Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 (AUT4002) Eksamen Høst 2015


Anbefalte innlegg

Lager denne tråden i håp om at det er andre som skal ta eksamen på onsdag 02.12.15. 

http://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/forberedelse/h15/1-des/aut4002_vg3_automatiseringsfaget_forb_h15.pdf

Da har jeg lagt en link til forbredelsen og håper noen andre kunne sett på den og gitt litt innspill. Takk på forhånd

Endret av jalapenos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er meget overbevist på at vi kommer til å få noe angående følerene ja, 

Samme her ganske sikker det er noe gale som må feilsøkes på noen av følerene. Kanskje gjøre noen forbedringer for å fjerne et problem som det har vært litt av. Ganske sikker på det med motoren kommer til å være den mekaniske delen av eksamen. 

Lenke til kommentar

I forbindelse med utslippstillatelse er det krav om logging, altså at man kan dokumentere utsippsmengde av forskjellige gasser.  Det er vanlig å bruke et spektrum analysator som kjenner igjen frekvens spekteret til de forskjellige gassene etter gjennomlysing med laser.


Lenke til kommentar

Noe eg satte sammen kjappt, men mangler instalasjon
 

Simens N-EUPEX coupling

 

Om

På grunn av sin vridnings fleksibilitet N - EUPEX koplinger tilby muligheten for å flytte kritiske torsjonsvibrasjoner fra området der mekanisk utstyr på en slik måte at ingen negative effekter på drivverk er å være forventet. N - EUPEX koblinger er laget av høy kvalitet støpejern. De fleksible elementer laget av syntetisk gummi (buna N) er tilgjengelig i ulike grader av hardhet for mange applikasjoner. Metallpinnene og fleksible elementer er konstruert slik at det ikke oppstår slitasje når de er riktig montert.

 

 

Bruksområder  Mye brukt i hele feltet av maskinteknikk, som høyhastighets-koblingen på motorsiden (f.eks. pumpe, vifte eller kompressor stasjoner) samt høyt dreiemoment koblinger for tilkobling av giret og arbeidsmaskin (f.eks. møller).



 Fordeler Fordelene ved produktet·         Vridningsstiv og demping ¨pin kobling¨ som skal brukes universelt for å kompensere akselforskyvninger·         Maksimal driftssikkerhet, siden ¨Fail-safe¨·         Passer for Plug -in montering og forenklet utskifting av elementer i den typen som består av tre deler·         Dynamisk tilpasning av valg av elastomer hardhet·         Dreiemoment varierer fra 19 Nm opp til 62 000 Nm i 23 størrelser og 10 forskjellige typer·         Kan brukes i eksplosjonsfarlige områder; sertifisert iht. til 94 /9 / EF (ATEX 95)·         Høy grad av tilgjengelighet av deler fra lager

Lenke til kommentar

.

 

på vedlegg 4.

på del nr.21-23 står det fordelige info om coupling: foreksempel 

på nr.21 står de: coupling:Dfree wheel clutch=65h6 /emerg. mot.=75m6, N-Eupex A280

veit ikkje om det sier deg nokke ?

jeg fant det nå :)

 

og dette er også merket ut i tabellene i skrivene også, så kan hende vi skal bytte noen deler innenfor dette :)

Lenke til kommentar

Ser at det er 3 forsjelige coupling på nødstrømsmotoren, nokken som kan hjelpe meg og finne ut hvilke deler man må ha vist man skal gjøre vedlikehald, utskifting og framgangsmåte og etc?

Her er noen greie punkter visst vi skal sette på nye koblinger/coupling på motoren.

 

Framgangmåte:

  • Spenningsmål – sjekke at det er døtt før man begynner å jobbe. (ingen strøm)

  • ta av sikringer/låse av. Koble av kablene – isolere kablene slik at ikke folk skal komme angi, eller få olje og dritt på.

  • Demontere fra hverandre de gamle koblingene.

  • Se etter andre mulige skader.

  • Sette på nye koblinger. - Her må vi passe på at det er en glatt overflate på akslingen. Koblingen vi har må ha riktig diamanter i forhold til akslingen. Følge de gitte krav. Bruke manometeret for å kontrollere at det ikke er for stort avvik mellom koblingene.

