Gå til innhold

Hvilken kjøkkenkniv skal brukes på hva?


Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Er ikke sikker på om dette blir riktig postet på rett plass?

 

Men lure da på hvilken kniver skal brukes på hva?

 

Hvilken kniv til kjøtt og grønsaker også videre har et sett som ligner på dette?

 

Om noen som vet hva hver enkel kniv brukes til hadde vert fint å fått vite?

 

kniv 1 eksempel er den lille med bue.

så kniv 2 der litt større med hull.

kniv 3 brei og med hull.

kniv 4 lang men litt smal.

kniv 5 lang men litt bredd.

 

 

s-l140.jpg                                                                              

 

Er ikke sikker på om det ble så bra forklart dette men håper på at noen som vet litt om sånne kniver?                                                 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et veldig lite bilde, men jeg kan prøve.

 

1 – Tourneringskniv. Brukes til å tournere grønnsaker, som er kokkespråk for å forme grønnsakene – f.eks. skrelle poteter og fjerne mer enn skallet for å få lik form og størrelse.

 

2 – Grønnsaker

 

3 – Grønnsaker

 

4 – Det er vanskelig å se på bildet, men det kan tenkes at det er en fileteringskniv. Særlig fin til å filetere fisk.

 

5 – Kokkekniv. Brukes til nærmest alt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Takk for to gode svar.

 

Så det beste er da egentlig kun to kniver og ikke sett, men vil du ikke bevare knivene om du kan bytte på litt.

Er jo også litt fint å ha knivsett på veggen på en magnetplate, som du kan feste alle knivene på.

Lenke til kommentar

Jobber som kokk, og stort sett klarer jeg meg helt fint med én kokkekniv til 95% av det jeg jobber med, inkludert filetering av fisk. En liten rett rotkniv fra Victorinox (koster 50kr eller så) tar seg av de siste 5%, ting som å dele opp småting som blomkålbuketter, småpoteter. Når jeg en sjelden gang beiner ut noe, bruker jeg begge to.

 

Ikke noe poeng i å ha et sett bare for å ha det. Legg heller pengene i en god kniv + slipeutstyr. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Så da er det bare å se bort fra knivsett, heller gå til innkjøp av par kniver.

 

Så hvilken kokekniv anbefales til innkjøp er jo et hav av kniver på markedet der ute,er jo ikke så lett velge en kniv.

Hvordan ser jeg om det er en bra kniv og en som holder lenge, dette er vel kanskje litt vanskelig å se på en kniv sikkert.

Er det merke på kniven hvem som har laget den eller har ikke det noe å si, hvilken prisklasse bør jeg ta.

Jeg kan nok betale litt for en go kniv så lenge den er bra og gjør jobben sinn.

 

Og hvilken slipeutstyr er disse maskinene noe særlig og bruke på kniver, eller er det best å slippe for hånd?

Nå er jeg ingen ekspert på området her på å slippe kniver akkurat da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...