Gå til innhold

Fibaro FGD-212 problem. For stor last?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kobler til en Fibaro FGD-212. Det lyser grønt og lyset dimmer opp 3-4 ganger. Så slukker det grønne lyset og når jeg skal inkludere noden i pcen så finner den ingenting. Skal det grønne lyset lyse hele tiden? Jeg har 5 spotter på 50W koblet på dimmeren. Dette er jo 250W som er ratet som max på dimmeren. Kan det være den innebygde sikringen som ikke liker den høye lasten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Kobler til en Fibaro FGD-212. Det lyser grønt og lyset dimmer opp 3-4 ganger. Så slukker det grønne lyset og når jeg skal inkludere noden i pcen så finner den ingenting. Skal det grønne lyset lyse hele tiden? Jeg har 5 spotter på 50W koblet på dimmeren. Dette er jo 250W som er ratet som max på dimmeren. Kan det være den innebygde sikringen som ikke liker den høye lasten?

Sikkert dette som er problemmet:

P = U x U/R

I Norge er det ofte 238V (og noen gang enda høyere) spenningsnivå i nettet. Videre, kald tråd i lampen har lavere motstand enn i oppvarmed tilstand. Ellers i oppvarmed tilstand en 50W halogen lampe (ved ca. 238V) trekker ca. 54W.

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Kobler til en Fibaro FGD-212. Det lyser grønt og lyset dimmer opp 3-4 ganger. Så slukker det grønne lyset og når jeg skal inkludere noden i pcen så finner den ingenting. Skal det grønne lyset lyse hele tiden? Jeg har 5 spotter på 50W koblet på dimmeren. Dette er jo 250W som er ratet som max på dimmeren. Kan det være den innebygde sikringen som ikke liker den høye lasten?

Sikkert dette som er problemmet:

P = U x U/R

I Norge er det ofte 238V (og noen gang enda høyere) spenningsnivå i nettet. Videre, kald tråd i lampen har lavere motstand enn i oppvarmed tilstand. Ellers i oppvarmed tilstand en 50W halogen lampe (ved ca. 238V) trekker ca. 54W.

 

58,5 W... :p

Lenke til kommentar

Har nå byttet ut en lampe med led, men det lyser fortsatt ikke grønt etter at den er ferdig med å dimme opp. Finner heller ikke noden i domoticz. Skjønner ikke hva som er feil. Må noden inkluderes ganske raskt etter at modulen har fått strøm?

Er det ikke slik at den nye Fibaro dimmeren auto-kalibrerer seg selv ved oppstart for å finne ut hvilken lyskilde som blir brukt? Da trur jeg ikke det er lurt å blande lyskildene slik du kunne gjøre på den gamle modellen.

 

Jeg trur det som faktisk skjer er at dimmeren feiler på auto-kalibreringen og vil derfor ikke gi deg et grønt "go ahead" signal.

 

Ser også at det står følgende advarsel i manualen:

 

Do not connect different types of light sources simultaneously

Lenke til kommentar

Ah, jeg leste feil. Trodde alle var byttet til LED. Men det er sant som _iblis_sier: IKKE BLAND TYPER, det gjelder egentlig alle typer, men spesielt LED.

 

Det gjelder vel: For ohmic, inductive and capacitive loads

Det utgjør ikke noen forskjell å koble inn en led pære som er dimbar.

Det fungerer nå, men jeg aner faktisk ikke hva jeg gjort for å få det til  :wee: 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

 

Ah, jeg leste feil. Trodde alle var byttet til LED. Men det er sant som _iblis_sier: IKKE BLAND TYPER, det gjelder egentlig alle typer, men spesielt LED.

 

Det gjelder vel: For ohmic, inductive and capacitive loads

Det utgjør ikke noen forskjell å koble inn en led pære som er dimbar.

Det fungerer nå, men jeg aner faktisk ikke hva jeg gjort for å få det til  :wee: 

 

 

Jeg sliter med akkurat samme problem. Jeg har inkludert og fjernet flere ganger. Dukket den bare plutselig opp hos deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...