Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Allergiker


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 23 år. Sliter med allergier mot mat. Jeg er allergisk mot ALL frukt, ALT grønt, bær, nøtter, sjømat, hvete, melk, egg, soya og mye mer. Det er begrenset hva legene tester mot, men jeg slår ut på så si alt. Holder meg unna det jeg vet jeg er allergisk mot som klør i munnen og halsen. Hovner også opp og klarer ikke å puste.

Men all annen mat gjør meg skikkelig skikkelig dårlig. Jeg blir svimmel, kvalm, utmattet, og rett og slett dårlig i formen. Vanskelig å beskrive, men en influensa er jo også ganske vanskelig å beskrive.

Så jeg spiser veldig lite mat, som også gjør meg sliten.

Jeg jobber som elektriker, og dette er noe jeg faktisk ikke har energi til. Jeg bruker opp alle mine sykedager og enda mer. Har hatt endel legetimer hos spesialister og ernæringsfysiolog.

Jeg føler jeg blir tatt lite alvorlig. Ingen som kan hjelpe meg. Jeg blir bare dårligere og dårligere hver jævla dag.

Kunne ønske jeg ikke trengte å jobbe. Ihvertfall for en periode i livet til jeg finner ut hva som er galt med meg. Fordi det funker ikke sånn som det er nå. Jeg kommer hjem fra jobb og da er jeg på sofaen eller i senga helt til jeg skal jobbe igjen. Samme i helgene. Jeg har ikke energi til venner eller fritid.

Men det er ikke lett å få sykemelding uten noen diagnose. Kan ihvertfall ikke bare forvente å komme gjennom med nav å bli ufør uten diagnose.

Allergi er noe drit, fordi ingen kan hjelpe og ingen tar deg alvorlig.

 

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre ? Noen andre som har det som meg? :p

 

Anonymous poster hash: f6704...385

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der burde være nok til at du kanksje kunne kommet deg inn på arbeidsavklaringspenger, for en periode. Trenger ikke nødvendigvis helt ferdig avklart og "alvorlig" diagnose før det er aktuelt, kun nok til at det er tvil om arbeidsevnen din nå, og tvil om hva som må til og hvor lenge det er til du igjen er istand til å jobbe som normalt.

 

Da får du en "pause," og du får hjelp til å fokusere kun på det å finne ut av hvordan du skal takle dette videre.

 

Å leve med for lite matinntak over tid er helt for jævlig. Jeg har slitt med det så lenge jeg husker, selv om jeg har helt andre bakenomliggende årsaker, så vet jeg akkurat hvordan det føles. Kjenner meg igjen i det med å hele tiden være sliten, og å kjenne på det at man ikke strekker til. Det hjalp å komme over på AAP etter noen år som mislykket student helt uten resultater.

 

Forøvrig bør det i denne sammenhengen nevnes at det faktisk kan være fint med en saksbehandler på NAV som faktisk er med på å pushe litt for deg, hos fastlege og spesialister, når man blir litt rådvill og ikke tatt helt på alvor i helsevesenet. Vær også obs på at det er viktig med en fastlege som du klarer å samarbeide godt med, forstår fastlegen din deg, så kommer man lengre, fortere.



Anonymous poster hash: 0990e...299
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke spesialister har undersøkt deg og hva har de testet for ?

 

Edit: Har vært borti et lignende tilfelle hvor noen fant en næringsdrikk på apoteket som fungerte bra. Vedkommende prøvde ulike typer og fant til slutt en som fungerte. Dette er mer eller mindre ferdigfordøyd og kan derfor lettere fordøyes og tas opp. Dette kan være en av flere ting som kan hjelpe. Du kan også vurdere Triphala plus og Livogard. En god naturterapeut som jobber med auriculoterapi burde også kunne hjelpe på med å stabilisere fordøyelsen din. Har du noe kroppslige abnormaliteter noe steder ? Som regel er det blokkeringer i leveren, noe også preparatene listet opp hjelper for.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke spesialister har undersøkt deg og hva har de testet for ?

 

Edit: Har vært borti et lignende tilfelle hvor noen fant en næringsdrikk på apoteket som fungerte bra. Vedkommende prøvde ulike typer og fant til slutt en som fungerte. Dette er mer eller mindre ferdigfordøyd og kan derfor lettere fordøyes og tas opp. Dette kan være en av flere ting som kan hjelpe. Du kan også vurdere Triphala plus og Livogard. En god naturterapeut som jobber med auriculoterapi burde også kunne hjelpe på med å stabilisere fordøyelsen din. Har du noe kroppslige abnormaliteter noe steder ? Som regel er det blokkeringer i leveren, noe også preparatene listet opp hjelper for.

Har prøvd disse 'Nutridrink' som de heter. Funka kjempebra. Ble litt kvalm, men fikk mer energi. Men har blitt allergisk mot disse. Jeg klør i munnen og halsen og hovner opp i halsen. Blir også skikkelig dårlig, akkurat som med annen mat. Får bare flere og flere av sånne ting som jeg plutselig får en allergisk reaksjon mot.

Men tusen tusen takk for tipset :)

 

Anonymous poster hash: f6704...385

Lenke til kommentar

 

Det der burde være nok til at du kanksje kunne kommet deg inn på arbeidsavklaringspenger, for en periode. Trenger ikke nødvendigvis helt ferdig avklart og "alvorlig" diagnose før det er aktuelt, kun nok til at det er tvil om arbeidsevnen din nå, og tvil om hva som må til og hvor lenge det er til du igjen er istand til å jobbe som normalt.

 

Da får du en "pause," og du får hjelp til å fokusere kun på det å finne ut av hvordan du skal takle dette videre.

