Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Først og fremst veit jeg ikke om det her er korrekt underkategori å poste denne posten. Velkommen til å flytte hvis jeg skriver i feil kategori. 

 

Idag kom prosessor, harddisk og cpu-kjøler med posten. Dermed var alle delene i hus og imorgen starter byggingen. Første pc-bygging så er noe spent. Følgende deler skal inn i et CoolerMaster Mastercase Pro 5 kabinett: 

 

-Hovedkort: MSI Z170A M5

-CPU:          Skylake I7 6700K (Hyper Evo 212 cpu vifte)

-RAM:         HYPERX Fury 16 GB (2X8)

-Strøm:       Corsair RM850W 

-Harddisk:   Samsung 250GB SSD 

-GPU:          Asus gtx 960 2 GB 

-WIN10 fra USB

 

Noen smarte tips og råd? Bør jeg bruke bruksanvisningene eller videoer fra nettet? Hva er lettest? 

 

Er det noen her som har noe lignende build og som har møtt noen feller jeg bør prøve å unngå?

 

Kan hende det dukker opp flere spørsmål når byggingen starter imorgen kveld 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bøyd cpu pins i hovedkort er noe av det verste, og kortsluttning, pass på skurehullene i kabinett:

sku_16105_2_small%5B1%5D.jpg

Sitter der de skal, som regel pleier de å sitte på riktig sted, man pass på at det ikke ligger noe løst under hovedkort.

 

Først sett sammen cpu + hovedkort + ram og kjøler.

Viktig du følger pilmerke på cpu\hovedkort slik de er riktig.

Ram ser du lett hva som er riktig vei, enten så passer det eller så passer det ikke.

 

 

Eller du kan starte med kabinett + PSU

 

Til slutt blir de å sette de sammen.

 

En annen feil jeg vet er vanlig er å bruke:

6#*6 Hex PC Kabinettskruer

sku_16108_1_small%5B1%5D.jpg

Til hovedkortet, det er ikke noe farlig, men blir vanskeligere å få av hovedkortet uten tang da da de sitter hardere i mutterskruen.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo jording i de fleste stikkontakter, av nyere type, ellers hjelper noe metall f.eks kabinett.

 

Men ofte er jording størt problem for gamle hus man får mye støt bare man tar på noe metall.

Jeg har kun brukt det første gang jeg bygde pc, ellers har jeg aldri brukt det før.

Er såpass mye fuktighet der jeg bor at statisk eleksitet aldri er noe problem.

Lenke til kommentar

 

 

Takker for nyttig info LMH1. Har montert PSU i kabinnetet, så da blir det hovedkort-montering next. Fikk med et sånt jordingsbånd. Hva bør dette festes i ? Vektmanual?

Du skal feste det i kabinettet :)

 

Og helst en plass i kabinettet som IKKE er lakkert ;) Det er ofte en utfordring

 

Da får jeg heller skrape ta litt med den klypa. Halvannen time til på jobb nå så bærer det hjemover for å starte byggingen :)

Lenke til kommentar

Alt er ferdig satt inn. Dataen starter i det minste, og alle vifter suser og går. Det kommer ikke opp noe bilde på skjermen(bruker hdmi fra hovedkortet). Og på hovdkortet er det to skjermer som viser 99. Dette skal være celsius på prosessoren så jeg har skrudd av med engang. Er det mulig at prosessoren har gått opp til 99 celsius på 10 sek? Eller er dette normalt ? Har ikke montert skjermkortet enda.

 

De små skjermene kalles ''debug led''

Endret av Eastengen
Lenke til kommentar

Er feilkode:

 

 

Hvis tempraturen er så høy ville maskinen slått seg av, det kan skje hvis cpu kjøleren sitter løst eller ikke er koblet til.

Dra ut mus og tastatur og gå over alle kabler og sjekke at disse sitter godt nok kan kanksje fikse problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...