Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Oppgaver i hjemmet og lommepenger for 13 åring og 15 åring?


Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 15 år og en datter på 13 år. Disse har ingen plikter hjemme men jeg kjenner litt på at de burde hatt noe.

 

15 åringen har frem til nå fått 100 i ukelønn 13 åringen har fått 50 (de to siste årene).

 

Jeg ser i det siste at 100 kroner kanskje er i minste laget for spesielt 15 åringen.

Hvis de skal noe spesielt(kinotur, restaurant besøk eller andre spesielle ting) så får de dette av meg.

Det er og jeg som betaler for all mobilbruk og klær osv.

 

Det jeg lurer på hva gjør dere andre?

Hva forventer dere at deres barn hjelper til med og hvor mye penger gir dere til dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg var ung, hadde vi oppgave lister hver uke. Det gikk ut på at vi ungdommene hjemme måtte gjøre 5 oppgaver hver uke (mellom mandag og fredag, og vi fikk 1000kr i mnd for dette. (200,- per uke i ukepenger, +200 i telefon regning). Vi fikk dette fra 13 til 16 års alderen. Eksempel på liste : 

 

-Støvsuge yttergang + innergang 

-Vaske kjøkkengulv, tømme oppvaskmaskin og ta ut søppel 

-Lage middag

-Rydde rommet

-Støvsuge / tørke støv i stua 

 

Fordi at vi alle var noen unnasluntrere hjemme på den tiden, måtte vi si ifra til en av de vokse når det var gjort, slik at de kunne kontrollere jobben vi hadde gjort, før støv kom tilbake, bøss i gangen etc. Vi hadde også som regel at rommet måtte taes på Fredag. Lista måtte være gjort innen Fredag klokken 17. Dersom noe ikke hadde blitt gjort, blir vi trekt 50kr den uka. (20 ukedager på 4 uker. 20 x 50kr = 1000,- i mnd, som tilsvarer 200,- i ukepenger, og 200,- i telefon regning. 

 

Jeg sier ikke at du skal gjøre det på denne måten, men det fungerte godt for oss. :)

 

Edit : 50kr i dag er ikke mye penger, det tilsvarer en halv liter brus og en godteri ting. Forstår godt at man ikke ønsker at penger skal gå til slikt, men poenget mitt forblir det samme ; 50kr er ikke mye for en 13 åring i dag. 

Endret av Khazanet
Lenke til kommentar

Det skader ikke å gi dem noen faste oppgaver, at de må jobbe litt for pengene.

 

Selv viste jeg utmerket godt hvem som måtte ta snømåkinga, plenklippinga hvis det skulle bli noen ukepenger. I tillegg kom andre ting som stabling av ved, bære plank til hyttene fattern satte opp, hjelpe til med støping av oppkjørsel og grunnmur, oppussing, maling og snekring.

 

Alt dette var jo ikke like moro som å henge med kompisene, i ettertid ser man jo at man lærte

mye og ble vant med å jobbe. Og ikke minst så fikk man jo litt ekstra med penger hvis man hjalp til med mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...