Gå til innhold

[Løst] Støy fra Vannkjølings pumpe eller cpu


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere pcn min nå og jeg har endel med støy på den gamle. Har en Corsair Hydro Series H60  Liquid CPU Cooler                        Lurer på om det er noe galt med pumpa eller evt lite veske i systemet. Den er ca 5 år gammel så det er mulig den bør byttes uansett. Kan ikke huske om den bråkte så mye når den va ny\nyere. Er det normalt at det støyer endel fra cpu\pumpe?

 

Vifta som sitter på bråker endel også så tenkte å oppgardere den til en Noctura. 

 

Har lagt med en video, men der hører man mest vifte støy... Prøvde å koble av vifta og det var forstatt mye støy fra cpu\kjøleblokka..

 

Bør jeg bytte kjøler? vil det hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, desverre er pumpene på disse AIO enhetene dårlige. Alt for ofte leser man om folk som klager på pumpestøy.

 

Du kan med fordel bytte den ut mhp å oppnå mindre støy og bedre driftsikkerhet. Hva er budsjettet? Hvis det er støy som er viktigst her, og du har plass, så anbefaler jeg heller en luftkjøler enn en AIO. Hvis du vil ha vannkjøling så bør du invistere mer penger, f.eks i en AIO av høyere kvalitet eller rett og slett skikkelig "custom" vannkjøling. Bare pumpen min koster en del mer enn hele din kjøler, så kvaliteten er noe helt annet da.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! Byttet fra vanlig luft kjøling til denne fordi jeg trodde det ville medføre mindre støy og bedre kjøling. Men disse var rimelig nye på markedet når jeg kjøpte den. Har hatt samme hovedkort og prosessor lenge nå (intel i7 950), byttet skjermkort etterhvert. Blir nok å gjøre det samme som igjen.

 

Mulig jeg blir å bytte til luft kjøler i steden for om det er et problem med disse alt i ett kjølerene. Men vil gjerne overklokke cpu, så litt usikker på hva jeg skal velge.

 

Har pengene til å invistere i en skikkelig kjøleløsning, men har ikke tenkt å klokke skjermkort, så tror det blir enten alt i ett løsning eller luft... Noen anbefalinger?

 

Tenkte å oppgradere til:

  • ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO, Socket-1151 ATX, Z170, DDR4, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, DP, HDMI, M.2, SupremeFX, USB3.1
  • HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB 4x4GB, DDR4 Non-ECC CL15 DIMM (Kit of 4) XMP Predator Series
  • Intel Core i7-6700K Skylake Prosessor, Socket-LGA1151, QuadCore, 4.0GHz, 8MB, 95W, 14nm, Boxed, No fan incl
  • Intel® 750 SSD 400GB PCIe 3.0 HHHL 1/2 Height PCIe 3.0 (HHHL), 2500MB/1200MB/s read/write, 20nm, MLC
  • Asus Geforce strix GTX 970 
Lenke til kommentar

Likte den EK waterblocks EK-XLC predator 240  :dribble:

 

Er den stor nok til å kunne kjøle ett Nvidia skjermkort i tillegg eller burde jeg gå for den som var hakket større. Tenker nå mest på muligheten for å utvide ved neste skjermkort kjøp.

 

Med tanke på plass så har jeg et Fractial design R4 kabinett med ledig plass i toppen. Ref bildene under. Litt usikker på om jeg får nokk plass når jeg plaserer inn det nye Asus Hero hovedkortet. Jeg må gjøre litt mer research der  :huh:

 

 

post-76101-0-69114500-1446822885_thumb.jpg

post-76101-0-35955600-1446822891_thumb.jpg

Lenke til kommentar

120 mm radiator pr element er en slags tommelfingerregel, så en 240 på to komponenter går. 

Du kan ikke overklokke så enormt - og generelt kan man egentlig si "man får aldri nok radiatorareal" - fordi jo mer areal man har jo lavere kan man kjøre viftene (mindre støy). 

 

Så hvis du skal ha en "mild OC" så går det med ett skjermkort og en CPU på en 240.

Lenke til kommentar

Likte den EK waterblocks EK-XLC predator 240  :dribble:

 

Er den stor nok til å kunne kjøle ett Nvidia skjermkort i tillegg eller burde jeg gå for den som var hakket større. Tenker nå mest på muligheten for å utvide ved neste skjermkort kjøp.

 

Med tanke på plass så har jeg et Fractial design R4 kabinett med ledig plass i toppen. Ref bildene under. Litt usikker på om jeg får nokk plass når jeg plaserer inn det nye Asus Hero hovedkortet. Jeg må gjøre litt mer research der  :huh:

Du burde få inn en 360 i toppen der. Kan ikke ha noe i øverste 5.25 brønn da.

Ellers, prøv og rydd litt, det hjelper på kjøling også faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...