Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til særemne - tegneserier


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har begynt på særemnet mitt og funnet ut at jeg sliter litt med analysen av stilene til tegneseriene(altså selve tegningene). Jeg lurer derfor på om noen kunne hjulpet meg litt med dette?

Hvis noen har kilder med fagbegreper som er relevante osv. er dette også satt pris på ;)

 

Jeg leser Lunch, One Piece(tar det som er relevant fra denne, men helst etter timeskip) og Superman: Earth One(volum 1). 

 

Problemstillingen min er at jeg skal sammenline disse tre verdens delenes tegneserier og finne ut av hvorfor det er blitt sånn. 

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også ta for deg stilene til Donald tegnerne Don Rosa og Carl Barks, tror det er veldig fine eksempler og kanskje et + siden det er ganske forskjellige stiler i samme "verden".

 

Denne var grei'ish http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-identify-common-drawing-styles.html

 

Denne var stilig å se på; http://www.dorkly.com/post/71214/10-cartoonist-styles-for-10-different-cartoon-characters-is-nuts

 

Tror kanskje det handler mer om å beskrive atmosfære og egne meninger enn fagbegreper.

Lenke til kommentar

Du skal altså sammenlikne østlig, europeisk og amerikansk tradisjon, med spesielt med tanke tegnestilen? (det er mange andre vesentlig forskjeller mellom tradisjonene også)? Et bra førsteutgangspunkt er detaljgraden i mine øyne, detaljgraden i tegninger er viktig for dynamikken, mindre detaljerte tegninger er mere "dynamiske" og "bevegelsesfyllte", men også enklere, amerikansk tradisjon er feks ofte ganske detaljert. Mens Japansk tradisjon er mest "oppsiktsvekkende" med til dels svært lite detaljerte mennesker for å få god dynamikk, mens bakgrunner kan være svært detaljerte. Rent tegnemssig er det også mye vanligere med masse forskjellige tegnere i amerikansk tradisjon, kanskje mest vanlig med en tegner og en skribent i europeisk, og kun en mann i japansk.

 

Dette er generelle overordne ting, som nok er mest passende for superheltserier o.l fra USA, "historiehefter" fra europa og normale mange fra japan. Humorserier følger feks ofte ikke samme konseptet, og tradisjonene påvirker selvfølgelig hverandre, mer enn noensinne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal altså sammenlikne østlig, europeisk og amerikansk tradisjon, med spesielt med tanke tegnestilen? (det er mange andre vesentlig forskjeller mellom tradisjonene også)? Et bra førsteutgangspunkt er detaljgraden i mine øyne, detaljgraden i tegninger er viktig for dynamikken, mindre detaljerte tegninger er mere "dynamiske" og "bevegelsesfyllte", men også enklere, amerikansk tradisjon er feks ofte ganske detaljert. Mens Japansk tradisjon er mest "oppsiktsvekkende" med til dels svært lite detaljerte mennesker for å få god dynamikk, mens bakgrunner kan være svært detaljerte. Rent tegnemssig er det også mye vanligere med masse forskjellige tegnere i amerikansk tradisjon, kanskje mest vanlig med en tegner og en skribent i europeisk, og kun en mann i japansk.

 

Dette er generelle overordne ting, som nok er mest passende for superheltserier o.l fra USA, "historiehefter" fra europa og normale mange fra japan. Humorserier følger feks ofte ikke samme konseptet, og tradisjonene påvirker selvfølgelig hverandre, mer enn noensinne.

 

AtW

Har egentlig tenkt å ta for meg det meste av forskjeller. Både tegnestil og hvordan de lager dem osv. Alt som har en påvirkning på hvordan tegneseriene blir til slutt.

 

AHr lagt merke til forskjellen i detaljene ja. Så det kommer nokmtil å bli utgangspunktet mitt. Så tar jeg for meg typiske trekk ved hovedpersonene osv. blandt annet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...