Gå til innhold

Kjøp av ny Gaming PC


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å spare opp til ny stasjonær gaming PC, og fant en som er aktuell på Komplett. Gikk over konfigurasjons listen for å se hva som var satt opp som "standard" for den PC'en. Den hadde i5 prossesor og 8gb RAM, og et GTX980 skjermkort. For den prisklassen så jeg for meg i7 prossesor og mer enn 8gb RAM. Å øke menge RAM til 16gb kostet ikke så altfor mye, men da den i utgangspunktet kostet litt kunne jeg tenke meg å ikke øke prisen ved å velge andre deler.

 

Så jeg lurte på om det er vits i å øke til 16gb RAM for 800kr ekstra, eller om jeg heller skulle bytte ut ASUS GTX 980 skjermkortet til et MSI GTX 980Ti skjermkort for bare 600kr ekstra? Syntes også at prisen på MSI GTX 980Ti kortet virket veldig lavt, med tanke på at det er Ti modellen. Snakket i live chat med noen fra Komplett om hva de anbefalte, og da sa de at skjermkort er bedre, og at få spill krever/utnytter 8gb RAM. Men når jeg ser på kravene til enkelte krevende spill, f.eks. Witcher 3 på Steam, så er det anbefalt med i7 prossesor og 8gb RAM. Prossesoren i PC'en jeg så på var en i5 Quad Core, 3.5GHz. Jeg holder ikke på med videoredigering eller lignende.

 

Her er link til PC'en jeg så på: https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11056

Tenker rundt denne prisklassen, helst ikke mer. Vil veldig gjerne ha et GTX 980 kort når jeg først skal kjøpe ny maskin. Andre forslag om gode ferdigbygde PC'er i denne prisklassen er av interesse!

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får mer igjen i gaming ved å gå for GTX 980 Ti, fremfor i7 CPU og 16gb minne.

Ok, om det blir den PC'en fra Komplett velger jeg da gjerne 980Ti kortet som i stedet for 980 kortet som er standard konfigurasjon. Men syntes at MSI GTX 980 Ti kortet var veldig billig for å være Ti versjonen. På samme liste over skjermkort man kan velge mellom er det enda et GTX 980 Ti kort fra MSI, som heter GTX 980 Ti Gaming. Hva er forskjellen her? Begge er på 6gb.

Lenke til kommentar

 

Du får mer igjen i gaming ved å gå for GTX 980 Ti, fremfor i7 CPU og 16gb minne.

Ok, om det blir den PC'en fra Komplett velger jeg da gjerne 980Ti kortet som i stedet for 980 kortet som er standard konfigurasjon. Men syntes at MSI GTX 980 Ti kortet var veldig billig for å være Ti versjonen. På samme liste over skjermkort man kan velge mellom er det enda et GTX 980 Ti kort fra MSI, som heter GTX 980 Ti Gaming. Hva er forskjellen her? Begge er på 6gb.

 

Du kan fint velge ett rimeligere Gtx 980 kort også. Det som gjør at du synes det koster så lite i tillegg for TI kortet er fordi du har valgt ett ganske dyrt 980 kort.

 

Er det slik at en absolutt har noen kroner til overs å spytte i så var det første jeg ville byttet ut den CX strømforsyningen med Evga supernova G2, (eller hadde byttet den uansett, om budsjettet allerede var maxet eller ei).

Endret av otl
Lenke til kommentar

 

 

Du får mer igjen i gaming ved å gå for GTX 980 Ti, fremfor i7 CPU og 16gb minne.

Ok, om det blir den PC'en fra Komplett velger jeg da gjerne 980Ti kortet som i stedet for 980 kortet som er standard konfigurasjon. Men syntes at MSI GTX 980 Ti kortet var veldig billig for å være Ti versjonen. På samme liste over skjermkort man kan velge mellom er det enda et GTX 980 Ti kort fra MSI, som heter GTX 980 Ti Gaming. Hva er forskjellen her? Begge er på 6gb.

 

Du kan fint velge ett rimeligere Gtx 980 kort også. Det som gjør at du synes det koster så lite i tillegg for TI kortet er fordi du har valgt ett ganske dyrt 980 kort.

