Gå til innhold

EVGA 850 G2 vs Corsair RM1000


Anbefalte innlegg

Hei, har noen erfaringer på hva dere tror om Corsair RM1000?

 

Problemet med PSUer, over 850 G2 er at de ikke har ECO mode.

Nå vurder jeg kun 1000 watt fordi jeg muligens kan trenge det senere.

 

Da jeg mener det snart er på tide med ny psu.

 

Ting jeg vil foretrekke er som sagt:

  • Over Temperature Protection (OTP) inkludert overbelastingbeskyttelse, overspenningsvern, korsluttningsbeskyttet som jeg regner med de fleste PSUene i disse prisklassene støtter.
  • Ville foretrekket å hatt EVGA programvare som måler hver enkelt del hvor mye det trekker av strøm vet hardwaremonitor måler cpu og skjermkort men tviler på det er helt å stole på.

Senere kanskje jeg vurderer Dual CPU (Asus Z10PE-D16 WS) med 2x i7-5960X men prisene må komme på fornuftig nivåer. Tror dere 1000 watt er nok i så fall da hvis man skulle overklokke det til 5 ghz? Eller blir Slike psuer ekstremt varme? Hadde EVGA 850 G2 klart dette?

 

Eventuelt vurdere GTX 980 TI sli.

Nå er det sikkert lenge til det kommer å skje men greit flaskehalsen ikke ligger i PSU.

Tviler på det kommer noe bedre på PSU markedet, kanskje brokobling slik man kan koble flere psuer sammen for bedre effekt. 80 Plus Platium\Titanium tror jeg selv er bortkastet penger, sammenlignet hvor mye psuene koster. Så tviler på det kommer å skje noe der. Selv om jeg hadde ventet til 2017.

 

Slik det har vært har vel det skjedd lite på kabinetter og PSU de siste årene.

Sata SSD disker har lenge vært på markedet så tror PCI-E blir mere vanlig i 2016-2017.

 

Eller bør jeg vurdere Corsair RM1000i?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg først ha de du nevner er det like dyrt som

er vel noe stiv priset men ikke så ille hvis den er bedre en Corsair RM1000i.

 

Denne prosessoren bruker lys til å kommunisere

Tror noen slike cpuer virker med dagens strømforsyninger? Da jeg mistenker slike cpuer trekker kanskje 0,5 mili watt å det laveste så tror slike cpuer vil få problemer med kraftigere PSUer derfor vil jeg helst ikke bruke flere tusen kr på en PSU.

Da den kan være verdiløs om noen år.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal vente litt ekstra på å kjøpe ny PSU, det er ikke noe hast akkurat nå.

Men tror vel det er lite som skjer på PSU markedet så 1-2 år tviler jeg på det skjer stort?

 

Samme med ATX kabinett, Tviler på E-ATX blir særlig ubredt.

BTX ble aldri noe særlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men vet noen eksperter, er det særlig på dual Cpu man trenger 1000 watt PSU eller SLI\Crossfire på sokkel 1366\2011?

 

Så skal man overklokke i7 970 @ 5 Ghz burde TX850M holde med GTX Titan?

Antall watt burde den nok holde, men kvaliteten er jeg litt usikker på, da det er kjent 3 volt\5 volt kan særlig psuer bli ustabile som fører til defekt SSD disker\DVD stasjon\Blueray brenner i verstefall. Da volt kan bli 3,5 volt eller 5,2 volt om maskinen har veldig ugjevn stiging av belasting, særlig ved load. Fikk lyst på Corsair RM1000i eneste den ikke er Platium sertifisert, så hvis det ikke finnes bedre kvalitet psu en det så kanskje.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei. Vil bare komme med ett lite innspill.

 

Platinum eller ikke platinum. Jeg har nå fått min andre platinum psu. Den første jeg kjøpte var en Fractal Design Newton R3 1000w. Må vel ærlig innrømme at jeg kjøpte den pga design, ytelse og ville tenke fremover. Passet perfekt inn i mitt Fractal Design R4 kabinett. Men må si at både psu og kabinettet skuffet meg litt. Kabinettet var typisk blekk. Psu hadde dårlig dimensjonerte skruefester. (Blekk her også). Men det var faktisk ikke det verste, etter kun 3 år så takket psu for seg. (Kondensator svikt). Joda, 5 års garanti. Men det hjelper lite når FD har service avdeling i USA. (Svensk firma). Men nok om det. Dustin hvor jeg kjøpte psu ordnet opp. Nå har jeg fått en Corsair HX1000i istedenfor. Merket kvalitets forskjell med en gang jeg tok den ut av posen. Tiltros for at den er 600 kr billigere. MYE bedre chassis på Corsair`n. Ikke minst 7 års garanti! Eneste jeg ikke er fornøyd med er ledningene. Men de er å få kjøpt i bedre kvalitet løst. (Ca 950 kr).

