Gå til innhold

Nexa CMR-101 LED vs Halogen


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har installert 10stk 7.5W LED pærer (GU10). Jeg bruker Nexa CMR-101 for å dimme.

Denne dimmeren er spekket til Glødelys/Halogen 20-200W. Så la jeg merke til at det stod LED: 3-24W.

 

Jeg kontaktet Nexa, slik at de skulle forklare meg forskjell på LED watt og Halogen watt....

Mulig det er noe jeg ikke skjønner, men:

 

Strømmen som brukes for en 5W LED:

 

P = U * I

 

I = 5W / 230

 

I = 21.7mA

 

Strømmen som brukes på en 30W halogen:

 

P = U * I

 

I = 30W / 230

 

I = 130mA

 

Er det noen som kan forklare meg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

he he, nei. Jeg kjører 10stk LED (75W totalt). Som sagt så er NEXA spekket til max 24W på LED. Det er dette jeg ikke skjønner

Aha.

Jeg er ingen ekspert på slike ting, men her er det jeg tror: Når man skal dimme pærer med veldig lavt forbruk (les: "dimme en enkelt LED-pære"), så må dimmeren være i stand til det. En vanlig dimmer bruker pæra som motstand i dimmekretsen, men det fungerer ikke så godt når pæra ikke har så mye motstand.

 

Jeg er ikke elektroingeniør, og har bare fått dette forklart av andre. Og jeg skal ikke si at det er helt riktig.

 

 

Kanskje noen andre kloke hoder kan komme å ... eh... kaste litt lys... på situasjonen for oss. M)

Lenke til kommentar

 

he he, nei. Jeg kjører 10stk LED (75W totalt). Som sagt så er NEXA spekket til max 24W på LED. Det er dette jeg ikke skjønner

Aha.

Jeg er ingen ekspert på slike ting, men her er det jeg tror: Når man skal dimme pærer med veldig lavt forbruk (les: "dimme en enkelt LED-pære"), så må dimmeren være i stand til det. En vanlig dimmer bruker pæra som motstand i dimmekretsen, men det fungerer ikke så godt når pæra ikke har så mye motstand.

 

Jeg er ikke elektroingeniør, og har bare fått dette forklart av andre. Og jeg skal ikke si at det er helt riktig.

 

 

Kanskje noen andre kloke hoder kan komme å ... eh... kaste litt lys... på situasjonen for oss. M)

 

Hei

Det er riktig det du sier. Noen dimmere trenger motstand for å fungere ordentlig. Ofte er det en minimumslast som må sitte i kretsen for at den skal fungere (ikke blinke)

Lenke til kommentar

Hei

Er heller ingen ekspert men har lurt på noe ting rundt dette selv.
Synes forresten det var et rart svar du fikk. Å bruke U=RI formelen kan nok funke i forklare dette, men da i en litt mer kompleks form.

Disse to artikkelene gir en bra beskrivelse på dette med dimming av led med fase dimmere (leading eller trailing edge).
1. http://www.ledjournal.com/main/blogs/leading-edge-vs-trailing-edge-dimmers/

2. http://www.leapfroglighting.com/trailing-edge-or-leading-edge-led-dimming/

 

I CMR 101 ser det ut som de bruker en leading edge type dimmer. Dette kan føre til høy startstrøm (inrush current) ved dimming av LED. Det er forøvrig det samme som skjer når du starter en motor. På grunn av denne høye startstrømmen oppgir de da en lavere effekt på LED en vanlige gløde/halogen. (Den synes å være ekstremt mye lavere også da, men kan være de har brukt litt billigere komponenter)

Det er samme grunnen (startstrøm) til at det i manualen til 200W dimmmeren til Qubino står at du maks kan koble den opp mot en 100w mono asynkron motor. Men står igen ting om begrensning på LED (har både trailing og leading edge funksjonalitet).
 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...