Gå til innhold

Bestille DDR4-minne (HyperX Savage)


ahw_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ventet i et år med å øke mengden minne fra 2x8 GB (billigste jeg fikk tak i), og nå er det snart på tide.

 

Kingston har nettopp lansert nye minnebrilkker som får plass i maskinen min: HyperX Savage (DDR4)

 

Ut av alle kit'ene (se lenken) er det ett jeg vurderer å bestille: HX426C13SBK4/32 (4x8 GB).

 

Grunnen er følgende XMP-innstillinger: 2666MHz, 13-14-14, 1.35V

 

La oss regne ut «aksesstiden» med noen forskjellige kit:

  • 12/2400*1000 = 5 ns
  • 13/2666*1000 = 4.876 ns
  • 15/3000*1000 = 5 ns

Ifølge regnestykkene over skal kit'et jeg vurderer yte bedre med denne profilen enn profilene i alle de andre kit'ene.

 

Jeg liker at ting fungerer (nesten) rett ut av boksen, fordi jeg ikke har spesielt mye peiling på akkurat dette, men jeg vil også ha rom til overklokking av CPU når det trengs. Når overklokking av CPU kommer inn i bildet er jeg litt redd for at jeg må stille inn alt selv hvis ting blir ustabilt, noe som gjør XMP tilnærmet ubrukelig. For fullstendighetens skyld synes jeg det kan være kjekt med en profil med 1.2V spenning selv om jeg ikke ser at jeg får bruk for det.

 

Er det noe som tilsier at enkelte av disse brikkene er «bedre» eller mer «fleksible» når man justerer innstillinger manuelt (overklokker manuelt), eller vil fungere bedre/best med mitt oppsett?

 

Finnes det genuine grunner til at jeg bør velge «smart», eller er de forskjellige spesifikasjonene for det meste bare være et et resultat av varierende kvalitet i produksjonen av nøyaktig de samme brikkene?

 

Hva jeg bruker maskinen til:

  • Kompilering av kode.
  • Analysering av programmer.
  • Videoredigering,  live streaming, video-encoding/transcoding.
  • Virtuelle maskiner.
  • Spill.
  • ... kan fortsette men stopper her.

Min maskinvare akkurat nå:

  • HK: ASUS Rampage V Extreme (X99)
  • CPU: Intel i7-5960X
  • RAM: Crucial 2x8 GB, 2133 MHz, CL15
  • GPU: AMD Radeon HD 7970

Jeg er ikke spesielt erfaren på akkurat dette området, så jeg er åpen for å lære mer!

 

Takk for all hjelp dere kan tilby! :)

Endret av ahw_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TL;DR:

 

Hvis det er vanskelig å svare første post, glem den å svar heller på dette:

Ut av alle 32 GB-kit'ene (4x8 GB) på følgende side, er det ett som skriker ut at det yter bedre?
http://www.hyperxgaming.com/en/memory/savage-ddr4

For meg virker det som at det beste valget ville vært 2666 MHz CL13, pga. lavere aksesstid, men andre kan kanskje være mer fleksible mtp. manuell overklokking.

 

Personlig forstår jeg ikke hvorfor 3000 MHz-kit'et er så mye dyrere enn f.eks. 2400 MHz-kit'et hvis de egentlig yter tilnærmet likt.

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke noe forskjell bare så det er sagt. Handle etter lommeboken og som regel er de med litt lavere freq billigere.

Så ja, går for 2666 med lav CAS elns. Jeg kjører p.t mine på 2666 CL14, men kan kanskje tighte inn mer.

 

BTW:

 

Skal man egentlig ikke regne slik?

(1 / freq) =  klokkeperiode 

Klokkeperiode * CL = responstid 

 

Eks: 3000mhz, CL16 = 1 / 3 000 000 000 = 3,33*10^-10s (en syklus tar 0,33 ns å fullføre)

3,33*10^-10*16 --> 5,33ns

 

Svaret blir likt da :p men måtte bare påpeke.

 

Man må vel strengt tatt doble responstiden man regner seg frem til også(?), siden dette er DDR (double data rate). Så 3000mhz er egentlig 1500mhz, men siden minnet prosesserer 2 data per sykel så sier man 3000mhz.

 

Regnemetoden blir da

1600 (mhz) / 7 (ClockLatency) = 228,57 (mhz) / 2 (DoubleDataRate) = 114.29 (mhz) --> 1 (sek) / 114.29 (mhz) = 8,75 ns

 

Rundt 8.5ns er det du kan regne med.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Har nå bestilt nevnte kit!

 

Jeg har tenkt på regnestykket ditt, lest og regnet mer, og kan konkludere med at det du sier er helt riktig så vidt jeg har forstått. :D

 

Har lagt merke til at en del folk blander tid med latens angitt i antall klokkesykluser, noe som har gjort meg litt forvirret. Nå er ting mye klarere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...