Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antipsykotiske medikamenter


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er avhengighet, men hvis jeg trapper ned det minste jeg kan trappe ned, så blir jeg søvnløs og får trykk og summing i hodet. Føles som bevisstheten forsvinner noen øyeblikk, som om strømmen er ustabil og det blinker i lampene. Jeg blir mer ustabil i humøret, det blir mer "heaven & hell" på kort tid. Dette etter 1-3 døgn. Har prøvd 5 døgn, men det blir jo bare verre og verre.



Anonymous poster hash: 3abd8...b64
Lenke til kommentar

Hei!
 

Har litt erfaring med antipsykotiske medisiner.

Var veldig deprimert og slet med å sove. Dro til legen og fikk skrevet ut Zyprexa (Olanzopine). Etter en uke så forsvant alle de dårlige tankene, og det følte ut som jeg fløt på en sky omtrent. Gikk på 5mg dagen i 7 mnd ca.

Hadde 1 mnd uten en eneste bekymring, og var skikkelig glad. Men sakte men sikkert ble det normalt igjen, dog uten skikkelige svinginger. Istedet for å bli skikkelig glad eller skikkelig trist så var jeg ganske likegyldig, brydde meg lite.. Følte jeg var i en boble alene på en måte, veldig rar følelse.

Fikk også en syk apetitt. Er overvektig fra før, så det hjalp ikke at jeg la på meg 10kg iløpet av den tiden jeg gikk på Zyprexa, så da bestemte jeg meg for å slutte.

 

Satt 1mnd med "abstinenser". Var ikke så kraftige, siden jeg bare gikk på 5mg. Men det var nok til at jeg merket dårlig apetitt, rastløshet, svette og dårlig søvn. Men etter 1mnd så er jeg normal igjen. Føler jeg har fått tilbake livet på en måte, og ser lyst på fremtiden. Angrer på at jeg begynte med Zyprexa i utgangspunktet, da jeg ikke engang er i nærheten av psykose.

 

Men dette kan jo variere fra person til person, og fra medisin til medisin. Men dette er da min personlige erfaring. Håper det hjalp.

Lenke til kommentar

Har du noen kjipe bivirkninger TS? Siden du tenker på å slutte?

Vet av erfaring at det ikke er enkelt, men hvis du er moden for det så vil du garantert få en positiv opplevelse når alt er ute av systemet og vel så det.

 

Jeg har ingen bivirkninger slik som svette, søvnforstyrrelser etc, men som Korka beskriver over her, så påvirker det jo psyken på andre måter. Mindre "drive" er vel det korte svaret. Påvirker nok vekten selv om jeg har klart å gå ned 8-9 kg nå da, uten å slutte.

 

Jeg hadde egentlig bare tenkt å redusere litt, ikke slutte. Har dårlige erfaringer med å slutte helt, tidligere. DPS forklarer at det er nærpsykose. Uten at det er den presise diagnosen.

 

Også takk til Korka for deling av erfaringer.

 

Anonymous poster hash: 3abd8...b64

Lenke til kommentar

 

 

Også takk til Korka for deling av erfaringer.



Anonymous poster hash: 3abd8...b64

 

 

 

Null problem! Viktig å vite at mange opplever medikamentene forskjellig osv. Råder deg til å følge opp med lege om  du skal trappe ned eller slutte, og ikke slutte på egenhånd slik som jeg gjorde. Jeg gjorde det jo fordi jeg "bare" lider av angst og depresjon, og ikke psykose, slik som medisinen skal hjelpe på. 

Endret av Korka
Lenke til kommentar

Null problem! Viktig å vite at mange opplever medikamentene forskjellig osv. Råder deg til å følge opp med lege om  du skal trappe ned eller slutte, og ikke slutte på egenhånd slik som jeg gjorde. Jeg gjorde det jo fordi jeg "bare" lider av angst og depresjon, og ikke psykose, slik som medisinen skal hjelpe på.

 

Det er veldig forskjell på hvordan man opplever / reagerer på medisinene ja... legen sier jeg kan prøve å trappe ned, og se hvordan det går. Men jeg syns det går verre. Det jeg ikke vet er om det er forbigående eller ikke... men tidligere brukte jeg en enda høyere dose, og når jeg trappet ned fra den (til den jeg tar nå), så opplevde jeg ingenting av det som jeg opplever nå. Jeg fikk bare mer "drive" og ble mindre trøtt... men nå så får jeg mye dårligere søvn, mer tankekjør, trykk og summing i hodet, mer ustabil i humøret. Så tror jeg bare fortsetter med det jeg tar nå.

