Gå til innhold

ASUS 4K spill problem


Assassin1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte nylig en ASUS 4K PB287Q skjerm til pcen. Den fungerer veldig bra helt til jeg skal spille hvem som helst spill. Legger ved bilder av hva som skjer når jeg går inn på spill.

 

Har prøvd å sette oppløsningen på 1080p men det hjalp ikke.

 

Første bildet er fra rainbow six, menyen går helt på den andre siden og får ikke trykket på den ++

 

Bilde to er fra cs: go. Der blir skjermen rød og veldig ubehagelig å spille med. Syntes ikke veldig på bildet.

 

Noen som har noe tips eller råd til hva jeg kan gjøre så hadde det vært supert for nå sitter jeg her helt stuck .. -.-

post-195407-0-46300100-1449860464_thumb.jpg

post-195407-0-01298400-1449860513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Kjøpte nylig en ASUS 4K PB287Q skjerm til pcen. Den fungerer veldig bra helt til jeg skal spille hvem som helst spill. Legger ved bilder av hva som skjer når jeg går inn på spill.

 

Har prøvd å sette oppløsningen på 1080p men det hjalp ikke.

 

Første bildet er fra rainbow six, menyen går helt på den andre siden og får ikke trykket på den ++

 

Bilde to er fra cs: go. Der blir skjermen rød og veldig ubehagelig å spille med. Syntes ikke veldig på bildet.

 

Noen som har noe tips eller råd til hva jeg kan gjøre så hadde det vært supert for nå sitter jeg her helt stuck .. -.-

 

Ja, her var det en del å ta tak i. :)

 

Har du innstallert skjermkort driver fra Nvidia, eller bruker du bare den som windows laster automatisk?

 

Det er ihvertfall ikke riktig å sette oppdateringsfrekvensen til "linjeflettet" slik det står på det ene bildet ditt. Om du kan velge "progressivt" eller tilsvarende i stedet så er det mer riktig.

 

Om det kommer "No signal" med den ene kabelen så kan det være at skjermen ikke switcher kilde automatisk. Da må du inn i menyen på skjermen og velge DP inngangen der. Det heter vel "source" eller "kilde" om menyen på skjermen også er på norsk. DP kabelen er absolutt å foretrekke. Da får du full fargeoppløsning, og 4K i 60Hz.

 

Du kan med Nvidia driver få 60Hz med HDMI kabel også, men bildet blir da litt fuzzy til desktop bruk. Til film vil du nok ikke merke store forskjellen. Da velger du under "Change resolution", å endre "output colour format" til YCbCr4:2:0. Da kan du få 4K@60Hz med HDMI kabel.

 

Det siste bildet i CS ser ærlig talt ut som om du har fiklet med innstillingene for stereoskopisk 3D. Altså 3D som på kino i gamle dager med briller med et rødt og et grønt/blått glass. Men det er klart det kan jo også være skjermen som ikke skjønner hva den skal gjøre med et "linjeflettet" signal. Men det du sier om at du ikke får trykket på første bildet høres også ut som du kjører med stereoskopisk 3D. Da flytter jo knappene seg i forhold til hva du ser uten 3D briller.

 

Håper noe av dette hjelper deg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Det stemte med det du sa at den var på stereoskopisk 3D. Veldig rart siden jeg har ikke rørt de innstillingene og at det fungerte på den forrige skjermen jeg brukte. Jeg har installert driver for nvidia (geforce experience).

 

Oppdateringsfrekvensen satt jeg på 60hz. Legger til et bildet der av hva jeg kan velge.

 

Jeg prøvde å gjøre som du sa med displayport kabelen uten å lykkes.. Trykte på source og valgte Displayport men fortsatt ingen signal.

 

Men jeg er bare glad nå for at jeg kan bruke skjermen som vanlig :D

 

Igjen, tusen takk for svar. Du redda dagen min :))

post-195407-0-34166600-1449930886_thumb.jpg

post-195407-0-71682800-1449930972_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :)

 

Men det er litt mer du kan prøve før du gir opp DP kabelen.

 

Hvor mange skjermer inkludert eventuelt TV er koplet i skjermkortet?

 

Om du har kun den nye skjermen koplet opp. Du har vel ikke både HDMI og DP kabel koplet i på likt?

:D

 

Nå har jeg bare PC skjermen koblet til og bruker bare HDMI kabelen som fulgte med skjermen.

 

Jeg tok ut HDMI kabelen når jeg prøvde å koble til DP kabelen, det er vel riktig?

Lenke til kommentar

 

Bare hyggelig. :)

 

Men det er litt mer du kan prøve før du gir opp DP kabelen.

 

Hvor mange skjermer inkludert eventuelt TV er koplet i skjermkortet?

 

Om du har kun den nye skjermen koplet opp. Du har vel ikke både HDMI og DP kabel koplet i på likt?

:D

 

Nå har jeg bare PC skjermen koblet til og bruker bare HDMI kabelen som fulgte med skjermen.

 

Jeg tok ut HDMI kabelen når jeg prøvde å koble til DP kabelen, det er vel riktig?

 

 

Ja, om du bare hadde den skjermen, og ikke en TV eller noe mer koplet til. Og bare brukte en DP kabel mellom skjerm og PC, så er det anledning til å anta at kabelen er defekt. Dette skulle gitt bilde ihvertfall under booting. Det kan også være utgang på skjermkort, eller inngang på skjerm som er defekt selvfølgelig.

 

Ettersom DP er eneste måte å få "ekte" 60Hz med full fargeoppløsning på, så ville jeg prøvd å finne ut av dette om jeg var deg. Altså låne en DP kabel fra noen du kjenner som du vet fungerer, eller ta med deg din kabel til noen som bruker DP, og prøve kabelen hos dem.

 

Om du finner ut at det må være noe galt med skjerm eller skjermkort så ville jeg lagt inn en RMA på den..

Lenke til kommentar

Det er mange med 1440p skjermer som rapporterer at de får flimring og andre ulumskheter i bildet når de bruker den medfølgende kabelen. Så at kabelen som fulgte med din skjerm kan være defekt er en ikke usannsynlig mulighet. Det er nok en svært billig kabel den som følger med mange skjermer.

 

Når det gjelder "bedre" med DP, så er det nesten noe du må vurdere selv. Når du nå får 60Hz fra HDMI kabel når du sender 4K, så skal bildet som sagt være litt blurry. Det vil være spesielt synlig på svart tekst over lys bakgrunn. Om du går ned til 4K@30Hz med RGB eller YCbCr4:4:4, så vil du se hvor skarpt bildet vil bli med en DP kabel, selv i 60Hz. Om du ikke ser stor forskjell så er det ikke mye vits. Men på den annen side; om du ikke ser stor forskjell, så var det ikke mye vits med 4K heller for deg. Til CS spesielt ville det da vært mye bedre med en raskere skjerm med 144Hz og lavere oppløsning for din del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...