Gå til innhold

"Lydløs" barebone


Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å skaffe meg en ny maskin, siden denne jeg sitter på nå begynner å bli litt i tregeste laget (466mhz celeron, 512Mb ram).

Maskina blir i første rekke brukt til surfing og skolearbeid, og til det holder jo den jo fremdeles, selv om cpuen jobber på 100% litt for ofte...

Har ikke så mye plass til overs, men har ikke noe behov for en bærbar maskin, derfor tenkte jeg noe a la en shuttleboks måtte være tingen.

Har lest en del tester og sånt.. og fikk litt bakoversveis da jeg leste test av barebones på tomshardware. Boksen som fikk æren av laveste støynivå (tror merket var Soltek) holdt et lydnivå på 48-55 desibel!

Greit, jeg bor ved en motorvei.. men vil helst ikke ha noe sånt i stua for det om :/

 

Problemet mitt er at jeg har aldri tukla inni en pc før, så jeg blir nødt til å enten kjøpe noe ferdigbygd, eller noe som er veldig enkelt å sette sammen, så noen fancy greier med avansert støydemping er ikke aktuelt.

 

Noen som har noe tips om hva jeg bør kjøpe? Og om det evt kommer noen mer lydløse versjoner i nærmeste framtid? Maskina mi lever fremdeles, så den kan til nød holde til over sommeren hvis jeg ikke kan få en maskin som er akkurat sånn som jeg vil ha den nå.

 

Innmaten skal være 512 Mb ram, 120 eller 160 Gb harddisk, en grei cpu (intel eller amd, ikke via), dvdspiller og et brukbart skjermkort. Spiller ikke noe særlig, men skader ikke at maskina kan takle det likevel. Vil helst prøve å holde kostnadene nede på 6-7 tusen (har skjerm og tastatur og sånt fra før). Overklokking er ikke aktuelt, maskina skal stå på døgnet rundt, så vil helst ha et oppsett som bruker minimalt med strøm.

Hvis dette er noe som det er praktisk mulig å få tak i, så blir jeg veldig glad. Hvis ikke så sitter jeg på gjerdet til det kommer :p (håper inderlig at det ikke blir for lenge å vente)

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung Harddisk 160.0GB IDE 7200RPM SATA 8MB 3.5" NoiseGuard SilentSeek ImpacGuard, SP1614C 970.00 970.00

Aopen DVD-ROM 16X / 48X ATAPI Internal Retail Tray-in , DVD-1648 295.00 295.00

AMD CPU Athlon XP 2600 2.083GHz Socket-A 0.13u 333MHz Tray "Thoroughbred", ADUAXDA2600DKV3D 745.00 745.00

Geil 512MB DDR PC2700 333MHz Ultra CL2 6ns Copper Heat Spreader 2,5-2,8V, GL5122700U 675.00 675.00

Connect3d VGA-Card Radeon 9600 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI, ATIC3D-6035 925.00 925.00

Netto: 3,610.00

MVA: 866.40

Tøm handlevogn

Frakt: 0.00

Totalt NOK 4,476.40

 

Fant noen deler som jeg kunne ha tenkt meg som innhold i boksen min... vil dette bråke fælt? Passer det sammen, og er delene linux-kompatible?

Maskina mi viste tegn til ustabilitet før i dag... så må nok framskynde pckjøpet mitt litt. Har noen et forslag til en barebone-boks som kan passe?

Vurderer litt å bruke vanlig kabinett og hovedkort i steden, hvis dette blir mye stillere, og heller bruke pengene jeg sparer på det til å bytte ut dvd-spilleren med en dvd-brenner i steden.

Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser ryddig ut det, men tror jeg ville byttet ut den "Thoroughbred" XP cpu`en med en "Barton". Som skal være den nyeste XP cpu`en fra AMD.

 

Soltek barebones bruker en noe annen PSU en den typen som Shuttle bruker, så ikke samme støy problemet der. Men samtidelig så skal det ikke være så altfor vanskelig jobb å bytte ut viftene i PSU`en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...