Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forskjell på våtromsplater?


Anbefalte innlegg

En våtromsplate er vanntett, men ikke damptett og må smøres med membran på de vegger det er krav til det - dvs. på yttervegg, mot soverom og mot kalde rom.

Mot soverom også? Ja, man bør kanskje gjøre det rutinemessig, da noen gærninger liker å sove med stor åpning på soveromsvinduet året rundt, og til tider kan våkne med snø på dyna og is i vannglasset på soverommet? Selv om man selv ikke liker det, kanskje neste beboer liker det iskaldt å soverommet, 

Men for oss som liker at temperaturen på soverom ligger bare fem grader under stue og bad, og ikke planegger å selge til en eskimo, trenger man da tette membranplater mot soverom, eller smøremembran på de diffusjonsåpne platene? Og er det noen fordeler eller ulemper med pottetett badevegg mot rom som holder tilnærmet samme temperatur som badet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

 

Hei!

 

Noen som kan forklare meg eller vet forskjell på våtromsplater?

Jeg skal pusse opp badet og har vært på megaflis hvor de nå selger "tetti".

Disse platene har jeg fått beskjed om må legges membran på mot yttervegger. Da mener jeg noe av poenget forsvinner med å ha våtromsplater.

Kikket på litex også og der står det at man ikke skal ha membran på disse ... Noen som aner hvorfor?

Hei!

En våtromsplate er vanntett, men ikke damptett og må smøres med membran på de vegger det er krav til det - dvs. på yttervegg, mot soverom og mot kalde rom. Så kan man selv tenke hvor badet ligger i huset og hvilke rom som "grenser" til baderommet/våtrommet. Normalt er baderommet det varmeste rommet i huset. Litex Membranplate er både vann- og damptett og skal IKKE smøres med membran på nevnte vegger.

 

Litex-platene er som det nevnes her dyrere enn både Tetti og Wedi, men kostnaden med smøremembran må legges til i regnestykket - både innkjøp og arbeidskost. Membranen skal ha en tykkelse på minimum 1 mm (dvs. ca. 2 kg pr. kvm.). Dette blir mange strøk og det er viktig at membranen er tørr før neste størk legges på. Det som kan virke som den dyreste løsningen, blir faktisk den rimeligste og i tillegg er du garantert tett bad med Litex Membranplate og Litex tetteprodukter (skruer/skiver og skjøtebånd). Hele systemet; Litex Våtromsystem, er godkjent av Sintef Byggforsk (Teknisk Godkjennelse). Se www.litex.no for mer informasjon.    

 

Hei,

 

Du er sikkert ekspert på dette, siden du jobbet for Litex, men jeg har følgende kommentar til påstanden din om antall strøk membran osv:

 

Vi er vel enige om at både våtromsplate og membranplate er godkjent som vanntett, ergo er like vanntette. Våtromsplata må tilføres ytterligere damptetting på kalde vegger, siden den er pustende/diffusjonsåpen. Hvor har du det fra at det må smøres 1mm membran for at platene skal bli damptette? Tykkelse på membran i forhold til typeprøveringer ala Sintef går vel på membranens skjøtoverbyggende evne. Denne evnen er vel alt dokumentert for våtromsplatene, så vi snakker her kun om damptetthet.

Så vet vi at en membran som Weber tec 822 har ca. 3 ganger kravet (sd10) på 0,5mm. Ergo snakker vi om to tynne strøk for å trekke opp dampmotstanden til et godkjent nivå. Det finnes vel også primere som gjør det samme.

 

Hva skjer med regnestykket ditt da? Føler at dette ble litt som å konstruere en egen sannhet, ikke i tråd med virkelighet, for å fremme eget produkt. Det burde man holde seg for god til i et fora som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...