Gå til innhold

Overclokke i7-5820k og ram brikker.


Anbefalte innlegg

Heisann, kjøpte nylig en PC som jeg har lyst til og booste opp litt. Jeg vil starte med og overclokke CPU og RAM brikker, men etter en del prøving i bios klarer jeg fortsatt ikke og komme inn i Windows.

Jeg må nok bare innse at jeg ikke har peiling :p

Her er komponentene:

 

-i7-5820k

-Corsair vengence airflow 3200mhz 4x4GB

-Nzxt Kraken x61 cpu kjøler

-ASrock x99 WS

-2x GTX 980ti G1 gaming

-Intel SSD 400GB PCI-E

 

Jeg har oppdatert bios til nyeste versjon, og i OC Tweaker har jeg mulighet til og velge "load 4GHz and XMP OC setting" Jeg ville tro det skulle være så enkelt, men jeg kommer altså ikke inn i windows, den bare restarter 3 ganger før jeg må gå inn i BIOS igjenn.

Jeg har også prøvd og velge XMP 2.0 Profile 1, alene og sammen med "4GHz and XMP OC setting". Funket heller ikke.

 

Siden dette er "satte" innstillinger vil jeg tro at jeg ikke skulle stille på noen voltage innstillinger? Dette blir vel gjordt automatisk når jeg velger XMP profilen?

Jeg har lagt med noen bilder av BIOS i ASrock x99 WS. Noen bilder er Default og 2 bilder er etter jeg har valgt XMP innstillinger.

 

Så jeg lurer egentlig på hvorfor ikke load XMP OC setting fugerer, og hva jeg må gjøre får og få 3200Mhz på RAM brikkene mine samt litt overclock på CPU'en, 4GHz virker som en ganske safe clock, utifra det jeg har lest om 5820k. Jeg syns det er litt merkelig at når jeg kjøper 3200Mhz brikker så ligger dem på 2133Mhz default? 

 

Jeg lurer på en ting til, når jeg velger "fast" eller "ultra fast" bios oppstart, kommer jeg kun inn i BIOS igjenn, den står på Disable i default settings. Er ikke denne innstillingen for og gjøre raskere oppstart til Windows?

 

Setter veldig pris på all hjelp jeg kan få. Jeg har sett en del guider på youtube, men min Bios og spesielt Voltage configuration ser helt forskjellig ut fra dems.

 

post-194258-0-11625500-1451408659_thumb.jpg

post-194258-0-62005900-1451408815_thumb.jpg

post-194258-0-61793600-1451409060_thumb.jpg

post-194258-0-93005300-1451409296_thumb.jpg

post-194258-0-79366200-1451409456_thumb.jpg

post-194258-0-97425600-1451409955_thumb.jpg

Endret av BjeornBrown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Jeg syns det er litt merkelig at når jeg kjøper 3200Mhz brikker så ligger dem på 2133Mhz default? 

Det er ikke rart .. 2133 er default på X99.  ;)

 

Enkel OC (i BIOS selvsagt - IMO er software og disse "OC Profilene" i BIOS bare søppel):

 

Sett vcore til 1.2

Sett CPU multiplier (Ratio) til All Core og 40

Sett  CPU Input Voltage til 1.9 

 

Minne:

Begynn på 2666 - Det er ikke sikkert du kan dra over dette uten å kjøre 125 BCLK og 1,25 strap/ratio

Sleng DRAM Voltage på 1,25 like så godt. Du kan dra på opp mot 1.4 her

Muligens sjekke timings

 

XMP profilene burde fungere også. Test en profil, men muligens dra på litt mer dram voltage.

 

Dette burde boote enkelt - og du kan etter dette øke CPU multiplier mest sansynlig.

 

Edit: Tipper forøvrig (hvis jeg tyder bildene dine rett) at du kjører 120 BCLK med 1.0 i BCLK/PCIE Ratio. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg fulgte bare linustech sin oc guide på YouTube. Han overclocket den simpelt til 4,5 lett med 5820k. Jeg bare satte cpu multiplayer på 45 og volt til 1,3. Har hatt null problemer i 6 måneder nå (jeg kjører harde komprimerings oppgaver ca 6-8 timer konstant hver dag (streamer til twitch)

Lenke til kommentar

OKey takk for raske svar :) Jeg har nå satt CPU multiplier (Ratio) til All Core og 40 og CPU Input Voltage til 1.9v Jeg satt også RAM til 2667 og 1,25 volt. Det funker :) jeg kom inn i windows ijallefall,

Men jeg finner ingen ting i Bios som heter Vcore? Den har jeg ikke rørt ijallefall.

 

Jeg er førnøyd med 4ghz på Cpu med tanke på slitetasje o.s.v, 4,5ghz kan være litt mye hvis prossesoren min ikke er av beste kvalitet?

Men RAM brikkene mine er jo lagd for og kjøre på 3200, hvordan skal jeg gå fram for og få 3200Mhz på Brikkene? må jeg tukle med timings? 

Lenke til kommentar

RAM brikkene er lagt for å klare den freq ved en eller spenning og latency.

 

Du må fortsatt sette den til dette, og HK må klare det.

 

BTW: sett vcore til override (under FIVR Config) så kan du manuelt endre vcore voltage (hold deg under 1,35 i begynnelsen iallfall).

Denne må opp etter hvert som du øker på cpu ratio. 42, 43, 44, 45, 46....

 

Etter dette kan du begynne å leke med 125 strap og ram klokk :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Okey nice! Da fant jeg Vcore :)

Jeg har noen flere spørsmål, men de kan vente litt. Nå skal jeg stress teste systemet i en god stund, for og bekrefte at cpu og ram brikker kjører stabilt.

 

Dette forumet er genialt, jeg har sikkert brukt to hele dager på og sette meg inn i alt dette, men her får jeg konkrete løsninger på minuttet :)

Hei så lenge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...