Gå til innhold

Beslutningsvegring - Gaming PC


Anbefalte innlegg

Hei

Når man lider av lett beslutningsvegring og samtidig som butikkene til stadighet har kampanjetilbud, er det ikke lett å kjøpe pc.

 

Det det står mellom nå er

 

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/MSIB85C078EU/msi-nightblade-b85c-078eu-stasjonar-gaming-pc

 

eller

https://www.komplett.no/komplett-gamer-skylake-edition/11044

 

Det hadde vært greit å ​få bestilt snart ja :-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Når man lider av lett beslutningsvegring og samtidig som butikkene til stadighet har kampanjetilbud, er det ikke lett å kjøpe pc.

 

Det det står mellom nå er

 

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/MSIB85C078EU/msi-nightblade-b85c-078eu-stasjonar-gaming-pc

 

eller

https://www.komplett.no/komplett-gamer-skylake-edition/11044

 

Det hadde vært greit å ​få bestilt snart ja :-)

 

Jeg ville selvsagt bygget selv. Men hvis du på død og liv må kjøpe ferdigbygget ville jeg gått for Komplett's Skylake PC.

Lenke til kommentar

Hei

Når man lider av lett beslutningsvegring og samtidig som butikkene til stadighet har kampanjetilbud, er det ikke lett å kjøpe pc.

 

Det det står mellom nå er

 

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/MSIB85C078EU/msi-nightblade-b85c-078eu-stasjonar-gaming-pc

 

eller

https://www.komplett.no/komplett-gamer-skylake-edition/11044

 

Det hadde vært greit å ​få bestilt snart ja :-)

 

Av de 2 er det MSI'en hos Elkjøp som gir flest fps med god margin. Type 50%+ mer. Kompletts alternativ har litt bedre CPU, ellers er den satt sammen av bare deler som burde vært oppgradert, vel CPU også egentlig, siden det er en uklokkbar de har puttet i. Mitt råd er å holde seg langt unna den Komplett maskinen der. Man må om-konfigurere den for ihvertfall 4000Kr for at den skal bli bra. De har blant annet puttet et overklokket skjermkort med referansekjøler i den, så den bråker unødvendig mye. Hvis du ser her ser du at et Asus Strix som er nesten lydløst vil være 5,25% raskere enn et standard GTX960. Men, et standard GTX970 vil være 50% raskere enn det igjen! Komplett skal ha ~1800Kr for å oppgradere til et standard GTX970 og ~2500Kr om du vil ha et med ordentlig kjøler (Som gjerne er 15-20% raskere enn standard 970, så vel verdt det). De skal ha 740Kr for å oppgradere CPU til en overklokkbar av samme modell. Prisforskjellen i løsvekt er 350Kr, så de tar 390Kr for "jobben" med å putte en annen CPU i. Om du vil ha en annen kjøler på CPU enn de tilbyr, så kan du ikke bytte det selv uten at garantien ryker. Du må med andre ord nå velge den CPU kjøleren du vil ha. Den dyreste koster 899Kr i løsvekt, men velger du den som en oppgradering i PC-byggeren så tar Komplett 1200Kr for den. Osv osv..

 

MSI'en er en søt liten sak som er kjempegrei å dra med seg på LAN eller til en kompis. Men det har jo også sine bakdeler. Blant annet varme, det er ikke vits med noen overklokkbar CPU i denne lille formfaktoren om ikke PSU kan drive den, og viftene kan få den ekstra varmen ut av kabinettet. Og den er selvsagt nesten umulig å oppgradere senere. Om det ikke er viktig for deg så gå for den. Men ellers ville jeg enten kikket på en annen maskin fra komplett og endret så den passer til en mer fornuftig pris, eller bygget selv, eller vurdert denne. Jeg er ingen fan av Multicom (dårlig service), men den maskinene er satt sammen av mye mer fornuftige deler, og den blir selv om du må kjøpe Windows separat ihvertfall et par tusen billigere enn tilsvarende fra Komplett.

