Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ha en tysk presentasjon om 2 dager, der jeg skal skrive om dagen min.

 

                                                                                                                                                             

Um viertel vor acht stehe ich auf. Dann bin ich immer müde und ich abtrage meistens mit dem bett zu aufstehen, weil es ist so früh. 

Dann ich ziehe mich an und gehe in die Küche für Essen zu bereiten. Bald darauf ich gegessen habe, putze mir die Zähne, und zur Schule gehen.

Wenn ich von die Schule nach Hause kommen, mache ich meinen Hausaufgaben. Danach, bin ich mit Freunden, Fernsehen oder bin ich auf dem Computer.

 

Her er oversetningen:

 

Klokka kvart på 8 står jeg opp. Da er jeg alltid trøtt og jeg sliter for det meste med å stå opp fra sengen, fordi det er så tidlig.

Så kler jeg på meg og går til kjøkkenet for å lage mat. Like etter jeg har spist, pusser jeg tennene, og går til skolen. 

Når kommer hjem fra skolen, gjør jeg leksene mine. Deretter, er jeg med venner, ser på tv eller er jeg på pcen.

                                                                                                                                                          

Det ville vært veldig hyggelig å få litt hjelp, siden jeg sliter litt med dette, og jeg vet ikke helt om jeg skriver riktige ord osv. Vi skal også ha med sammensatte verb og preposisjoner, som jeg helt ikke skjønner hva er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dann bin ich immer müde und ich abtrage meistens mit dem bett zu aufstehen, weil es ist so früh.

 

Jeg har aldri sett "abtragen" bli brukt slik. Det betyr riktignok å slite, men heller i kontekten "å slite noe i stykker", for eksempel klær. Ellers er det en ganske vond og haltende setning. Skriv den heller på en annen måte, for eksempel slik:

 

Ich bin immer müde. Es ist immer schwierig aus dem Bett aufzustehen, weil es så früh ist.

 

Legg også merke til at å stå opp er "aufzustehen", ikke "zu aufstehen" og at verbet "ist" settes bakerst i leddsetningen.

 

Wenn ich von die Schule nach Hause kommen

 

Her skal det være "von der", ikke "von die" og "komme", ikke "kommen". Men denne setningen kan også skrives på en måte som høres bedre ut og passer bedre inn i konteksten, for eksempel:

 

Wenn ich von der Schule nach Hause gekommen bin

 

Altså "når jeg er kommet hjem fra skolen" istedenfor "når jeg kommer hjem fra skolen".

 

Det er flere feil, men jeg har bare tid til å kommentere et par stykker nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dann bin ich immer müde und ich abtrage meistens mit dem bett zu aufstehen, weil es ist so früh.

 

Jeg har aldri sett "abtragen" bli brukt slik. Det betyr riktignok å slite, men heller i kontekten "å slite noe i stykker", for eksempel klær. Ellers er det en ganske vond og haltende setning. Skriv den heller på en annen måte, for eksempel slik:

 

Ich bin immer müde. Es ist immer schwierig aus dem Bett aufzustehen, weil es så früh ist.

 

Legg også merke til at å stå opp er "aufzustehen", ikke "zu aufstehen" og at verbet "ist" settes bakerst i leddsetningen.

 

Wenn ich von die Schule nach Hause kommen

 

Her skal det være "von der", ikke "von die" og "komme", ikke "kommen". Men denne setningen kan også skrives på en måte som høres bedre ut og passer bedre inn i konteksten, for eksempel:

 

Wenn ich von der Schule nach Hause gekommen bin

 

Altså "når jeg er kommet hjem fra skolen" istedenfor "når jeg kommer hjem fra skolen".

 

Det er flere feil, men jeg har bare tid til å kommentere et par stykker nå.

Tusen takk! :) Er det mulig at du kommenterer de andre feilene også senere kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dann ich ziehe ich mich an und gehe in die Küche für um Essen zu bereiten.


 


Bald darauf Sobald ich gegessen habe, putze mir ich die Zähne und gehe zur Schule gehen.


 


 


Wenn ich von* die der Schule nach Hause gekommen bin, mache ich meinen Hausaufgaben. Danach Nachher bin ich mit Freunden. Ansonsten sehe ich fern oder ich sitze am Computer.


 


* von styrer dativ.

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dann ich ziehe ich mich an und gehe in die Küche für um Essen zu bereiten.

 

Bald darauf Sobald ich gegessen habe, putze mir ich die Zähne und gehe zur Schule gehen.

 

 

Wenn ich von* die der Schule nach Hause gekommen bin, mache ich meinen Hausaufgaben. Danach Nachher bin ich mit Freunden. Ansonsten sehe ich fern oder ich sitze am Computer.

 

* von styrer dativ.

 

Tusen takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...