Gå til innhold

Starte med programering hva anbefales?


Anbefalte innlegg

 

Har i de siste dagene prøvd meg en del på photoshop, lage logoer for å være mer pressis.

 

Har også en interesse for å lære meg programering, men vet ikke helt hvor jeg burde starte.

 

Er slik at jeg er veldig dedikert for å lære meg å lage alt fra egen hjemmeside, apper av divs slag inkl spill og egene programvarer.

 

Jeg vil da lære alt fra bunn av, både design, koder osv.

 

Design, det vil si logoerer er jeg i gang med via photoshop cs6 allerede. Må nevnes at dette begynte jeg med for bare noen dager siden.

 

Først og fremst er det apper eller hjemmeside jeg vil starte med. Av app eller hjemmeside hvilken er anbefalt å starte med?. Hørt java brukes i så og si alt. Men er ett om ikke det vanskelig språket og lære etter hva jeg har hørt.

 

Med tanke på at jeg er helt helt noob i kodespråk. Hvilket rekefølge burde jeg starte med? Å hva slags språk er det der ute?

 

Hadde vært utrolig snilt om noen kunne ha skrevet en rekefølge på hva som er best og starte med å evt en kort beskrivelse på hva de forskjellige kodespråkene er.

 

Jeg såpass dedikert at om det tar meg flere år å lære så er ikke det noe problem!

 

Takk så mye :) !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig mange programmeringsspråk å velge mellom der ute. En superkort oversikt kan være:

 

1) Javascript - programmeringsspråk som (for en stor del) kjører i browseren, ute hos den som ser på nettsiden. Brukes i sin enkleste form til å manipulere utseende på nettsidene, eller mer avansert - til å programmere hele applikasjoner som kjører i browseren (og eventuelt snakker med servertjenester for å hente ut og lagre data når nødvendig). I webapplikasjoner kommer man sjelden utenom Javascript (selv om det fins alternativer). 

 

2) Java - programmeringsspråk som ofte kjører på server, f.eks. for å ta i mot og levere data fra/til javascript-applikasjoner i browseren. Java brukes også ofte til å generere nettsidene på serveren, og sende disse som html+javascript til browseren. Det fins mange, mange rammeverk som støtter slik funksjonalitet; JSF, JSP, Tapestry, Spring MVC, Vaadin, for å nevne noen. Det fins også mange, mange andre språk som fungerer som backend for websider på samme måte, til og med javascript, som da kjører på serveren node.js.

 

Java brukes også til å programmere apps for Android-telefoner.

 

3) Swift - Apples nye språk (som erstatter Objective C), tilsvarer på mange måter Java, brukes til apps for iOS eller til applikasjoner som skal kjøre på OS X. Er nettopp lansert som Open Source, så det er gode utsikter til multiplattformstøtte.

 

4) C# - Microsofts språk, på mange måter tilsvarende Swift og Java. Også (endelig) gode utsikter for multiplattformstøtte. 

 

Alle - med unntak av javascript - er egnet for å lære seg programmering. Noen vil sikkert si at javascript er egnet også. 

 

I tillegg til disse er kanskje PHP, Ruby eller Python de mest opplagte alternativene. Disse er såkalte "scriptspråk". De er nok kanskje enklere å komme i gang med og holde på med i mindre prosjekter. 

 

Ved siden av programmering må du lære deg markup for å få laget nettsider, dvs. HTML, som definerer innholdet på sidene, og CSS som definerer utseende. 

 

Siden du ikke sier noe om hvilken plattform du har tenkt å bruke, tror jeg min anbefaling blir å lære Java, som er tilgjengelig for alle plattformer. Det er ikke vanskeligere å lære enn andre språk, og brukes mange steder som første-språk. Når du har lært det grunnleggende, kan du jo f.eks. gå løs på Android SDK og prøve å lage en app. Uansett hva du velger, begynn med én ting, ikke prøv å lære helt grunnleggende Java samtidig som du prøver å lage en Android-app, feks.

 

Når du har lært det grunnleggende, kan du sette deg litt inn i noe som kalles "patterns". Dette er standardoppskrifter for hvordan man bør strukturere koden når man står overfor en del kjente oppgavetyper, og som man også vil møte når man f.eks. skal lage nettsider eller app'er. Uten kunnskap om dette vil man ende opp hjelpeløst svømmende i et spaghetti-hav. Begynn med Model-View-Controller-patternet, gjerne samtidig med at du prøver å kode noen enkle nettsider ved siden av.

 

Til utvikling trenger du også verktøy. Tre gode alternativer for Java er IntelliJ, Netbeans eller Eclipse. Alle har sine styrker og svakheter. Felles for alle tre er at de inneholder veldig mye funksjonalitet, som kan virke overveldende. Hvis du vil prøve noe enklere først kan du starte med BlueJ som er ment å være et enkelt verktøy for nybegynnere.

 

Noen java-tutorials vil sikkert fortelle deg at du skal skrive java-kode i notepad, og lagre fila som Mittprogram.java, starte java-kompilatoren fra kommandolinja og så videre. Du kan jo gjøre det slik hvis du bare skal lage et program som sier "Hello world" på skjermen, men utover det vil det fort grense mot selvskading å holde på slik.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...