Gå til innhold

Mariner 60hk sviver ikke rent.


Anbefalte innlegg

Hei. Stormen Synne sank båten min. Og min 1995 mariner 60hk stod på.

Motoren har vert under vann i 1-2 dager. Spylte godt med vann og smøret opp alle deler. Samt skrudd ut forgassere og renset med forgasserrens. Blåst ut av filter. Motoren sviver, men ikke på tomgang. Pluggene er ikke vite men litt våte og svarte.

 

Tok sjangsen på en tur på sjøen. Fikk ruset motoren og lirket den i gear. Da tok den helt av. Rett i plan og gikk som en drøm et par minutt. Så nå fusker den og jager. Jeg er nødt til og ha turtall på motoren for at den skal svive. Men plutselig så får den full tenning og ruser seg opp en liten stund og roer seg ned igjen.

 

Den har lurt den på et fint turtall hvor den svev riktig så fint. Den sto i ca 1t.

Men den høres ikke frisk ut. Har ikke rørt noen instillinger på forgasser eller motor.

 

Før den sank så svev den riktig så fint. Men den hadde en periode den fusker litt. Men dette skyltes en vannstråle fra ekolodd giveren. Så det kom vann under dekselet. Men når det var fikset så gikk den fint igjen.

 

Noen tips?

 

Har ny bensin og protec fuel line cleaner på tanken som skL motvirke fukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kanskje kommet saltvann inn i coilene eller tennplugg ledningen derifra (spesielt om den låg på dypt vann da vanntrykket presser vannet inn).  Ligger ofte endel elektro ting under svinghjulet (generator og generator til coilen) som er vanskelig å komme til. Jeg villle prøvd å bytte tennplugg ledinger, så coiler hvis ikke det funker, deretter generator under svinghjulet.

I tillegg kan du åpne opp forgasseren og tømme den lille bensintanken inni de. Noen forgassere har også en tappekran der en kan drenere.

Lenke til kommentar

Den lå bare rett ned for bryggen 1-2m under vann. har hatt ute alle elektriske kabler og vakset disse med electro cleaner.  skiftet bensin og hatt i fuel line cleaner..  åpnet tappeskruen drenert forgasser. sprayet mye forgasser rens inn i hullet tømt det ut. har også sprayet fra toppen av forgasseren ig tappet det ut via dreneringshullet på alle 3 forgassrene. 

 

kjørte den i dag i 30min.  du kan se pluggene før og etter jeg kjørte motoren. 

venstre plugg er den nederste sylinderen og den høyre er øverste. 

 ser ut som det kan være noe med besin/olje eller noe slikt. merkelig at den øverste og nederste pluggen er så skitten mens den midterste er nesten ren. 

 

322348-albums9128-picture82759.jpg

322348-albums9128-picture82758.jpg

Lenke til kommentar

mulig. men den var to dager under vann og spylte motoren godt med ferskvann. og brukte et par bokser med penetrant olje. så har liten tro på dette.   nå har jeg skrudd ut forgasserene igjen og åpnet de. og brukt forgasserrens og sprutet i alle hull jeg kunne se. så nå bør det ikke være noe i de utenom brennbar veske. 

 

kom til og tenke på at siden den midterste var så ren så får den nok ikke bensin. venter bare på at regnet skal gi seg for og montere det igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...