Gå til innhold

Tips til kamerastartpakke


Anbefalte innlegg

Jeg er på ute etter en startpakke til foto og 1080p video (60 fps hvis mulig). Altså kamera og linse. Jeg er ny i fotoverden og ønsker eksempler og begrunnelser på gode alternativer.

 

Hjelpespørsmål:

Hvor mye burde jeg invistere?

Finnes det et sweetspot?

Burde jeg kjøpe brukt?

Er det spesielle funksjoner jeg burde se etter?

Er det noen anbefalte accessories?

Burde jeg være på jakt etter tilbud?

 

Det kan bli litt bruk i dårlig lys.

Penger er jo forsåvidt alltid en faktor, men dette er jo en startpakke, så jeg vet ikke, rundt 5k kanskje? Vet ikke helt hvor mye man får for pengene i fotomarkedet. Kan godt komme med alternativer i forskjellige prisklasser.

 

Hva er forresten forskjellen mellom digital og systemkamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg så superinteressert i videodelen av et kamera, men har trykket litt på recordknappen på en del kamerahus opp gjennom årene.

 

5000kr er ikke så voldsomt mye i kameraverden, spesielt ikke når det er snakk om lite lys, 60fps + eventuelt tilbehør som mikrofon.

 

For en tid tilbake lanserte Canon et kamera som het EOS M, som floppet helt og ble solgt for småpenger. Jeg kjøpte en pakke med kamera, fastobjektiv, adapter og blits for 2000kr nytt. Ser at en del filmfolk har plukket det opp og har bygget opp en rimelig rigg rundt kameraet.

 

http://www.dslrfilmnoob.com/2014/03/12/canon-eos-m-depth-film-kit-overview/

https://www.slrlounge.com/canons-eos-m-low-budget-high-quality-video-solution/

 

Sjekker du foto/finn.no, kan du antageligvis plukke opp et av disse for 1500-2000kr. Alternativ et brukt Canon 500D med Magic lantern (nytt film-orientert operativsystem til kameraet). Da har du en del igjen til objektiv, og det er kanskje en litt større utfordring.

 

Skal du basere deg på håndholdt filming, bør du se etter et objektiv med stabilisering, Tamron 17-50mm f2.8 VC kan være et ok alternativ, koster rundt 2000kr brukt. Da har du stabilisering + fast blenderåpning. Da kan du benytte deg av flere brennvidder uten at lyset som treffer sensoren blir redusert.

Er filmingen stativbasert kan du kanskje basere deg på et utvalg fastobjektiver. Disse pleier å slippe inn mer lys (f1.4-f2) enn zoomer, men du er låst til en brennvidde. Å se etter eldre manuelle objektiver som den første linken nevner, kan være et godt alternativ. Jeg plukket opp en kamerabag full av Olympus OM-objektiver (28mm f3.5, 35mm f2 + 50mm f1.4 + 50mm f1.8 +135mm f2.8 og noen skyvezoomer + et filmkamera) for 800kr. Disse er godt bygget, skarpe og lett å fokusere med.

 

Ser også at mange bruker Sony sin NEX/Alpha-serie til filming. Sony har stappet masse teknologi inn i de nyeste kameraene sine, det er omtrent like mye fokus på film-delen som foto-delen av kameraet, og det finnes masse adaptere til eldre optikk. 

 

Men, som sagt, jeg filmer ikke mye, så det er mulig det finnes bedre løsninger enn dette nå om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...