 

Men over til det som kanskje er interessant for deg. Jeg er ikke en gang i nærheten av å belaste psu`n 1000w. Mitt oppsett er I7-3770, 16Gb RAM, 2x GTX670 i SLi, 280 vannkjøling, 2 stk SSD i raid0, 6 stk 7200rpm HDD`s og 6 stk Artic cooling pwm vifter. Etter timevis med spilling så drar jeg maks 450w reelle watt fra psu. Målt i Corsair LINK. I load ligger jeg på typisk 100w. Selvfølgelig så bør man ha såpass psu at man ikke ligger på max hele tiden. Prøvde en gammel Corsair VX550 jeg hadde liggende på samme systemet. Den takket for seg etter 3 dager intens spilling og det med ett smell! (Smeltet faktisk på print kortet). Men utrolig at den faktisk klarte å dra pc`n i det heletatt. Det som vanligvis drar mest strøm i en pc er skjermkortet / skjermkortene. Jo kraftigere skjermkort du har, jo bedre psu trenger du. Det er også stor forskjell på kvalitet på psu og dyrest er ikke alltid best... Er en meget god oversikt her på forumet over anbefalte psu`r. Anbefaler deg å ta en kikk på den.

 

Lykke til :innocent:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns du var litt hjelp særlig på erfaringen, men gir ikke særlig hjelp.

 

Foreløpig har jeg valgt å beholde TX 850M da jeg har hørt det skal mye til å overbelaste den med en cpu + GPU uansett hvor kraftig det er, godt mulig det er SLI\Dual cpu i så fall som må til hvis jeg skal ha kraftigere ikke overklokking.

 

Var det ikke det, ville det stått mellom Corsair HX1000i eller EVGA P2 1000 watt tror jeg.

Men vil tro Platium PSUer vil være oppstrytt om 1-2 år eller falle i pris da de ikke er så mye bedre. Men koster minst dobbelt så mye i dag som 80 Plus gold og strømbruken er ikke største problemet mitt da strøm ikke er så dyrt, er heller kvalitet og mulighet f.eks strømmåler og stabilitet.

Lenke til kommentar

Bra jeg kunne være litt til hjelp da. Men bare en liten ting. Hvor har du det fra at en platinum psu er minst dobbelt så dyr som en gold sertifisert psu? Er faktisk ikke store prisforskjellen mellom gold og platinum. (Gitt at begge har samme effekt). Derimot så er det ganske stor prisforskjell mellom bronse og platinum. Men også en viss kvalitets forskjell. En annen ting er også at effekten av en psu vil avta litt etter noen års bruk. Den største forskjellen er volt kontrollen. Det vil si hvor stabil spenning den leverer. Ergo mindre fare for at andre komponenter skal ryke. En psu med bronse sertifisering har ofte ikke mere enn 3 års garanti. (TX serien er ett av unntakene, den kom med 5 år). Ser du på Corsair sin platinum så har den 7 års garanti. Dette var det som gjorde utslaget for min del om å kjøpe platinum. Strøm måleren er ikke veldig interessant for min del siden jeg ikke driver med overklokking. Men er faktisk enig med deg i at å oppgradere fra TX850m nå ikke burde være nødvendig. (Om den ikke plutselig skulle ryke da). Men det er ett par andre ting du må tenke på om du skal ha deg en nyere prosessor. Sleep funksjonen vil ikke kunne brukes på alle eldre psu`r. Dette fordi at cpu rett og slett bruker for lite strøm i sleep mode. Du må da restarte pc`n helt. Så joda, det har faktisk vert en utvikling på psu`r også. At platinum og titanum cpu`r vil falle i pris vil jeg egentlig tvile på. Ser bare utviklingen som har vert til nå. De har faktisk økt i pris siden jeg kjøpte min første for tre år siden.