 

Edit: Huff, mye å holde styr på. MSI'en har i følge specs hos Elkjøp bare en minnebrikke. Det betyr at den altså kaster den ene minnekanalen i søpla og halverer mulig minnebåndbredde. Man bør absolutt putte en minne brikke til i MSI'en. Ellers risikerer man mye dårligere ytelse enn det som er mulig med den maskinen. Jeg tror fremdeles den for det meste vil gi bedre ytelse enn Komplett sin i spill. Men kanskje ikke med like stor margin. Og i enkelte tilfeller sannsynligvis dårligere. For bare en kanal med 1600MHz minne er alt for lite i dag...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg unna MSI sin med mindre du har lest tester av den.  Det uheldige med så lite kabinett er dårlig ventilasjon, men det kan for all del vær de har løst dette på en lur måte - dette kan også bety mer støy i verste fall.   Blir CPU/GPU for varm så vil den trolig throttle/nedklokke hastigheten for å unngå overoppheting.  Det betyr at den vil ikke yte maksimalt og det vil være som å kjøre en mye svakere PC.

Hva skal du spille?  Hvilken oppløsning skal du spille på?  Dersom du har OS fra før som du kan bruke i ny maskin så kan du spare en del ved å fjerne det og andre komponenter som mus/tastatur fra en Komplett PC når du velger Konfigurer.

 

Fjernet OS, mus/tastatur og gikk for i5-6500 på CPU (pussig siden den er raskere, men likevel billigere variant i Skylake-serien) og fikk prisen ned i 9.997,-

Dersom du har en kopi av Windows 7 eller 8.1 så kan du oppgradere denne til Windows 10 gratis og installlere på annen PC f.eks.

 

Hvis du fjerner de andre komponentene og endrer CPU til den jeg nevnte men vil ha Windows 10 med på kjøpet blir det 11.157,-

Edit: Snakk om å drite seg ut!  Glemte å legge med Komplett-PC jeg refererte til - 
https://www.komplett.no/komplett-gamer-i30-crazy-edition/11062#!tab:info

Du kan også se på denne som selges uten operativsystem - http://www.multicom.no/multicom-tycho-i528s-gaming-pc/cat-p/c100583/p10631754

Endret av Nado
Lenke til kommentar

He he, jeg skjønte ikke hvorfor Nado her linker til den samme Multicom maskinen som jeg anbefalte. Skjønner det nå da, jeg har jo linket til den uten SSD. Det var ikke meningen, jeg mente altså å linke til samme som Nado.

 

Men om jeg ikke ser helt feil så er Komplett maskinen Nado linker til ikke helt lett å sammenlikne med Multicoms. Multicoms kommer jo med 6600K CPU, og Kompletts koster ~1100Kr ekstra for å oppgradere til samme. Ellers har Multicoms også (til forskjell fra Kompletts) en PSU på 700W og et full størrelse ATX HK med Z170 chipsett og 2 PCIe porter som kan brukes til dual GPU oppsett (Men bare med AMD skjermkort). Om kompletts settes opp som Multicoms så ender den på rundt 13500-14000. Men det er jo litt av fordelen med Kompletts; at den kan endres. For eksempel skiller det vel bare 200Kr til opp til et HK som støtter SLI også. Noe som gjør den til et litt bedre alternativ en Multicoms når det gjelder fremtidige oppgraderinger.

 

MSIs Nightwing har kommet i mange versjoner. Denne testen er den jeg har funnet som likner mest på Elkjøps alternativ. Den har en litt kraftigere overklokkbar CPU av samme type som den som står i Elkjøps, hvor mye det har å si for ytelsen er jeg usikker på. GTX970 er ikke kraftig, og jeg tror egentlig ikke CPU i Elkjøp maskinen vil virke som noen stor (om noen) flaskehals for skjermkortet. Men som jeg har sagt; den bør absolutt oppgraderes slik at den har 2 minnebrikker(/kanaler). Et godt 2400MHz 16GB DDR3 kit vil koste litt over tusenlappen for tiden. Eller man kan finne en lik 1600MHz brikke rundt 500.

 

Så TS, om du ikke allerede har valgt må du nesten komme med litt tilbakemelding her. Oppsummert:

 

Kompletts du linker til er mye svakere i spill enn Elkjøps MSI, dersom du setter en minnebrikke til i MSI'en. Hvis ikke er det ikke godt å si, det kan bli rimelig lik ytelse.

 

MSI's er "plug and play", jeg vet ikke om Kompletts kommer med Windows installert om du velger å kjøpe Windows samtidig. Multicoms kommer uten OS, det må da kjøpes utenom og installeres selv (Ellers tar de 349Kr for den jobben).

