Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Norlett 10/33 snøfreser, tekniske/elektriske spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei! Var og kjøpte meg en beist av en gammel Norlett 10/33 snøfreser her om dagen, og har et par spørsmål om den. Detter er etter det jeg forstår en tidlig utgave, utkaster er rund istenden for firkantet (de som kan dette skjønner hva jeg mener  ;) )

 

Spørsmål en: den mangler forgasser, jeg har bestilt ny men lurte på om noen kan ta ett godt bilde av en komplett så jeg ser hvordan stagen til gass osv. sitter. Er en tecumseh hm100 159077g forresten.

 

Spørsmål to: den har elektrisk start, etter diskusjon med tekniker hos norlett service antagelig 12v, men han var ikke hundre prosent sikker uten å se den selv. Finnes ikke noe batteri, og heller ikke noe synlig sted å koble til et. Hvis noen har bilde eller kan forklare hvordan dette skal være koblet så ville det være til stor hjelp. Og ja, den har snorstart, men huseiger kommer også til å bruke freseren og er ei lita dame så el-start hadde vert greit.

 

Spørsmål tre: Lykta som antagelig va der originalt mangler, kan jeg bare hive på et led-arbeidslys eller bør det være glødepære? Den har etter det jeg forstår vekselstrømsdynamo, med tre ledninger (jord og to positive uttak), begge de positiove er koblet til lykta i paralell.

 

Håper noe her inne har erfaring med tisse freserne og kan hjelpe meg litt på veg, skal prøve å få tatt noen bilder når det er dagslys for å illustrere :)

 

Mvh

Thor

Endret av thoralex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funnet ut av EL-starten, det funger! Skal prøve å få tak i en egnet likeretter så jeg kan få likestøm og montere ett batteri på den med lading når motoren går. Noen som har peiling på slike ting som kan fortelle meg hvordan det skal kobles? Har en plugg med tre ledninger fra dynamoen, to av lederne skal være til lys og en er merket "ignition ground" i servicemanualen. Per å er de to lys-lederne paralellkoblet til ledningen til lyset som ikke finnes lenger. hvordan kobler jeg dette til likeretter for å lade batteriet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...