 

Men over til det dette egentlig handler om. Du sier at du senere kanskje vurderer ett dual cpu oppsett med intel Extreme cpu`r eventuelt 2x 980ti i SLi. Ville du brukt olje fra Biltema på en Lamborghini? Jeg pleier alltid å bruke ca 10% av prisen på ett komplett pc bygge på psu. Alle delene bør jo stå i forhold til hverandre. Kjedelig å få ødelagt noe for di man skulle spare litt en plass... :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg kjenner nok meget godt prisene til Seasonic. Men da snakker vi også ett annet merke og kvalitet. Har hatt mange Seasonic opp igjennom  årene. Hadde blitt Seasonic denne gangen også hadde Dustin bare hatt den inne på lager. Ville egentlig ha denne:

 

https://www.dustinhome.no/product/5010619106/platinum-series-1000

 

Men orket ikke å vente... :no:

Men det finnes faktisk noen rimelige unntak også blant Seasonic.

 

https://www.dustinhome.no/product/5010896785/snow-silent-1050-xp3

 

Mye dyrere? Her er to Corsair 1000w psu`r med nøyaktig samme funksjonalitet. Eneste forskjell er at den ene er gold og den andre er platinum:

 

https://www.dustinhome.no/product/5010873147/rmi-series-rm1000i

https://www.dustinhome.no/product/5010797404/hx1000i

 

Synes ikke 400 kr er store forskjellen. Det er jo under 20% :thumbup:

Lenke til kommentar

Jo, det er nøyaktig den psu`n jeg endte opp med å kjøpe siden Seasonic sin ikke var på lager. Bare at Multicom velger å bruke det tyske navnet for psu / strømforsyning = Netzteil på tysk. ;)  Corsair har vert plaget med coilwhine på enkelte psu`r. Spesielt Cx serien. Noen av RM serien også. Topp serien til Corsair er ikke HX serien men AX serien. Men så ikke noe poeng med digital psu til mitt bruk. Seasonic har alltid levert psu`r i en klasse for seg selv. Men det er min personlige mening. Jeg har aldri hatt en Seasonic psu som har gått i stykker. Det har dessverre skjedd med noen av Corsairene jeg har hatt. Men gjerne etter 7-10 år.   :innocent:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det synes jeg også. Det til tross for at når jeg handler pc deler så betyr egentlig prisen null. Jeg kjøper det jeg har lyst på. (Innenfor fornuftens grenser). Siden det egentlig er en bitte liten del av total budsjettet. Bil, båt, osv... 1500w i en pc som min, som normalt drar i overkant av 400 watt ville ha vert idioti! Men ved å ha kraftigere psu enn det jeg trenger. Har jeg litt å gå på om jeg vil ha mere vannkjøling eller flere eller kraftigere gpu`r. Men kjenner jeg meg selv rett så bygger jeg heller alt fra skratsj enn å oppgradere bruks pc`n. Men jeg har muligheten åpen. :innocent:

Lenke til kommentar

Ut i fra andre tråder bør man styre unna RM serien.

 

Og heller vurdere Corsair RM1000x Gold - 1000W PSU eller Corsair RM1000i stemmer dette?

 

Budsjettserien: EVGA 850 G2, Consair RM850i, Consair RM850x

Greit nok for LGA 115x for overklokking 1-2 ways sli.

 

Mellomklassen: Corsair RM1000x, Corsair RM1000i, EVGA 1000 watt P2

Hvis man skal ha 2-3 ways SLI eventuelt 2 cpuer (Asus workstation hovedkort i tillegg overklokke).

 

High end: Corsair AX1500I eller

Seasonic Platinum P-1200

Seasonic Platinum P-1000

 

Men litt i tvil om watt har betyding? Eller er Seansonic oppgir langt lavere watt en den klarer? Så en P-1000 muligens kan klare 1200-1300 watt hvis man virkelig trenger det?

 

Hvilken av PSUene er best kjøp i hver klasse da både tenker på pris hva man får igjen, stillegående og hva strømforsyningen tåler av belasting over tid?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ja på grunn av QPI, nå får man vel kun muligens stilt turboboost prioritering på workstation.

Men vet ennå ikke om jeg skal satse på LGA 1366 da de kan overklokkes.

 

Men er usikker på om man bør ha Corsair AX1500I til slike oppsett fordi det blir ganske litt gjevn last?

Vet at de fleste PSUer i dag har 2x CPU 8 pins kabler, men tror det blir for lite med 850-750 watt i så fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...