Gå til innhold

Lærerstudier - veien til å bli lærer


fure91

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Har veldig lyst til å starte på lærerstudiet til høsten, men er veldig usikker på hvordan jeg eventuelt  skal gjøre det. Synes det kan virke veldig spennende å være lærer på vgs, og da spesielt innen fag som historie, språk, samfunnsfag, politikk og matematikk! 

 

Men så var det hvordan man skulle gå frem for å få utdanningen som trengst. Har hovedsakelig vurdert to måter, den ene er da å utdanne meg som en grunnskolelærer 5-10 trinn. Føler dette er ett ganske safe valg, ser for meg at arbeid på ungdomsskolen også kan være greit, men tror nok at jeg hadde foretrukket videregående. Alternativ to er å ta fag som jeg selv liker, som historie, matematikk, språk osv, å ta ett år med PPU utdanning på slutten. Fordelen, slik jeg ser det med dette er at det tar kortere tid, og jeg kan nok da jobbe der jeg har mest lyst. Men jeg er også redd for at dette er en utdannelse som gjør at man blir litt annenrangs lærer, at det ikke er nok utdanning. En av mine tidligere lærere mente at dette var en god vei å gå, men er så usikker på hvordan man faktisk stiller for å få jobb når man ikke er utdannet lektor. 

 

Er det noen her inne som har erfaring med dette? 

- Kan man bygge på en grunnskolelærerutdanning i en slik grad at man kan få tittelen lektor? (Tenker da på videreutdanning) 

- Kan man jobbe i ungdomsskolen med en utdannelse bestående av enkeltfag + PPU 

- Blir man en annenrangs lærer i vgs om man har fag + PPU 

- Hvordan er utsiktene for jobb som lærer i årene som kommer? 

- Om man tar grunnskolelærer utdanningen fra og med 2016 (siste som er på fire år) Hvordan stiller man mot lærere som er utdannet året etter, og da har en master? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å bygge på en GLU-utdanning slik at du blir lektor. HiB tilby en master i samfunnsfagdidaktikk som du kan begynne på etter 3 år på glu 1-7 eller 5-10. For å bli lektor, så krever det en mastergrad. Hvis ikke, er du enten lærer, adjunkt eller adjunkt med opprykk. Dette er lønnstrinn, og søk gjerne opp utdanningskravene for trinnene. Du kan arbeide på vgs sålenge du har 60 studiepoeng i faget du underviser i, samt pedagogisk utdanning.

 

Hvis du tar et GLU-løp så får du mulighet til å velge hvilke fag du vil ha. På 1-7 er norsk og matematikk obligatorisk, i tillegg til pedagogikk og valgfag. Kan godt hende at dette varierer fra høyskole til høyskole, men er ihvertfall slik på HiB.

 

Det er forventet en mangel på 20000 lærere innen 2020, så arbeid tror jeg du kommer til å få nok av.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...