Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Grafikkort defekt. Nytt kort fungerer ikke.


Anbefalte innlegg

Maskin: HP (Hovedkort MS 7525)

CPU: Pentium D E2200 2,2GHZ

Minne: 3GB DDR2

OS: Windows 7

Grafikkort: Nvidia GS7600

250 GB ish WD caviar harddisk.

 

 

Maskinen har slitt med bluescreens som alle har vært relatert til skjermkort. 

Med en gang windows starter å laste får den bluescreen og slår seg av. 

Får startet den opp i sikkerhetsmodus.  

 

Har prøvd en del forskjellige drivere men maskinen får bluescreen uansett.

 

Tok alikavel å tok en utvidet test av harddisken, og kjørte memtest.

Fant ingen andre feil på maskinen.

 

Bestemte meg for å kjøpe et nytt skjermkort til maskinen. Kjøpte et MSI Geforce 210: https://www.komplett.no/product/763492/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-210-1gb-physx-cuda

 

Med nye skjermkortet:

 

Maskinen starter opp og gir bilde på skjermen, men etter bios post skjermen står den bare med en helt mørk skjerm med en blinkende underscore. Se bildet:

post-62564-0-50097700-1443278664.jpg

 

Den går ikke videre uansett. Etter bios går den til den skjermen uansett hva jeg gjør. Om jeg så velger boot fra CD går den fortsatt til den. Om jeg prøver å boote på en linux minnepenn etc, samme feil. 

 

Har satt i det gamle skjermkortet da får jeg opp maskinen i sikkerhetsmodus igjen. Har også prøvd med et GTX 980 kort, akuratt samme feil som med MSI GF 210 kortet. 

 

Maskinen har en ny 500W strømforsyning. Skal få lånt meg noen gamle skjermkort på torsdag, men fram til da er alle forslag velkomne. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det kan være at hovedkortet har "secure boot" eller lignende aktivert - da vil ikke maskina boote dersom det er skiftet noe hardware..

Prøv å sett inn det gamle grafikkortet, gå inn i bios, og se om du finner noe som ligner på secure boot og skru det av - da burde det fungere å boote med det nye kortet (forutsett at jeg gjetter riktig på årsaken til feilen) :) 

Lenke til kommentar

Det er er jo et LGA 775 hovedkort, så jeg tviler sterkt på at det har noe som heter Secure boot. Du kan jo sjekke om det er dette hovedkortet du har. Med litt flaks, dog ikke sats for mye på det, så er det en BIOS versjon 5.31 Rev. A lengre ned på siden du kan prøve. Men obs, jeg er ikke sikker på om den er den rette for ditt hovedkort.

 

På en annen side så er jo Geforce 210 en ganske gammelt GPU, så i teorien burde den funke.

 

 

Regner med at det er dette hovedkortet du har, laget av MSI.

 

post-179662-0-38863100-1443380642_thumb.jpg 

 

Lenke til kommentar

Det er er jo et LGA 775 hovedkort, så jeg tviler sterkt på at det har noe som heter Secure boot. Du kan jo sjekke om det er dette hovedkortet du har. Med litt flaks, dog ikke sats for mye på det, så er det en BIOS versjon 5.31 Rev. A lengre ned på siden du kan prøve. Men obs, jeg er ikke sikker på om den er den rette for ditt hovedkort.

 

På en annen side så er jo Geforce 210 en ganske gammelt GPU, så i teorien burde den funke.

 

 

Regner med at det er dette hovedkortet du har, laget av MSI.

 

 

 

 

Haha så changelog på bios updaten: "- Improves compatibility with Nvidia GeForce G210 graphics card."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...