parabol, men får ikke installert parabolen riktig.

 

Problemet mitt er at jeg får 92% signalstyrke, men 0% signalkvalitet. Samme hvor mye jeg vrir på LNB så endrer ikke signalkvaliteten seg. Endringen i signalstyrke er også liten når jeg vender parabolen i store vinkelutslag fra der den skal peke.

 

Bor på Karmøy og har stilt inn parabolen med en elevasjonsvinkel på 22.5 grader og vridning på 186.5 grader. 

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få opp kvaliteten på signalet?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig står parabolen i feil retning. Det er svært liten bevegelse fra bra signal til ingenting, størrelse millimeter.

Innstilling av parabol er ikke lett. Hvis man ikke er ekspert så er man helt avhengig av å følge med på signalstyrken mens man vrir forsiktig på parabolen.

Lenke til kommentar

Antagelig står parabolen i feil retning. Det er svært liten bevegelse fra bra signal til ingenting, størrelse millimeter.

Innstilling av parabol er ikke lett. Hvis man ikke er ekspert så er man helt avhengig av å følge med på signalstyrken mens man vrir forsiktig på parabolen.

 

 

Men er det vanlig at den står fast på rundt 60 - 70% signalstyrke selv når man vrir den +/- 30 grader?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-398137

Hei,

 

Har kjøpt Norgespakken fra Canal Digital Parabol, men får ikke installert parabolen riktig.

 

Problemet mitt er at jeg får 92% signalstyrke, men 0% signalkvalitet. Samme hvor mye jeg vrir på LNB så endrer ikke signalkvaliteten seg. Endringen i signalstyrke er også liten når jeg vender parabolen i store vinkelutslag fra der den skal peke.

 

Bor på Karmøy og har stilt inn parabolen med en elevasjonsvinkel på 22.5 grader og vridning på 186.5 grader. 

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få opp kvaliteten på signalet?

 

På forhånd takk!

balla i jasshus

Endret av medlem-398137
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Har kjøpt Norgespakken fra Canal Digital Parabol, men får ikke installert parabolen riktig.

 

Problemet mitt er at jeg får 92% signalstyrke, men 0% signalkvalitet. Samme hvor mye jeg vrir på LNB så endrer ikke signalkvaliteten seg. Endringen i signalstyrke er også liten når jeg vender parabolen i store vinkelutslag fra der den skal peke.

 

Bor på Karmøy og har stilt inn parabolen med en elevasjonsvinkel på 22.5 grader og vridning på 186.5 grader.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få opp kvaliteten på signalet?

 

På forhånd takk!

Signalstyrken forteller hvor godt signal du har fra parabolhodet og tuneren. Signalkvaliteten forteller hvor godt signal du får fra satellitten til parabolhodet. Ergo, at du har 100% (i ditt tilfelle 92%) signalstyrke, sier ingenting om hvor langt unna/nære du er å stille inn på riktig satellitt. Signalstyrken forteller bare at du har ok signal mellom tuneren og signalhodet, selv om du har flere titalls grader feil innstilt parabol i forhold til satellitten.

Det forklarer en hel del, takk! Har bestilt montør til i morgen, så håper han finner satelitten da :-)

 

Trodde jeg hadde truffet satelitten, men tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar

Signalstyrken forteller hvor godt signal du har fra parabolhodet og tuneren. Signalkvaliteten forteller hvor godt signal du får fra satellitten til parabolhodet.

Dette er bare mumbo-jumbo som dessverre ikke forklarer noe som helst.

 

(1) Signal strength percentage is reprenst the power level received at the input to the decoder.

(2) Signal quality is a representation of the Bit Error Rate after decoding, which in turn is proportional to the signal to noise ratio.

http://forum.dstv.com/showthread.php?t=7595

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver "signal fra parabolhodet og tuneren." Hva skal det beskrive? Det gir ingen mening.

Fasiten står i punkt 1, signalstyrken er styrken på signalet fra LNB. 

 

Kvaliteten måles i dekoderen, som avkoder den digitale protokollen og ser på bitfeil. Din forklaring  "hvor godt signal du får fra satellitten til parabolhodet." er langt fra målet.

 

Betviler ikke at du kan montere paraboler, man trenger ikke vite den tekniske betydningen av disse indikatorene for å kunne det.

Ser at Viasat heller ikke går inn på hva signalkvalitet egentlig betyr. Det er greitt nok det de sier, det er kanskje på et mer lettfattelig nivå.

 

Men du hadde formulert det på en måte som var helt uforståelig. Det er ikke helt samsvar mellom det Viasat skriver og det du skrev.

