Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær PC


Anbefalte innlegg

God ettermiddag,

 

Jeg har en gammel stasjonær PC som jeg gjerne vil oppgradere.

PC'en skal primært brukes til skole, surfing, film og enkel gaming (primært League of Legends).

 

Slik PC'en er idag:

Se vedlagt fil.

Hovedkort og minne er ødelagt.

 

Ønsker å oppgradere minst mulig utstyr, da jeg er ganske horribel når det angår PC'er. Primært hovedkortet, prosessor og minne, men nok til at mine behov øverst oppfylles. Jeg har også behov for nytt OS.

Budsjettet er i utgangspunktet mellom 6000-10.000,- men kan både gå lavere og høyere.

 

Det er ønskelig med innspill fra kompetente medlemmer her i diskusjon.no.

 

Hvilke oppgraderinger anbefaler dere?

Andre oppgraderinger som jeg også bør investere i? (eks skjermkort, strøm, ssd?)

 

På forhånd takk for hjelpen.

post-100948-0-44826300-1442662353_thumb.jpg

Endret av vZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville byttet stort sett alt jeg da...

 

Men du kan begynne med et z97 hovedkort (f.eks Asus z97-a), i5 4690k prosessor og 2*4 gb ddr3 (bare ta noe billig f.eks kingston, Corsair eller g.skill). Ta med en grei cpu kjøler også, cooler Master 212 evo.

 

Videre må du ha en ssd f.eks 250 gb Samsung 850 evo eller crucial bx100. Du kan med fordel ta et nytt skjerkomrt også, gtx 970 hvis du får råd. R9 380 er et alternativ.

 

Etter hvert ville jeg nok også sett på en ny psu. Evga g2 550w eller 650w f.eks.

 

Med win 10 Retail er du fort oppe i 10k da

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kyrre S,

 

Tusen takk for din tilbakemelding og anbefalinger!

Jeg har i mellomtiden lest meg noe opp på komplett.no sine infosider angående det å velge riktige komponenter for bygging av PC. Dine innspill og tips har hjulpet meg med å se hvordan dette puslespillet henger sammen. 

Jeg blir å lese meg mer opp på anbefalingene dine. Forhåpentligvis blir det snarlig kjøp.

 

Igjen takk for dine innspill.

Lenke til kommentar

Kyrre S,

 

Takk for at du tok deg tid til å titte innom og gi meg ytterligere anbefalinger.

 

Jeg har lest mer om hovedkortet. Ser det er mye bra tilbakemeldinger fra andre brukere når det gjelder både overklokking og fremtidig utvikling. Overklokking er dog et fagfelt jeg ikke har peiling på. En besparelse på 1000,-  ved å heller velge i5 4460 prosessor og b85 er nok noe som jeg vektlegger høyere mtp mitt fravær av interesse og kompetanse innenfor fagfeltet.

 

Hva tenker du om ASUS B85-PRO GAMER, Socket-1150?

 

Skal selvsagt legge ut listen her før jeg kjøper. Regner med det blir ila uken.

 

Takk igjen, Kyrre.

Endret av vZ
Lenke til kommentar

Det er et godt valg av hk.

 

Du kan også sjekke ut såkalte "oppgraderingspakker" for f.eks cpu+hk+ram. Netonnet og komplett har litt forskjellig her og noen ganger sparer man noen kroner på dette viset.

 

Pass også på at du leser om de forskjellige brikkesettene. Det er noen forskjeller her. Hvis du aldri skal ha mer enn ett skjermkort, du ikke skal overklokke og du trenger ikke støtte for raid så vil b85 eller faktisk også h81 være gode og billige valg. Bare pass på at hovedkortet støtter prosessoren uten bios oppdatering. Denne biten kan være litt krøkkete å finne ut av, men sjekk på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet hvilke bios versjoner som støtter hvilke versjoner av prosessor, og forsøk så å finne ut hvilken versjon av bios hovedkortet leveres med fra selger.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

God kveld, Kyrre.

 

Da er listen satt sammen. Kunne du sett om dette passer sammen?  Som sagt tidligere, enkel gaming er hva jeg tenker. Derfor har jeg tenkt noe på skjermkortet. Vil jeg tape mye på å velge et rimeligere skjermkort? Eller anbefales 970 på det sterkeste?

 

Takk for hjelpen.

post-100948-0-19611900-1443378599_thumb.png

Lenke til kommentar

Alt passer sammen. Skal du ha 970 må du sjekke at din PSU har riktige strømtilkoblinger. For akkurat det kortet du har plukket ut er det 8-pin + 6-pin. Enkelte andre varianter av 970 krever 2x 6-pin.

