Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Svar på problemstilling - fordypningsemne


Anbefalte innlegg

Har "Hvilke virkemidler bruker Freia til å påvirke oss og hvordan spiller de spesielt på det «norske»?" som problemstilling i fordypningsemnet jeg skal ha muntlig på mandag. Jeg har analysert begge reklamene jeg skal ha om, statisk og dynamisk, men har problemer med å svare konkret på problemstillinga. Jeg er jo klar over at det spilles mye på nasjonalismen generelt i Freia reklamer, men hvordan kan jeg forklare det på en litt mer avansert som forhåpentligvis imponerer læreren?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan konkretisere hva de bruker som er nasjonalromantisk. Etter en rask kikk på bilder på Google, ser man at de er veldig opptatt av kyr. Dette skal jo da være norske kyr i norske solrike daler, som gir norsk melk som igjen lager Freias melkesjokolade og gir "et lite stykke Norge". Det er fosser, steinbruer, fjell, osv.

 

I tillegg til melkesjokolade og seterliv, handler det jo mye om Kvikk-Lunsj, som de omtrent har klart å gjøre til Norges Tursjokolade nummer en.

Eller sjokoladen for skiturer, først og fremst.

Ser en reklame der de faktisk har utstyrt ei ku med topplue og ryggsekk, i forbindelse med melkesjokolade med litt Kvikk-Lunsj i (eller noe slikt).

 

Som en kontrast til dette fant jeg en (eldgammel) reklame for Nidars konfekt "Sfinx", der de hadde en illustrasjon av egyptiske kamelryttere i ørkenen.

 

Freia har vel også selv brukt en utenlandsk fugl mye, som heter Marabou (om jeg ikke tar helt feil). Det er fortsatt bilde av denne fuglen på kakaopakken tror jeg.

 

Japp synes å være en sjokolade fra Freia der de kjører all reklame mot ungdommen, og skal være så tøffe og kule som mulig. "Loosen up", etc.

 

gallery_japp03.png?h=258&la=nb-NO&w=220

 

Men de spiller fortsatt på norsk natur, skirenn, o.l.

 

Twist er vel et produkt som ikke spiller på det norske, ikke som jeg kan forstå iallfall. "Twist" betyr vel "vri" som betyr at man åpner godteriet/sjokoladen ved å vri.

 

Vet ikke om det er vesentlig, men navnet Freia stammer visst fra kona til en av grunnleggerne, som het Freia. Som jo sikkert er identisk med vikingnavnet Frøya.

Lenke til kommentar

Du kan konkretisere hva de bruker som er nasjonalromantisk. Etter en rask kikk på bilder på Google, ser man at de er veldig opptatt av kyr. Dette skal jo da være norske kyr i norske solrike daler, som gir norsk melk som igjen lager Freias melkesjokolade og gir "et lite stykke Norge". Det er fosser, steinbruer, fjell, osv.

 

I tillegg til melkesjokolade og seterliv, handler det jo mye om Kvikk-Lunsj, som de omtrent har klart å gjøre til Norges Tursjokolade nummer en.

Eller sjokoladen for skiturer, først og fremst.

Ser en reklame der de faktisk har utstyrt ei ku med topplue og ryggsekk, i forbindelse med melkesjokolade med litt Kvikk-Lunsj i (eller noe slikt).

 

Som en kontrast til dette fant jeg en (eldgammel) reklame for Nidars konfekt "Sfinx", der de hadde en illustrasjon av egyptiske kamelryttere i ørkenen.

 

Freia har vel også selv brukt en utenlandsk fugl mye, som heter Marabou (om jeg ikke tar helt feil). Det er fortsatt bilde av denne fuglen på kakaopakken tror jeg.

 

Japp synes å være en sjokolade fra Freia der de kjører all reklame mot ungdommen, og skal være så tøffe og kule som mulig. "Loosen up", etc.

 

gallery_japp03.png?h=258&la=nb-NO&w=220

 

Men de spiller fortsatt på norsk natur, skirenn, o.l.

 

Twist er vel et produkt som ikke spiller på det norske, ikke som jeg kan forstå iallfall. "Twist" betyr vel "vri" som betyr at man åpner godteriet/sjokoladen ved å vri.

 

Vet ikke om det er vesentlig, men navnet Freia stammer visst fra kona til en av grunnleggerne, som het Freia. Som jo sikkert er identisk med vikingnavnet Frøya.

Tuuuusen takk!!! Virkelig til stor hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...