 

Er det slik at en absolutt har noen kroner til overs å spytte i så var det første jeg ville byttet ut den CX strømforsyningen med Evga supernova G2, (eller hadde byttet den uansett).

 

Men hva blir forskjellen på kortene? Skulle gjerne hatt et kort med programvare slik som jeg har nå, har i hvertfall likt det oppsette godt. Har et GTX 550 Ti kort på den nåværende gaming PC'en. Dette er fra Gainward, og jeg kan åpne et program slik at jeg kan se GPU temperaturen og justere viftene manuelt.

Lenke til kommentar

Alt du trenger å vite vedr spm ditt om de to forskjellige GTX 980 TI kortene fra MSI: (de samme prinsippene gjelder)

 

Rimeligste er da referansekort fra Nvidia.

 

Også enig at du bør prioritere strømforsyning, og da kvalitet fremfor antall Watt. CX serien til Corsair er ikke noe å skryte av.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Alt du trenger å vite vedr spm ditt om de to forskjellige GTX 980 TI kortene fra MSI: 

 

Rimeligste er da referansekort fra Nvidia.

 

Også enig at du bør prioritere strømforsyning, og da kvalitet fremfor antall Watt. CX serien til Corsair er ikke noe å skryte av.

Er den rimeligste EVGA SuperNOVA G2'en god nok ut av de som er på listen?

Lenke til kommentar

En liten ting til: 

 

Hadde valgt Fractal R5 Define kabinett

EVGA Supernova G2 750W. 

ASUS Z170-A hovedkort

MSI GTX 980 TI (Rimeligste). Nvidia er bra på referansekjøler. Eventuelt det rimeligste GTX 980 kortet.
 

Dersom du skal spille i 1920x1080 så vil jeg strekke meg så langt som å si at GTX 970 vil duge helt plenty.

 

Der kan du spare en del penger, og du får en litt mer kompakt rigg + du mister absolutt null ytelse ved å feks endre hovedkort.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Vurderte 970 kort. Fant en PC hos en annen norsk leverandør (husker ikke hvem) som bygger gaming PC'er. Prisen på den var betydelig lavere med 970 kortet. Måtte riktignok kjøpe operativ system utenom (var ikke inkludert i prisen). Men har tenkt litt, og kommet fram til at det blir nok mange år til jeg bytter ut PC igjen. Har gåt mange år siden jeg kjøpte den jeg har nå. Så jeg kunne tenkt meg en ganske kraftig PC slik at den vil ''vare lenge'' med tanke på spill utviklingen og kravene på nye spill. Usikker på hvilke grafikk kort som var blandt de beste da jeg kjøpte min nåværende gaming PC, men skulle ønske jeg hadde gjort mer research. Fikk et godt tilbud og slo til, men den sliter en del med dagens spill.

 

Men hvordan er referanse kortene på kjøling? Så på videoen om at det var åpne og lukkede systemer på viftene/kjølingen? Bygger støvet seg opp på en måte at det er vanskelig å rengjøre?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bygge selv. og hvis du vil at pc'en skal vare lengre så er AMD bedre valg pga. mer DX12 støtte. Kjøp 390, og så kjøper du en til senere i crossfire.

 

det å kjøpe ferdigbygd pc er helt idioti nå til dags da alle kan bygge PC og komplett utnytter deg ved å velge og gjøre komponenter dyre osv slik at de blir solgt og at prisen øker.

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1593058&su=E5DF5A1D-0FDF-4A5F-84B4-1249749D9313

 

btw, du trenger ikke 2 390 kort. du kan egentlig gå for et 980 TI kort istedet, men jeg ville ikke tatt sjansen på et så dyrt kort når DX12 nærmer seg og nVidia får bare software support for det mens AMD får både software og hardware DX12 support.

 

Mer info finner du her http://www.techpowerup.com/215663/lack-of-async-compute-on-maxwell-makes-amd-gcn-better-prepared-for-directx-12.html?cp=8

 

men ellers er jo 980 ti et godt valg, men det samme kan sies om 390/x.

Endret av svenal34
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...