Lenke til kommentar

He he, jeg skjønte ikke hvorfor Nado her linker til den samme Multicom maskinen som jeg anbefalte. Skjønner det nå da, jeg har jo linket til den uten SSD. Det var ikke meningen, jeg mente altså å linke til samme som Nado.

 

Men om jeg ikke ser helt feil så er Komplett maskinen Nado linker til ikke helt lett å sammenlikne med Multicoms. Multicoms kommer jo med 6600K CPU, og Kompletts koster ~1100Kr ekstra for å oppgradere til samme. Ellers har Multicoms også (til forskjell fra Kompletts) en PSU på 700W og et full størrelse ATX HK med Z170 chipsett og 2 PCIe porter som kan brukes til dual GPU oppsett (Men bare med AMD skjermkort). Om kompletts settes opp som Multicoms så ender den på rundt 13500-14000. Men det er jo litt av fordelen med Kompletts; at den kan endres. For eksempel skiller det vel bare 200Kr til opp til et HK som støtter SLI også. Noe som gjør den til et litt bedre alternativ en Multicoms når det gjelder fremtidige oppgraderinger.

 

MSIs Nightwing har kommet i mange versjoner. Denne testen er den jeg har funnet som likner mest på Elkjøps alternativ. Den har en litt kraftigere overklokkbar CPU av samme type som den som står i Elkjøps, hvor mye det har å si for ytelsen er jeg usikker på. GTX970 er ikke kraftig, og jeg tror egentlig ikke CPU i Elkjøp maskinen vil virke som noen stor (om noen) flaskehals for skjermkortet. Men som jeg har sagt; den bør absolutt oppgraderes slik at den har 2 minnebrikker(/kanaler). Et godt 2400MHz 16GB DDR3 kit vil koste litt over tusenlappen for tiden. Eller man kan finne en lik 1600MHz brikke rundt 500.

 

Så TS, om du ikke allerede har valgt må du nesten komme med litt tilbakemelding her. Oppsummert:

 

Kompletts du linker til er mye svakere i spill enn Elkjøps MSI, dersom du setter en minnebrikke til i MSI'en. Hvis ikke er det ikke godt å si, det kan bli rimelig lik ytelse.

 

MSI's er "plug and play", jeg vet ikke om Kompletts kommer med Windows installert om du velger å kjøpe Windows samtidig. Multicoms kommer uten OS, det må da kjøpes utenom og installeres selv (Ellers tar de 349Kr for den jobben).

Vel... jeg har bare antatt at noen som ikke skal bygge ikke kommer til å ha så stor interesse av hverken SLI eller overklokking.

 

Men når det er sagt så er begge PCene ca like gode uten overklokking vil jeg tro, forskjellene er nok marginale.  Hvis en konfigurerer maskinen med Windows 10, endrer CPU og fjerner mus/tastatur så kommer prisen på 11.157,-

 

Vedr. Windows 10 på Komplett-PCer:

 

Alle Komplett-PCer som leveres ferdig installert med Microsoft Windows er "Ready2play". "Ready2play" betyr at din Komplett-PC kommer ferdig installert med de siste drivere og sikkerhetsoppdateringer som er tilgjengelig. For deg som kunde betyr det at du får en stabil og trygg PC som du kan begynne å bruke med en gang, samtidig som du får den beste ytelsen i de aller nyeste spillene som er på markedet.  

 

Edit: Men ifølge testen du henviser til så ser det ut til å vær en ganske så god PC, ikke ofte en ser så godt tilbud på en ferdig-PC.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

I min første post her så var et av mine forslag å finne et annet utgangspunkt hos Komplett. Og det er jo det du har gjort her. Kompletts PC-bygger er mildt sagt forvirrende. Og akkurat her har du sånn sett nesten avdekket noe som minner veldig om misvisende markedsføring. Man får inntrykk av at man kan spare 2000Kr ved å benytte Kompletts SuperWeekend tilbud, men med små endringer blir det i stedet dyrere. Om man oppgraderer "Skylake edition" med et Asus Strix GTX970 så havner man på ~12 500, mens om man endrer ditt forslag til å bli likt så kommer det på ~11 500Kr. Man sparer altså nesten 1000Kr på å ta utgangspunkt i en PC som ikke er på tilbud, fremfor å ta utgangspunkt i den som er "nedsatt" med 2000Kr. Det er jo noe steike galt når Komplett gjør slik.

