Gå til innhold

Bygge om til Mini-ITX


Anbefalte innlegg

Heisann. 

Kjøpte for noen måneder tilbake en ny gaming pc, men angrer litt på at jeg ikke bygde ett mindre setup. Kjører følgende specs nå; 

Gigabyte Z97 Gaming 3
4690k 
MSI 970 GTX
Cooler Master 212 Evo
250GB Samsung SSD 
Corsair RM850W 
HyperX 1866mhz 8GB Ram 
Fractal Design Define R

Er ganske fornøyd med bygget, bortsett fra en ting. Tror det er noe alvorlig galt med strømforsyningen, lager noe helt sinnsykt med lyd under load, altså rimelig høy coil whine. Vet ikke hva dette kan komme av. Pcen skrur seg noen ganger også ikke av, så da må jeg holde inne power knappen i fem sekunder for å få den til å slukne. Har prøvd å bytte strømkontakt, oppdatert drivere, bios, osv. Ingenting fungerer, så må nok bytte strømforsyningen. 

 

Når jeg liksågodt skal gjøre dette så tenkte jeg også å bygge om hele systemet til mini ITX. Trenger da nytt hovedkort og Cpu kjøler mest sannsynelig. Har sett litt på Corsair 250D der det er mulighet for 2x120 radiator og vannkjøling til CPU. Så det jeg lurer på er om noen kan anbefale en god mini ITX case, med god plass til cpu kjøler, har lyst til å overklokke cpu litt (ikke gjort dette enda mtp. problemet med strømforsyning). Også et rimelig alternativ til hovedkort, Asus sin rimeligste z97 ser jo grei ut. Må også være plass til skjermkortet. Vet ikke hva dere anbefaler av strømforsyninger, men tenker at jeg egentlig ikke trenger 850W, og litt mindre størrelse kan jo være greit i et mini ITX setup. 

Takker for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987132984

Jeg gikk fra Fractal Design R4 til Corsair 250D. Kjøpte et ASUS ROG-hovedkort, og det var litt plagsomt med tanke på "datterkortene" som stikker opp fra selve hovedkortet. Enklere mini-ITX hovedkort har kanskje mindre dill og dall som stikker ut. :)

 

Det skal sies at jeg fikk plass til Corsair H110i og et Sapphire 290 skjermkort (i utgangspunktet for stort skjermkort til å passe ifølge manualen).

 

Jeg er ikke spesielt fornøyd med ombyggingen. 250D-en føles ikke som kvalitetsvare, og vinduet på toppen viser ikke egentlig frem så mye godsaker. Dessuten er det utrolig trangt, og klønete når man skal bytte ut eller installere ekstra ting.

 

Personlig flytter jeg ikke PC-en mer enn 3-4 ganger i året, så den mindre størrelsen gav meg liten gevinst.

 

Jeg sikler litt på Phanteks mATX eller mini-ITX med vindu nå..

Lenke til kommentar

Du kan gå for rm650 og ha masse igjen med opplegget der. Det er ikke normalt at rm850 lager lyd. Du har nok et dårlig eksemplar. Min lager ingen lyd i hele tatt. Fractal node 304 er et fantastisk lite kabinett som tillater en del modding også. Er ikke allverdens rom for kjøling, men du får lett plass til en h80i som bør duge til å overklokke den 4690k. Masse plass til hDD's også, 2 trays av 3 hvis du har ett fullsize gtx 970. Jeg vet helt sikkert at MSI sitt kort passer perfekt der. Mye mindre enn det får du ellers ikke uten å kutte ned på hdd plass og kjøling. Da eventuelt en corsair elite 110 som er enda mindre. Pass bare på at PSU ikke er mer enn 650 mm lang tror jeg det var ellers passer ikke et fullsize GPU.

Endret av tommynecro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+987132984

Jeg hadde tatt slike mål med en klype salt... HX750i skulle passe i Evolv ITX, men det var på HÅRET. Måtte bøye kablene ved kontaktpunktet i PSU noe helt vanvittig for å få plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...