 

Å leve med for lite matinntak over tid er helt for jævlig. Jeg har slitt med det så lenge jeg husker, selv om jeg har helt andre bakenomliggende årsaker, så vet jeg akkurat hvordan det føles. Kjenner meg igjen i det med å hele tiden være sliten, og å kjenne på det at man ikke strekker til. Det hjalp å komme over på AAP etter noen år som mislykket student helt uten resultater.

 

Forøvrig bør det i denne sammenhengen nevnes at det faktisk kan være fint med en saksbehandler på NAV som faktisk er med på å pushe litt for deg, hos fastlege og spesialister, når man blir litt rådvill og ikke tatt helt på alvor i helsevesenet. Vær også obs på at det er viktig med en fastlege som du klarer å samarbeide godt med, forstår fastlegen din deg, så kommer man lengre, fortere.

 

Anonymous poster hash: 0990e...299

Tusen takk for svaret ditt:) AAP er kanskje noe jeg må prøve, fordi alt går bare nedover sånn som det er nå

 

Anonymous poster hash: f6704...385

Lenke til kommentar

Hva kan du egentlig spise? Jeg har noen ekstreme allergier selv, og jeg vet hvor fortvilende det er, ihverfall i perioden hvor man må prøve og feile. Bruker du noen medisiner?

Nei, blir jo dårlig av absolutt alt jeg spiser. Har nylig vært hos ernæringsfysiolog og skal prøve å holde meg unna Hvete, egg, soya og melk i produkter og se om det hjelper.

Tar bare allergimedisiner for pollen allergi, og astmamedisin. Har fått beskjed at det ikke finnes noen andre medisiner

 

Anonymous poster hash: f6704...385

Lenke til kommentar

Neste gang du er hos legen eller en spesialist, så ville jeg spurt om det er sendt allergiprøver på kryssreaksjoner. Det er en sendeprøve til Ullevåll og kan bare brukes der hvor det er sannsynlig at enkelte av allergiene er kryssrespondert (noe det virker som om det er hos deg) og det er vanskelig å finne ut hva som egentlig trigger immunresponsen: Det er ganske nylig at det har blitt mulig å teste for dette, så det er ikke alle leger eller ernæringsfysiologer som har fått med seg det enda (det er jo følgelig også en dyr prøve). Dersom man klarer å finne ut hvilke allergener man i utgangspunktet reagerer på, kan man over tid desentiviseres nok til at man ikke kryssreagerer (så fremt man holder seg unna hovedallergenet), og dermed kan gjeninnføre enkelte matvarer. Andre typer allergener kan man også allergivaksineres mot.

 

Videre ville jeg forhørt meg om du kan være en eventuell kandidat for xolair-behandling, selv om du ikke nevner allergisk astma. I og med at virkningsmekanismen er å bryte den allergiske kaskaden gjennom å forhindre IgE-mediert binding, er det mulig det kan ha effekt også hos deg. Men dette er ikke noe jeg kan så veldig mye om, annet enn at jeg vil anbefale deg i hvert fall å høre om det kan ha noe for seg.

 

En allmennspesialist kan forøvrig gi deg resept på næringstilskudd, men det forutsetter ofte at du har fått et opplegg fra ernæringsfysiolog. Det kunne kanskje vært noe?

 

Det vidor sier er helt på viddene, uten at jeg skal gidde å utdype det noe mer. Ikke kast bort penger på alternativmedisin.

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vidor sier er helt på viddene, uten at jeg skal gidde å utdype det noe mer. Ikke kast bort penger på alternativmedisin.

Flott hvis du kunne utdype det. Jeg ønsker genuint å høre ditt grunnlag om hvordan du tenker om det, da ikkemedikamentelle løsningsmodeller sjelden er noe man setter særlig fokus på under opplæring, men det virker som du har god peil på hvorfor det er en dårlig løsning, og den synes jeg du har gjort deg fortjent til å dele når du kommer med en så sterk avfeing på ting jeg har opplevd god effekt på med på flere. Jeg bl.a opplevd at rotproblemet forsvinner, så symptombehandling blir unødvendig selv på saker som har pågått i årevis, men det sorterer vel inn under anekdoter og er insignifikant ?

Lenke til kommentar

Ikke-medikamentelle løsningsmodeller fungerer på ikke-medisinske problemer, dvs psykologiske, kognitive og sosiale. Det er ikke noe galt med ikke-medikamentelle løsninger, men placebo funker ikke på reell allergi som gir anafylaksiliknende reaksjoner. Psykososiale problemer kan gi fysiske problemer, og korrigerer man det psykososiale problemet forsvinner også det fysiske. Det forklarer hvorfor så mange opplever bedring av metoder som ikke har noe medisinsk grunnlag. Men dersom problemet i utgangspunktet er fysisk, har det ingen effekt fordi det er svadabehandling. Det at du og andre har opplevd bedring er placebo - som også er en fantastisk måte å behandle mange lidelser på, fordi de har et annet utgangspunkt enn patologiske sykdommer - men det betyr ikke at man kan anbefale det i hytt og pine. Vær fornøyd med at du har blitt bedre og forhold deg til at mirakelkuren din ikke kan gjøre noe med mastcelleaktivering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste vidor nevner er jo faktisk å roe ned på stresset. Selvfølgelig er det mye rundt alternativ medisin som er tvilsomt, og som godt kan kritiseres. Men stress og allergi har sammenheng, allergi i seg selv kan bli værre av stress - og det er åpenbart vanskeligere å leve med allergi og mye stress samtidig.



Anonymous poster hash: 0990e...299
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...