 

Når det gjelder overklokking og oppgradering med et ekstra skjermkort så er jeg enig i at det er mange som ikke vil gjøre det. Men jeg tror også vi er enige om at de aller fleste kan gjøre det, om de vil. Så jeg liker å holde muligheten opp, spesielt når det er et av argumentene for å velge en Komplett maskin i utgangspunktet. Hvem som helst kan oppgradere og overklokke, men om de ikke tørr, så kan det jo også være de har en kompis som kan gjøre det for dem.

Lenke til kommentar

I min første post her så var et av mine forslag å finne et annet utgangspunkt hos Komplett. Og det er jo det du har gjort her. Kompletts PC-bygger er mildt sagt forvirrende. Og akkurat her har du sånn sett nesten avdekket noe som minner veldig om misvisende markedsføring. Man får inntrykk av at man kan spare 2000Kr ved å benytte Kompletts SuperWeekend tilbud, men med små endringer blir det i stedet dyrere. Om man oppgraderer "Skylake edition" med et Asus Strix GTX970 så havner man på ~12 500, mens om man endrer ditt forslag til å bli likt så kommer det på ~11 500Kr. Man sparer altså nesten 1000Kr på å ta utgangspunkt i en PC som ikke er på tilbud, fremfor å ta utgangspunkt i den som er "nedsatt" med 2000Kr. Det er jo noe steike galt når Komplett gjør slik.

 

Når det gjelder overklokking og oppgradering med et ekstra skjermkort så er jeg enig i at det er mange som ikke vil gjøre det. Men jeg tror også vi er enige om at de aller fleste kan gjøre det, om de vil. Så jeg liker å holde muligheten opp, spesielt når det er et av argumentene for å velge en Komplett maskin i utgangspunktet. Hvem som helst kan oppgradere og overklokke, men om de ikke tørr, så kan det jo også være de har en kompis som kan gjøre det for dem.

Vel, jeg har aldri sett en Komplett-PC jeg kunne gått for... Det rareste med den PCen jeg linket til er at i5-6500 er faktisk 200,- billigere enn i5-6400 som PCen er prekonfigurert med.

 

Jeg har mange kompiser som har kjøpt Komplett-PCer og det er nok fordi de rett og slett ikke gidder å bygge og/eller ikke ønsker å måtte feilsøke dersom noe går galt (du sender hele PCen inn).   Så på en side kan du si at det er der prisforskjellen på 2-3000 går.  

 

Når det gjelder "SuperWeekend"-tilbudene og prisene på disse PCene generellt... jeg kan bare spekulere at det er flere ting som spiller inn her.   Mange av disse komponentene kan vær restvarer og/eller vanskelig å selge seperat.  Det betyr ikke nødvendigvis at disse er dårlig men de er nok ikke blant førstevalget for PC-byggere.  

 

PS: Det kan også nevnes at med SteamOS så vil det ikke vær behov med Windows for de som bare skal spille CS:GO og enkelte andre spill.

 

Edit: Dette ble beklageligvis veldig offtopic.  Til TS så kan det se ut som den MSI-pcen kan vær et godt valg.  Du har uansett 30-dagers åpent kjøp hos El-kjøp og 45 dager hos komplett.  MEN ikke på komplett-pc (Husk å les den lille teksten) 

 

"Følgende unntak har kun 14 dagers angrerett:
Produkter kjøpt med abonnement (mobiltelefon, nettbrett, GPS m/simkort o.l.)
Datamaskiner montert for kunde (Komplett-PC"  https://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=45dager

 

Hos El-kjøp derimot:

 

"Du skal være fornøyd etter et kjøp hos oss. Derfor gir vi deg hele 30 dager til å prøve produktet. I denne perioden kan du enkelt og greit returnere varen og få pengene tilbake, selv om produktet er bruk og emballasjen er brut" http://www.elkjop.no/cms/elkjop-kundenes-garantier-og-rettigheter/elkjop-kundenes-garantier-og-rettigheter/

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Om en skal bevege seg opp i 11-12.000,-, ville jeg kanskje valgt denne https://www.komplett.no/product/858781/komplett-pc/ferdigbygget/demobrukt-pc/komplett-gamer-premium-demo# fremfor alternativene nevnt av trådstarter.