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
En mer utfyllende forklaring på signalstyrke og kvalitet:

 

Signalstyrke er en funksjon vi kjenner fra mange typer radiomottagere, helt tilbake til gamle AM apparater. Man vil tune til sterkest mulig signal. Signalstyrken påvirkes av at tuner er på rett frekvens, at antennen er riktig stilt inn, og atmosfæriske forhold.

Signalstyrke er ikke noe absolutt mål, man er mer interessert i om det blir svakere eller sterkere.

 

Signalkvalitet finnes bare på digitale mottagere. Et signal kan forstyrres på mange måter, helt uavhengig av signalstyrke. Digitale signaler sendes med ekstra informasjon for at mottaker skal kunne vite om avkodingen er riktig, og det er mulig å korrigere for mindre feil. Kvaliteten skal være nær 100%, hvis den faller under et visst nivå kan ikke signalet dekodes.

Et annet uttrykk som er vanlig i digital transmisjon er BER (Bit Error Rate)

 

For en parabol vil begge disse verdiene måles i selve mottaker boksen, ingen av dem måles i LNB.

Signalstyrke måles i RF tuner, kvalitet måles i digital dekoder. 

 

Det Viasat sier er ikke helt korrekt: 

"Lav signalstyrke indikerer at noe er galt mellom LNB og mottaker" - men det kan også indikere at antennen står feil vei, eller at det regner kraftig.

"Signalkvaliteten er et mål på hvor sterkt signal mottakeren får fra satellitten" - nei, det er feil. Hvis signalet er for svakt vil nødvendigvis kvaliteten påvirkes. Men et sterkt signal kan også gi dårlig kvalitet.

Men beskrivelsen fungerer godt nok for de fleste. Man trenger ikke forstå detaljene for å kunne bruke disse verdiene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-398137

 

En mer utfyllende forklaring på signalstyrke og kvalitet:
 
Signalstyrke er en funksjon vi kjenner fra mange typer radiomottagere, helt tilbake til gamle AM apparater. Man vil tune til sterkest mulig signal. Signalstyrken påvirkes av at tuner er på rett frekvens, at antennen er riktig stilt inn, og atmosfæriske forhold.
Signalstyrke er ikke noe absolutt mål, man er mer interessert i om det blir svakere eller sterkere.
 
Signalkvalitet finnes bare på digitale mottagere. Et signal kan forstyrres på mange måter, helt uavhengig av signalstyrke. Digitale signaler sendes med ekstra informasjon for at mottaker skal kunne vite om avkodingen er riktig, og det er mulig å korrigere for mindre feil. Kvaliteten skal være nær 100%, hvis den faller under et visst nivå kan ikke signalet dekodes.
Et annet uttrykk som er vanlig i digital transmisjon er BER (Bit Error Rate)
 
For en parabol vil begge disse verdiene måles i selve mottaker boksen, ingen av dem måles i LNB.
Signalstyrke måles i RF tuner, kvalitet måles i digital dekoder. 
 
Det Viasat sier er ikke helt korrekt: 
"Lav signalstyrke indikerer at noe er galt mellom LNB og mottaker" - men det kan også indikere at antennen står feil vei, eller at det regner kraftig.
"Signalkvaliteten er et mål på hvor sterkt signal mottakeren får fra satellitten" - nei, det er feil. Hvis signalet er for svakt vil nødvendigvis kvaliteten påvirkes. Men et sterkt signal kan også gi dårlig kvalitet.
Men beskrivelsen fungerer godt nok for de fleste. Man trenger ikke forstå detaljene for å kunne bruke disse verdiene.

 

her var det mye mumbo-jumbo..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Fant denne diskusjonen då eg fekk problem med lav signalkvalitet (40-60%) til tross for 100% signalnivå. Når det gjeld AM/FM og analoge signal, er din definisjon av nivå og kvalitet heilt etter boka, men her er det tydelig at CD (og sikkert også Viasat) brukar "Signalnivå" til å måle kabelforbindelsen mellom tuner og LNB. For å verifisere dette satte eg ei blikkboks over LNB. Resultat: Fortsatt 100% signalnivå men 0% kvalitet! Konklusjon: Kabelforbindelse OK, parabol ute av posisjon.

 

Min parabol er monter på murvegg og har ikkhe vore justert på minst 5 år. Ved å heve den ca 1 grad fekk eg tilbake 100% kvalitet og ingen fleire problem med mottak! Takk for at Kundeservice hos CD klarte å overbevise meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...