Gå til innhold

Starte på bachelor eller rett på master i økonomi?


HåvardWilliam

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Så til våren neste år så er det på tide for meg å søke meg videre inn på universitet.
Planen min er å ta en mastergrad innenfor økonomi.

 

Jeg lurer derfor på om det er best å søke seg inn på bachelor på en god og anerkjent skole, også håpe på om jeg får gode nok karakterer og komme meg videre til en master der, eller om det bare er best å "safe" meg en en master ved å velge et integrert 5 års master studium på en mindre anerkjent skole.

 

Hvor mye vanskeligere er det egentlig å få gode karakterer på universitet i forhold til videregående? 
Vil matten være veldig mye vanskeligere eller?

 

Ville vært ekstremt kjipt å ikke kunne komme seg videre fra bachelorgraden, så jeg er usikker på om det beste er å ta bachelor først på en god skole eller bare safe seg masteren ved en dårligere skole.

Endret av HåvardWilliam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde velge den skolen som passer best ut i fra dine preferanser. Om du kommer i en situasjon hvor du ikke er kvalifisert til å ta masteren, så er det jo en grunn for det. Kravet varierer vanligvis fra C-B i snitt. Har man mye under C i snitt er kanskje ikke master rett vei å gå?


Ang. vanskelighetsnivå så vil dette være individuelt. Utfordringen ligger i å disiplinere seg til å jobbe de 40 timene som er anbefalt, det er ingen som forventer noe som helst av deg på universitetet, ut over det som er obligatorisk. 
Matten ligger rundt R2-nivå på de obligatoriske mattekursene, men man kan også velge å fordype seg i matematikk, og da blir nivået en del høyere. 

Lenke til kommentar

Studier er naturlig nok mer krevende enn videregående. Men det er også lettere å fordype deg i noe du interesserer deg for enn å ha masse forskjellige fag på en gang, slik som på videregående. Du kjenner selv dine egne forutsetninger best, men det bør være overkommelig å få gode nok resultater til å komme inn på master hvis du jobber effektivt 40 timer i uka.

 

Hvis du tar bachelor på NHH, som av mange regnes som den beste handelshøyskolen, garanteres du overgang til master uansett hvor lavt karaktersnittet ditt er.

Lenke til kommentar

Studier er naturlig nok mer krevende enn videregående. Men det er også lettere å fordype deg i noe du interesserer deg for enn å ha masse forskjellige fag på en gang, slik som på videregående. Du kjenner selv dine egne forutsetninger best, men det bør være overkommelig å få gode nok resultater til å komme inn på master hvis du jobber effektivt 40 timer i uka.

 

Hvis du tar bachelor på NHH, som av mange regnes som den beste handelshøyskolen, garanteres du overgang til master uansett hvor lavt karaktersnittet ditt er.

 

Vel, det er der problemet mitt ligger da. Jeg har ikke nok poeng for å komme inn på NHH :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...