 

970 er generelt et godt valg til gaming, men league of legends virker ikke spesielt krevende (Nvidia GeForce 8800/AMD Radeon HD 5670 er "recommended", dette var lower-mid-end for 6 år siden). Velger du et rimeligere skjermkort som f.eks. GTX 960 eller GTX 750 Ti kan jeg ikke se for meg at det skal gå nevneverdig utover spillopplevelsen i akkurat dette spillet.

Lenke til kommentar

TS har vel en Corsair TX 750 PSU. Denne har 4 6+2p og burde klare seg greit. Den begynner å dra på årene da, så du kan vurdere å bytte den etter hvert.

 

Ang skjermkort så sitter du jo i dag på et 4850 med 512 MB DDR3. Nesten alt vil bli et sprang oppover - så hvis du syntes GTX 970 blir for dyrt så er det mange rimeligere alternativer som vil bli et godt hopp opp. R9 380 f.eks vil være veldig mye bedre enn ditt - og det koster rundt en tusenlapp mindre enn GTX 970. Du kan forsåvidt også plukke opp massevis av kort på bruktmaredet som vil parkere ditt gamle kort. F.eks et GTX 580 som ikke burde koste mer enn 500 spenn, eller GTX 780 / TI for rundt 1500.

 

Du kan se litt på denne listen .. gir en grei pekepinn på hierarkiet.

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-7.html

Så kan du se deg ut "et nivå" du vil på og lese om kortene i denne serien. Vær oppmerksom på at mange av kortene her er gamle og skal ikke kjøpes nytt i dag :)

 

Vedr minnebrikker kan du gjerne ta noen med litt høyere frekvens - de koster ikke noe særlig mer og gir litt boost i enkelte spill.

Ta gjerne noen som er lavprofil også, hvis du vil være heeelt sikker på at de ikke kommer i konflikt med kjøletårnet (mener det skal gå helt fint - har hatt høye brikker og den kjøleren selv og de går klar).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

God kveld,

 

Igjen takk for rask respons og svært gode tilbakemeldinger. Jeg ender nok opp med et rimeligere skjermkort da jeg personlig synes 970 blir for dyrt for mitt bruk og med tanke på hvilken ytelse jeg egentlig trenger. Strømforsyningen blir nok byttet ut om ikke for mange ukene. Det med riktige strømtilkoblinger var jeg faktisk ikke bevisst over. Dette skal jeg huske på videre.

 

Holder dere oppdatert!

 

Takk for link og at dere tok dere tid til å hjelpe meg!

Lenke til kommentar

Du kan spare 200,- på å kjøpe windows 7 (gratis oppgradering til win 10 etterpå)

https://www.komplett.no/product/630907/datautstyr/programvare/operativsystem/microsoft-windows-7-home-premium-no?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4DDD

 

Eneste ulempen er at du må innstallere win 7 og deretter oppgradere til win 10

 

Se her for info https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-upgrade

Lenke til kommentar

Hvis du har moderniseringsbehov nå, men ikke kan bruke så mye som 9000 ++ umiddelbart, så er det bedre for deg å begynne med å oppgradere det som er de største flaskehalsene i din PC, og så etter hvert som du får mer penger gå i gang med å bytte resten.

 

Hvis du bytter skjermkort, strømforsyning og investerer i en SSD, så kan jeg love deg opplevd dobbel ytelse, til en tredjedel av prisen av de forslagene som har kommet inn så langt.

 

Se her:

https://prisguiden.no/produkt/nvidia-geforce-gtx-950-238813

Supert skjermkort til fra kr 1690,-

Kjøp så en SSD til rundt tusenlappen, og en strømforsyning til rundt 600,-

 

1700 + 1000 + 600 = 3300,- som igjen betyr at dette har du råd til nå. Så, når du får mer penger, og føler at du vil ha enda bedre ytelse),så bytter du bare hovedkort, minne og CPU også.

 

Faktum er at akkurat for League of Legensd så burde den CPU'en du har funke greit, men det KAN jo hende du utvider din spillhorisont litt etter hvert.

 

;-)

 

 

EDIT: My bad, misset den delen av første post der det står at hovedkort og minne er ødelagt. Uansett, det skjermkortet jeg har linket til bør holde til hva det skal være, med mindre du har UHD skjerm eller krav om 120hz el l.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...