Gå til innhold

Har problem med daten min


Anbefalte innlegg

Plutselig skrur dataen seg av, uten noe blåskjerm eller noe.

Og så starter den på nytt, som dere sikkert kan forstå så er dette veldig lite kjekt når man ikke får lagret det man holder på med osv.

 

Noen sier at cpuen blir for varm og att jeg må kjøpe ny kjøler,vifte og pasta.

Andre sier at rammen er defekt, og at jeg må ha meg ny.

 

Noen her som hvet hva jeg snakker om og har hatt samme problemet ?

 

? hjelp ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt noe alla samme problemet, sleit noe fælt med å fikse det:

testa minnet: OK :grumpy:

temp på CPU: OK :grumpy:

Spenning på PSU: OK :grumpy:

Harddisk: OK :grumpy:

Skjermkort: Guess not? (vanskelig å teste) :shrug:

Ekstra vifter: hjalp ikke :grumpy:

Bytta IDE-kabler: ikkeno forskjell :grumpy:

Bytte CPU: hjalp ikke :gretten:

Skifte PSU: ---"--- :(

Skifte hovedkort: BINGO :woot:

 

Moralen er: prøv deg fram!

 

Blir litt dyrt da, sånn som jeg har gjort det :D

Endret av Aceman2
Lenke til kommentar
Huff, så mye arbeid :)

Hvordan testet du det da? Byttet ut deler osv ?

Ta ut alt du ikke trenger for å starte opp normalt med windows (eller noe annet os.),

 

F.eks, har du to rambrikker-> ta ut den ene.

 

Ta ut nettverkskort, isdnkort, lydkort, harddisker som boot og windows ikke ligger på (du kan lage ny boot, men hvis du ikke allerede vet hvordan, så bare ikke ta ut harddisken med boot:P) og har du bare en harddisk er det ikke noe å tenke på. Altså, ALT du ikke trenger for å starte opp PCn med windows.

 

Hvis den fungerer greit uten restart eller noe (prøv lenge med spill, slik at CPU blir litt ekstra varm, og programmer osv), kan du sette i en og en ting til du finner ut hva som får PCn til å restarte.

 

Hvis den fortsetter å restarte, kan du prøve å teste med å låne skjermkortet av en kamerat og prøve hans.

Om du har to rambrikker, bytt til den andre. Eller lån av en venn.

 

Men, som aceman2 har erfart, kan du prøve å låne CPU, skjermkort, ram og HDD (viktig for at du da bruker hans windows og hans instilliger, slik at du utelukker feil pga. software(dette kan du prøve tidligere i 'utprøvingsfasen' også)) av en kamerat som bruker samme system (med tanke på at CPU og hovedkort (og ram til en viss grad) må kunne kjøres sammen), for å teste ut ditt hovedkort. Hvis den FREMDELES restarter, må det være hovedkortet.

 

 

Dette var skrevet til en nybegynner, så om du ikke er det, beklager:)

Lenke til kommentar
Kjellis, Hvet du om noen program som overvåker temperaturen, slik jeg slepper å gå inn i biosen hver gang ?

Du kan bruke f.eks.

 

Motherboard Monitor , eller

Speedfan

 

Og mange andre..

 

Men MotherBM er det beste, syns jeg;)

 

Hvis du med den lager et lite vindu med CPU og HK temp som "alltid øverst" og så går inn i et spill, kan du følge med på tempen mens du spiller :)

 

CPU blir ikke varm før den jobber 100% kontinuerlig (forutsatt at du ikke har AMD da :p )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...