  • Koble til alle kabler igjen, i gangkjøre motoren/systemet for å sjekke at alt går greit.

nødvendig verktøy

 

 

Rett kant/rett overflate

måle ur/

kalibrert momentnøkkel

Vernier calipers

mikrometer (for å måle akseldiameter)

Fin tooht fil

stripe av smergelpapir (fint sand papir)

ikke-brennbart rengjøringsmiddel

ren klut

lockout / Tagout kit (som allerede er i bruk)

Vernebriller (for å beskytte øyne)

gummihansker

 

 

Lenke til kommentar

 

Ser at det er 3 forsjelige coupling på nødstrømsmotoren, nokken som kan hjelpe meg og finne ut hvilke deler man må ha vist man skal gjøre vedlikehald, utskifting og framgangsmåte og etc?

Her er noen greie punkter visst vi skal sette på nye koblinger/coupling på motoren.

 

Framgangmåte:

  • Spenningsmål – sjekke at det er døtt før man begynner å jobbe. (ingen strøm)

  • ta av sikringer/låse av. Koble av kablene – isolere kablene slik at ikke folk skal komme angi, eller få olje og dritt på.

  • Demontere fra hverandre de gamle koblingene.

  • Se etter andre mulige skader.

  • Sette på nye koblinger. - Her må vi passe på at det er en glatt overflate på akslingen. Koblingen vi har må ha riktig diamanter i forhold til akslingen. Følge de gitte krav. Bruke manometeret for å kontrollere at det ikke er for stort avvik mellom koblingene.

  • Koble til alle kabler igjen, i gangkjøre motoren/systemet for å sjekke at alt går greit.

nødvendig verktøy

 

 

Rett kant/rett overflate

måle ur/

kalibrert momentnøkkel

Vernier calipers

mikrometer (for å måle akseldiameter)

Fin tooht fil

stripe av smergelpapir (fint sand papir)

ikke-brennbart rengjøringsmiddel

ren klut

lockout / Tagout kit (som allerede er i bruk)

Vernebriller (for å beskytte øyne)

gummihansker

 

 

Hva mener du med:

Rett kant/rett overflate?

 

og hva tenkte du å bruke en fin tooth fil og smergelpapir til?

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Ser at det er 3 forsjelige coupling på nødstrømsmotoren, nokken som kan hjelpe meg og finne ut hvilke deler man må ha vist man skal gjøre vedlikehald, utskifting og framgangsmåte og etc?

Her er noen greie punkter visst vi skal sette på nye koblinger/coupling på motoren.

 

Framgangmåte:

  • Spenningsmål – sjekke at det er døtt før man begynner å jobbe. (ingen strøm)

  • ta av sikringer/låse av. Koble av kablene – isolere kablene slik at ikke folk skal komme angi, eller få olje og dritt på.

  • Demontere fra hverandre de gamle koblingene.

  • Se etter andre mulige skader.

  • Sette på nye koblinger. - Her må vi passe på at det er en glatt overflate på akslingen. Koblingen vi har må ha riktig diamanter i forhold til akslingen. Følge de gitte krav. Bruke manometeret for å kontrollere at det ikke er for stort avvik mellom koblingene.

  • Koble til alle kabler igjen, i gangkjøre motoren/systemet for å sjekke at alt går greit.

nødvendig verktøy

 

 

Rett kant/rett overflate

måle ur/

kalibrert momentnøkkel

Vernier calipers

mikrometer (for å måle akseldiameter)

Fin tooht fil

stripe av smergelpapir (fint sand papir)

ikke-brennbart rengjøringsmiddel

ren klut

lockout / Tagout kit (som allerede er i bruk)

Vernebriller (for å beskytte øyne)

gummihansker

 

 

Hva mener du med:

Rett kant/rett overflate?

 

og hva tenkte du å bruke en fin tooth fil og smergelpapir til?

 

 

Tenkte visst sylinderet er skadet, skal det være greit å få en fin overflate før man sitter på nye koblinger. Da kan man bruke sand papir for å gå over overflaten på sylinderet. Kanskje en fil også visst det er større skader. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...