Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Tilkallingshjelp" over lengre tid, med ganske faste vakter.


Niuroumian

Anbefalte innlegg

Moren til en venninne av meg har jobbet de siste 5 årene som "tilkallingsvakt" i en barnehage i et tettsted i Norge. Venninnen min forteller at moren gjerne ønsker seg fast jobb, men vet lite om egne rettigheter og så videre. Moren er ikke opprinnelig norsk, men har norsk statsborgerskap og to norske barn med norsk far. Hun snakker godt norsk, men med aksent.

 

De siste 5 årene har hun altså jobbet som tilkallingsvakt i en barnehage. Hun ringes på dagen når det er behov, men det er svært stabilt med tanke på hvor mange vakter hun har i en gitt uke. Det er ca 2-3 arbeidsdager per uke, hver eneste uke, gjennom året. (Unntaket er selvfølgelig de perioder barnehagen er sommerstengt eller julestengt.)

 

Jeg mener på å ha lest en gang at dersom man går over lengre tid som tilkallingsvakt, men har stabil arbeidsmengde, så er arbeidsgiver pliktig til å gi vedkommede stillingsprosent i stedet for å beholde dem som tilkallingsvakt. Stemmer dette? Hva slags rettigheter har moren til venninnen min i denne saken?

Hun har spurt om å få en fast %, men sjefen har sagt at hun ikke snakker godt nok norsk. Norsken hennes er god, og hverken foreldre eller barn har noe problemer med å forstå henne. Det har ikke vært noen klager fra disse på språkproblemer av noen art. Det hører med til historien at andre "vikarer" og norske med mindre "jobbansennietet" enn moren til min venninne har fått fast ansettelse.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det slår meg som rart at språkkunnskapene hennes er tilstrekkelig for å arbeide der av og til, ved behov. Men ikke gode nok til å alltid arbeide der. Hun utfører vel de samme oppgavene som fast ansatte assistenter gjør. 

Kanskje det enkleste hun gjør er å organisere seg i Fagforbundet. De skal i utgangspunktet være veldig flinke med slike ting, og jobben deres er å hjelpe medlemmene.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...