 

Anonymous poster hash: 3abd8...b64

Lenke til kommentar

Hei folkens. Var suicidal og ekstremt deprimert (obviously) i mai, kom til DPS via fastlegen og tryglet om medisin, fikk seroquel (kvietiapin), antispokotika for å sove, 50mg dagen. Gått på dette siden da. Det funke forsåvidt, sovner lettere. Prøvd å slutte et par ganger, etter å ha lyst horrorhistoriene om antipsykotika, og spesielt det å slutte på dem. Klarer det ikke, har blitt avhengig av dette for å sove. Eneste gangen jeg kan sove uten å bruke dem er om jeg drikker meg dritings, og ofte bruker jeg dem selv da. 

Sluttet på antidepressiva (Aurorix 300mg daglig) for to uker siden. Seponeringssymptomene traff meg heftig, følte enorm angst og suicidale tanker. Men nå ca to uker senere føler jeg det har gitt seg, takk gud. Føler meg fortsatt suicidal og deprimert.. men var verre siste to ukene. 

Er det noe håp for meg å slutte med seroquel? Jeg er klar over at det er en "liten" dose, mange tar nok større, men jeg føler meg avhengig. Jeg er enormt suicidal, og tenker egentlig hver dag at nå er det snart på tide å ta slutt på ting. Jeg vet at dette ikke skyldes seroquel alene, jeg følte det sånn før også, men kan det tenkes at seroquel gjør det verre? 

Jeg leser om at folk får det verre på antipsykotika, en bestekompis av meg sa han ble sinnsykt deprimert på antipsykotika. For alt jeg vet gjør denne medisinen meg verre, akkurat som (kanskje) antidepressivaen gjorde. Har noen noen tanker? 

Beklager hijacking av tråden. 

- Mann 22 år



Anonymous poster hash: ae89a...8d8
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Seroquel demper ofte testosteronnivået også. 

Seroquel blir ofte brukt off label, for mye etter min erfaring.

Eksempler på når Seroquel kan være nyttig:
Er psykotisk eller er spes. disponert for psykose. Har depresjon som tipper over i psykose. Disponert for eller har manisk psykose. Det foreligger selvmordsfare ved depresjon, psykose og bipolar lidelse.

Å f.eks bruke Seroquel hver eneste dag mot et simpelt søvnproblem som opptrer et par ganger i måneden er ikke særlig lurt. Men det forekommer, dessverre.

AnonymDiskusjon skrev (På 13.10.2015 den 0.25):

Er det noe håp for meg å slutte med seroquel? Jeg er klar over at det er en "liten" dose, mange tar nok større, men jeg føler meg avhengig. Jeg er enormt suicidal, og tenker egentlig hver dag at nå er det snart på tide å ta slutt på ting. Jeg vet at dette ikke skyldes seroquel alene, jeg følte det sånn før også, men kan det tenkes at seroquel gjør det verre? 

Jeg leser om at folk får det verre på antipsykotika, en bestekompis av meg sa han ble sinnsykt deprimert på antipsykotika. For alt jeg vet gjør denne medisinen meg verre, akkurat som (kanskje) antidepressivaen gjorde. Har noen noen tanker? 

Beklager hijacking av tråden. 

- Mann 22 år
Anonymous poster hash: ae89a...8d8

Å slutte på Seroquel lar seg ofte gjøre, hvis en er klar for det og hvis en får riktig hjelp. Gradvis seponering kan være lurt, det kombinert med andre produktive tiltak kan være anbefalt (f.eks utprøving av ny medisin og/eller psykoterapi). Snakk med legen/behandler om dette, blir litt farlig å gi spesifikke råd når det foreligger selvmordsfare.

En potensiell risiko: Kapasiteten i psykiatrien kan være eller bli redusert grunnet COVID-19, som gjør at apparatet ikke er støttende nok under seponering.

Edit: Ufullstendig og rotete innlegg før rettelse.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest 47c49...38f

Jeg går selv på seroquel (eller quetiapin) og går på den pga søvn. Dessverre er effekten laber og den fungerer lenger ikke til innsovning, som er mitt store problem. Sover godt gjør jeg derimot, og jeg vet ikke om det er pga medisinen eller ikke. Har gått på den i en del år og har måtte trappe opp etterhvert, har vært på 300 mg men holder på å trappe ned. Gått på 200 mg i et par uker nå, så skal jeg ned på 100 mg et par uker og deretter 0. Jeg gjør det selv før jeg drar til legen for å prøve noe annet. Har gått på medikamenter i mange år og vet hvordan jeg skal gjøre ting... Anbefaler ikke seroquel, jeg er tilbakevendende depressiv og den fungerer IKKE mot depresjon, heller ikke tankekjør, den gir meg ingenting på dette planet. Jeg kan være veldig langt nede med dystre selvmordstanker og mye selvhat. Bunnen blir ikke bedre av seroquel for å si det sånn. I tillegg er det fort gjort å gå jævlig mye opp i vekt siden den øker appetitten og roter med hormonene, men den økte apetitten er verst, spesielt rett etter inntak... Kan spise ALT da og ikke bli kvalm i det hele tatt.. 

Anonymous poster hash: 47c49...38f

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...