 

Går jo også og spør om de kan gi en litt bedre pris siden den har en "gammel" gpu :ph34r:  De har en del uavhentede pc'r inne for tiden.

https://www.komplett.no/category/12423?subcategory=12424_Demobrukt%20PC&sort=Price%3AASCENDING

 

Edit: Er det i overkant akkurat nå, ta den på betalings utsettelse, og ex: Betal det du har tilgjengelig nå, og resten om 3 eller 6 mnd.

https://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=deferral

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Om en skal bevege seg opp i 11-12.000,-, ville jeg kanskje valgt denne https://www.komplett.no/product/858781/komplett-pc/ferdigbygget/demobrukt-pc/komplett-gamer-premium-demo# fremfor alternativene nevnt av trådstarter.

 

Går jo også og spør om de kan gi en litt bedre pris siden den har en "gammel" gpu :ph34r:  De har en del uavhentede pc'r inne for tiden.

https://www.komplett.no/category/12423?subcategory=12424_Demobrukt%20PC&sort=Price%3AASCENDING

 

Edit: Er det i overkant akkurat nå, ta den på betalings utsettelse, og ex: Betal det du har tilgjengelig nå, og resten om 3 mnd.

https://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=deferral

Har brukt avbetaling selv men ville aldri anbefalt det til noen andre da jeg ikke kjenner til deres betalingsvaner... Jeg vet hvor lett en kan gå på en smell.   En bør tenke seg godt om før noe slikt :)

Endret av Nado
Lenke til kommentar

 

Om en skal bevege seg opp i 11-12.000,-, ville jeg kanskje valgt denne https://www.komplett.no/product/858781/komplett-pc/ferdigbygget/demobrukt-pc/komplett-gamer-premium-demo# fremfor alternativene nevnt av trådstarter.

 

Går jo også og spør om de kan gi en litt bedre pris siden den har en "gammel" gpu :ph34r:  De har en del uavhentede pc'r inne for tiden.

https://www.komplett.no/category/12423?subcategory=12424_Demobrukt%20PC&sort=Price%3AASCENDING

 

Edit: Er det i overkant akkurat nå, ta den på betalings utsettelse, og ex: Betal det du har tilgjengelig nå, og resten om 3 mnd.

https://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=deferral

Har brukt avbetaling selv men ville aldri anbefalt det til noen andre da jeg ikke kjenner til deres betalingsvaner... Jeg vet hvor lett en kan gå på en smell.   En bør tenke seg godt om før noe slikt :)

 

Helt enig, var sterkt i tvil, men derfor beskrev jeg en løsning i detalj som ikke koster noe extra foruten gebyret.

 

Renten er relativt høy, så da blir gjenstanden fort dyr. Totalpris 36 mnd. 18.177,- (uff og uff det er den ikke verdt)

Men nevnte pc må da være såpass mer fremtids rettet med tanke på oppgraderinger at den er verdt et gebyr extra?

 

Har gjort som beskrevet selv noen ganger, har et par ganger tatt noen  avdrag, men ikke latt det løpe tiden ut.

 

Husker ikke hvilken data nettbutikk det var, men la merke til at det er en som har rentefri avdrags ordning om det  ikke strekkes over 12 mnd.(noen mnd siden) Men mener og huske at det var andre ting ved denne forretningen som ikke fristet veldig.

 

Men hva mener du om nevnte pc Nado?

Lenke til kommentar

Ser ut som TS har glemt at han startet en tråd her. :)

 

Jeg hadde tenkt å kikke på demo kategorien hos Komplett, men kom aldri så langt før baggie tok "ansvar". :p Det er uansett et veldig godt alternativ med 5820K, en maskin TS kan ha det fint med i årevis med små oppgraderinger langs veien. I motsetning til de andre alternativene.

 

Ellers fikk jeg da somlet meg inn, og kikket på resten, og la merke til alternativene under 10 000. Her får man samme GPU som i "Skylake edition", og samme CPU som i MSI Nightwing (og 2 minnebrikker), men sparer 2000Kr. Så de er i min bok økonomisk sett et bedre alternativ enn begge de originale forslagene til TS. Og ikke trenger man åpne sidedekselet på Kabinettet heller, om man er alergisk. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...