Gå til innhold

Alt for varm pc


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med min pc og lurte på om det er noen som kan hjelpe meg her inne. Jeg har en pc som kjører med en amd Athlon XP 2000+, men av en eller annen grunn ligger prosessortemperaturen min på rundt 69 grader, og da kjører jeg ikke engang noen programmer! Jeg har en glacialtech vifte som "kjøler" ned prosessoren, men den ser ikke ut til å hjelpe noe særligt. hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet at jeg banner i kjerka, men........har du snudd vifta rett vei ifht prosessoren?

 

gjorde samme brøler sjøl:-)

Jeg har testet en GlacialTech 2310 vifte på en AMD XP2100, det betyr lite hvilken vei viften sitter! Det er kun et par graders forskjell (varmere) om vifta suger luft fra kjøleren istdet for å blåse luft ned i den.

 

Det kan være aktuelt å gjøre dette byttet hvis kabinettet er trangt og viften står nærme viftegitter i PSU. Da kan man nemlig blåse varmluften direkte inn i PSU og således slippe at viftene trekker luften hver sin vei.

 

Det må mao. være noe annet galt. Hvor stor avstand er det mellom PSU og viften?

Lenke til kommentar

kan ikke være at kjøleren sitter feil vei på cpu"en..!

 

dette er lett og gjøre feil med,er et spor(en kant)under kjøleren

som skal passe til sokkel til cpu.dette vil du se når du tar av kjøler og

ser under den..

 

vil annbefale at vifta til kjøleren blåser inn luft mot cpu"en

kan bli noen grader forskjell der..

 

hjelper ikke noe av dette,kan du jo kjøpe en bedre kjøler +kabinnett-vifter...

 

69 grader er jo alt for mye(cpu kan bli ustabil)

Endret av mr x
Lenke til kommentar

Ser at du har en xp 2000, så regner med at den har stått å dura og gått en stund.

Se under vifta mellom kjøleribbene om det er blitt pakket fult av lo,dritt og hybelkaniner og evt få fjernet disse.

Ellers kan det jo være at vifta rett og slett begynner å bli sliten og trengs byttes ut med en ny. Hadde samme problem med min gammle AMD 1100,på slutten dura den å gikk mellom 60-70 grader,ny vifte og vips 40 grader. ;)

Lenke til kommentar

Noen GlacialTech kjølere er litt kronglete å montere, da "sporet" på kjøleblokka er plassert for langt ut, slik at bunnen av kjøleren ikke får skikkelig kontakt med CPU core fordi den hviler på socket forhøyningen.

 

Gjorde samme feilen med en GlacialTech SILENT BREEZE 462 II og fikk umiddelbart rundt 70 grader på CPU. Etter å ha montert den riktig ligger temp på ca 38 grader IDLE.

 

En liten test for å sjekke om dette kan være problemet:

- slå av maskinen i 10 minutter slik at CPU blir kald

- Slå på PC

- Gå direkte til bios og sjekk om temp da er 70 grader

 

Hvis temperatur nærmest umiddelbart etter oppstart går opp til ca 70 grader så har ikke kjøleren god nok kontakt med CPU. Ved normal kontakt med CPU så skal det ta ca 2-5 minutter før nomaltemp oppnås.

 

 

Ta av kjøleren og monter den på nytt.

 

- "Monteringshendel" skal peke oppover

- prøv å montere kjøleren så lavt nedover som mulig

 

(dette gjelder stående hovedkort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...