Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lang tid før man blir avhengig av snus?


Agurk43

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har snust av og på i snart ti år og aldri blitt avhengig. Jeg tester meg selv ved å slutte i 2-4 uker et par ganger i året, for å sjekke at jeg kan, og det er aldri noe vanskelig. Men jeg liker snus til fest og skolearbeid og chill på sofaen, så jeg ønsker ikke å slutte for godt, selv om jeg kan. Jeg er for øvrig ikke særlig disponert for avhengighet av noe slag.

Det er store individuelle forskjeller, så det er umulig å svare på. Men hvis du vil unngå avhengighet, vil jeg anbefale min metode med å gå 1-2-3-4 uker uten med jevne mellomrom, hvis du merker at dét begynner å bli vanskelig så ser du da røde flagg. 

Lenke til kommentar

Du blir mer avhengig desto lengre du har snust og jo større mengder du bruker. Kroppen vender seg til forbruksmønsteret og forventer å få doser til gitte tider og mengder når konsentrasjonen av nikotinen i blodet synker under et visst nivå. I starten er den viktigste motivasjonen for å drive på belønningen av å øke mengden, mens etter hvert er motivasjonen å unngå abstinenser. Som nevnt så kommer det helt an på personen når en blir avhengig, og ikke minst hvordan du definerer avhengighet. Det blir ihvertfall stadig vanskeligere å slutte, for nesten alle.

Lenke til kommentar

Jeg har snust av og på i snart ti år og aldri blitt avhengig. Jeg tester meg selv ved å slutte i 2-4 uker et par ganger i året, for å sjekke at jeg kan, og det er aldri noe vanskelig. Men jeg liker snus til fest og skolearbeid og chill på sofaen, så jeg ønsker ikke å slutte for godt, selv om jeg kan. Jeg er for øvrig ikke særlig disponert for avhengighet av noe slag.

Det er store individuelle forskjeller, så det er umulig å svare på. Men hvis du vil unngå avhengighet, vil jeg anbefale min metode med å gå 1-2-3-4 uker uten med jevne mellomrom, hvis du merker at dét begynner å bli vanskelig så ser du da røde flagg. 

 

Så lenge du ikke slutter pga det er digg på fest og til skolearbeid så er du fremdeles avhengig. Avhengighet er ikke bare fysisk, men også psykisk. 

 

Selv begynte jeg i det små, med perioder uten. Det var ikke noe problem å slutte, men jeg ville ikke. Den instillingen har jeg enda. Nå er det ikke det samme å slappe av uten, og jeg vil ikke slutte, dermed er jeg fremdeles avhengig, selv om jeg takler abstinenser og fysiske avhengigheten. 

 

Anonymous poster hash: cfbe8...aa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har snust av og på i snart ti år og aldri blitt avhengig. Jeg tester meg selv ved å slutte i 2-4 uker et par ganger i året, for å sjekke at jeg kan, og det er aldri noe vanskelig. Men jeg liker snus til fest og skolearbeid og chill på sofaen, så jeg ønsker ikke å slutte for godt, selv om jeg kan. Jeg er for øvrig ikke særlig disponert for avhengighet av noe slag.

Det er store individuelle forskjeller, så det er umulig å svare på. Men hvis du vil unngå avhengighet, vil jeg anbefale min metode med å gå 1-2-3-4 uker uten med jevne mellomrom, hvis du merker at dét begynner å bli vanskelig så ser du da røde flagg. 

 

Så lenge du ikke slutter pga det er digg på fest og til skolearbeid så er du fremdeles avhengig. Avhengighet er ikke bare fysisk, men også psykisk. 

 

Selv begynte jeg i det små, med perioder uten. Det var ikke noe problem å slutte, men jeg ville ikke. Den instillingen har jeg enda. Nå er det ikke det samme å slappe av uten, og jeg vil ikke slutte, dermed er jeg fremdeles avhengig, selv om jeg takler abstinenser og fysiske avhengigheten. 

 

Anonymous poster hash: cfbe8...aa8

 

 

Ok Off topic, men neida, jeg er ikke mer avhengig av snus enn jeg er av å ha to puter om natta, tøfler på beina inne, fun light og isbiter i vannet jeg drikker osv. Ting jeg velger å gjøre fordi jeg liker det, men kan fint klare meg uten også. 

Derimot ER jeg "avhengig" av f eks sovepillene mine, i den forstand at jeg ikke klarer å sove uten. Men jeg klarte ikke å sove før jeg fikk dem skrevet ut heller, så der var jeg "avhengig" før jeg hadde begynt. Men vi trenger jo ikke å krangle om hva som er definisjonen på avhengighet. 

 

Uansett vet jeg at det er mange som lett blir avhengig av snus, så hvis man absolutt vil unngå å bli avhengig er det vel best å bare la være å snuse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Helt forskjellig fra person til person. Finnes ingen fasit på det. 

 

Er flere faktorer som spiller inn blant annet nikotin toleranse.

Personlig føler jeg viljestyrke har en god del med det å gjøre og. Jeg har få problemer med å slutte i noen måneder, som jeg ofte gjør når jeg merker jeg snuser for mye. Føler ikke akkurat trangen til å snuse de dagene jeg holder meg unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...