Gå til innhold

[Løst] RAM "optimalisert" for xxHovedkort/xxProsessor


Datapute

Anbefalte innlegg

Hei folkens. 

 

Jeg legger planer og samler inn informasjon om ulike typer datautstyr og jeg må si det er mye man skal lære. Heldigvis er det gøy. Skal bygge egen pc for første gang ;)

 

Jeg planlegger kjøp av z170 med lga1151 for den nye skylake prosessoren i5-6600k og siden z170 hovedkort støtter DDR4 RAM så tenker jeg å gå for det.

 

Problem: Ved kjøp av DDR4 RAM, så er det noen brikker som er "optimalisert" for intel x99 og 100 serie hovedkort, eller f.eks skylake, som jeg tenker å velge.
pga tilbud på Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB, så tenker jeg å velge dette, men det er ikke "optimalisert" for skylake, som jeg tenker å velge. 
Spørsmål:1.Hva betyr egentlig at noen ram brikker er optimalisert?
                  2.Er det salgstriks eller har det mye å si på arkitekturen og mengde minneforflytning osv?
                   3. Kan jeg benytte noe som er optimalisert for et xxhovedkort, til et z170 hovedkort? 

               

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort produsenten oppgir brikker som er garanterte til å fungere med hovedkortet. Jeg har selv aldri tenkt mye over dette, og det har ikke oppstått noen problemer.

Alright. Så det er bare en benevnelse på at det sannsynlig vil fungere, med de gitte spesifikasjonene, på de nevnte "optimalisert" hovedkortene/prosessorene.

Takk for raskt svar Chris93. 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Corsair, crucial, Kingston, g-skill etc. De fleste får DRAM fra SK Hynix, Samsung eller Micron før de sitter egne klistremerker på brikkene. Kjøp de du hadde tenkt til å bli fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Corsair, crucial, Kingston, g-skill etc. De fleste får DRAM fra SK Hynix, Samsung eller Micron før de sitter egne klistremerker på brikkene. Kjøp de du hadde tenkt til å bli fornøyd. :)

Wow, jeg hadde ikke tenkt på at ram-brikkene kunne stamme fra en annen kilde/produsent. Hehe, klistremerker ja.

The more you know :)

Da er det kanskje ikke så mye mer å engste seg over. Har lagt inn prisnivå via prisguide.no og overvåker prisnivåene på de komponentene jeg tenker å kjøpe. Venter på noen deler til Black Friday, 27 november. 

Takk tsken2k ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...