Gå til innhold

Spurvehauk-angrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et glimrende fugle- action bilde, og som gjerne kan hevde seg i en International konkurranse. Har selv ved en del anledninger observert spurvehaukens angrep og jakt. Om det er skinnangrep er jeg imidlertid mer usikker på. Vil tro at den i utgangspunktet har til hensikt å nedlegge utbyttet, men at den en del ganger mislyktes. Nøtteskrika er ikke noen konkurrent for spurvehauken i matveien, og derfor mener jeg det er mest trolig at den går til angrep for å drepe. (men kanskje jeg tar feil)?

 

Vennlig hilsen Ragnar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et glimrende fugle- action bilde, og som gjerne kan hevde seg i en International konkurranse. Har selv ved en del anledninger observert spurvehaukens angrep og jakt. Om det er skinnangrep er jeg imidlertid mer usikker på. Vil tro at den i utgangspunktet har til hensikt å nedlegge utbyttet, men at den en del ganger mislyktes. Nøtteskrika er ikke noen konkurrent for spurvehauken i matveien, og derfor mener jeg det er mest trolig at den går til angrep for å drepe. (men kanskje jeg tar feil)?

 

Vennlig hilsen Ragnar

 

Hei Ragnar! Takk for hyggelig tilbakmelding! Setter jeg pris på! Akkurat hva spurvehauken "tenker" og agerer ut ifra, får vi nok aldri eksakt svar på. Men det kan synes som i disse anledningene, der det er unghauker som kommer til plassen, jakter av rent instinkt, men selve drapet uteblir. Disse angrepene kan pågå hele dagen lang, fra morgen til ettermiddag, med angrep godt i 100-tallet. En sjelden gang blir skrika mat, men i mange av tilfellene er det da en voksen hauk som har kommet til. Dette er fra Dalen i Telemark, du har helt sikkert sett bilder derfra før. Forøvrig, anbefaler på det sterkeste å følge med på en ny programserie som begynner nå til søndag på BBC, "the hunt". En hel episode er tilegnet spurvehaukens jakt på skrika, filmet nettopp der i Dalen! Kan love deg spektakulære scener du aldri har sett maken til!

Lenke til kommentar

Et flott action bilde, men for meg blir det helt feil å ha med rota til venstre. Den tar alt for stor oppmerksomhet. Første gang jeg så på thumbnailen, så jeg faktisk ikke fuglene.

 

Hei eriknor! Takker for det, angående gadden så tok jeg med litt av den for å skape litt miljø rundt scenen. I tillegg, for meg ville det blitt feil å croppe inn noe mer her, da syns jeg bildet hadde blitt altfor midtstilt, det er ikke mye mer å gå på på høyresiden av bildet. :-)

Lenke til kommentar

 

Et glimrende fugle- action bilde, og som gjerne kan hevde seg i en International konkurranse. Har selv ved en del anledninger observert spurvehaukens angrep og jakt. Om det er skinnangrep er jeg imidlertid mer usikker på. Vil tro at den i utgangspunktet har til hensikt å nedlegge utbyttet, men at den en del ganger mislyktes. Nøtteskrika er ikke noen konkurrent for spurvehauken i matveien, og derfor mener jeg det er mest trolig at den går til angrep for å drepe. (men kanskje jeg tar feil)?

 

Vennlig hilsen Ragnar

Hei Ragnar! Takk for hyggelig tilbakmelding! Setter jeg pris på! Akkurat hva spurvehauken "tenker" og agerer ut ifra, får vi nok aldri eksakt svar på. Men det kan synes som i disse anledningene, der det er unghauker som kommer til plassen, jakter av rent instinkt, men selve drapet uteblir. Disse angrepene kan pågå hele dagen lang, fra morgen til ettermiddag, med angrep godt i 100-tallet. En sjelden gang blir skrika mat, men i mange av tilfellene er det da en voksen hauk som har kommet til. Dette er fra Dalen i Telemark, du har helt sikkert sett bilder derfra før. Forøvrig, anbefaler på det sterkeste å følge med på en ny programserie som begynner nå til søndag på BBC, "the hunt". En hel episode er tilegnet spurvehaukens jakt på skrika, filmet nettopp der i Dalen! Kan love deg spektakulære scener du aldri har sett maken til!

 

Hei, har nok ikke fått studert spurvehaukens beteende så mye som deg, selv om jeg har "truffet" på spurve- og hønsehauk en god del ganger. Spurvehauken er for øvrig spesialist på overraskelsesangrep over hekker etc. En gang hjemme på gården der jeg bodde for  ca 40 år siden sto jeg med panseret oppe på min bil inntil boligen der og jobbet med noe oppe i motorrommet. Plutselig var det noe (en stær) som sneiet min høyre skulder og som gjemte seg nede i motorrommet. Sekundet senere sneiet en større fugl skulder og hode og angrep stæren og fløy avgårde med den, og satte seg i en større busk bak bryggerhuset på gården. Skrikene til stæren kunne høres når hauken fløy avgårde med den. Ingen hjemme trodde meg, ..... før blod kunne sees nede i motorrommet. Spurvehauken var altså så opptatt av angrepet at den ikke avbrøt det på grunn av meg. Har jo observert spurvehauk har jaktet på småfugl og stupt etter fuglene  over hekker, gjerder etc. Vi hadde også besøk av av dens "bror", hønsehauken noen ganger der den jaktet på høns i hønsegården, og en gang var den tilmed inne i hønsehuset for å forsyne seg.( Bærer navnet sitt med rette). Spurve- og hønsehauken er for øvrig svært like, men hønsehauken er betydelig større (selv om det er ganske stor forskjell i størrelse på hun og hann). Ser fram til andre fugle- og dyrebilder fra deg. Sikker på at du har flere godbiter på lager.

Skj

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...