Gå til innhold

Veksle mellom Windows 7 og 10 for evig og alltid.


Eivor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har en maskin med OEM-lisens (klistremerke med gyldig nøkkel) og både DVD/USB til Win 7 og 10, så kan du fint oppgradere/installere 10ern så mange ganger du vil, for alltid ja.

 

Men skjønte ikke helt hva du mente med veksle. Er det snakk om dual boot eller to disker med hver sin Windows på? Jeg har investert i sistnevnte løsning og funker bra for min del. Dual boot har jeg ikke testet, men er fristet på å gjøre det.

Lenke til kommentar

Om du har en maskin med OEM-lisens (klistremerke med gyldig nøkkel) og både DVD/USB til Win 7 og 10, så kan du fint oppgradere/installere 10ern så mange ganger du vil, for alltid ja.

 

Men skjønte ikke helt hva du mente med veksle. Er det snakk om dual boot eller to disker med hver sin Windows på? Jeg har investert i sistnevnte løsning og funker bra for min del. Dual boot har jeg ikke testet, men er fristet på å gjøre det.

Med veksling mente jeg å ha en Windows versjon av gangen. Greit å høre at det fungerer med to disker også. Har du en eller begge harddiskene koblet til i PCen?

Lenke til kommentar

Hvis du har foretatt en gratis oppgradering av Windows 7, så kan du ikke installere Windows 7 på egen disk/partisjon og kjøre i dual boot med Windows 10. Ikke lovlig ihvertfall.

Jeg regner med at Microsoft har noen sperrer her og at du da blir stoppa underveis når du skal aktivere. Da er det enten å betale for ny lisens til Windows 7, eller kjøpe en lisens til Windows 10.

Fra Microsoft her: 

I want to dual boot instead of replace my current version of Windows.

If you need to install Windows 10 on a separate hard disk or partition, you will need to purchase a full license.

 

 

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/frequently-asked-questions-windows-10/5c0b9368-a9e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9

Endret av pijano
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med veksling mente jeg å ha en Windows versjon av gangen. Greit å høre at det fungerer med to disker også. Har du en eller begge harddiskene koblet til i PCen?

 

Har begge diskene koblet til i laptopen. Da jeg skulle oppgradere tok jeg ut disk#1 som har gammel Win 7. Satte inn nye disk#2 og installerte først Win 7, aktiverte og kjørte oppgraderingen. Win 10 ble aktivert automatisk. Så satte inn disk#1 igjen og alt fungerte normalt. Trenger bare å velge hvilken disk jeg skal boote fra.

 

@pijano: jo sannsynligvis kan du det, er jo nettopp det oppsettet jeg har nå. Det har også blitt bekreftet i Win 10-tråden gjentatte ganger. Så lenge man har gyldig nøkkel og versjon, kan man sette opp flere disker uten problemer. MEN, det har blitt nevnt før at ens ID kan bare bli aktivert x antall ganger ila kort periode. Sjekk gjerne i Win 10-tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Microsoft har man ikke lov til dette, man omgår lisensreglene.

At det fungerer allikevel, er jo en litt annen sak.... :wee:

Gjør man egentlig det? Win 10 bruker maskinvare-IDen til identifisering, ikke diskene. Diskene er byttbare, de blir ødelagt eller overfylt. Men er også gitt at man ikke trenger å gå lange veien (oppgradering) etter at Win 10 er aktivert, da kan man ta helt ren installasjon på helt tom disk.

 

Kan også nevne at for stund siden oppgraderte jeg pappas laptop på samme måte. Han har Home Premium versjon. Hadde en SSD liggende. Tok ut originale og satte inn min. *kremtLastet ned*kremt* HP og brukte OEM-nøkkelen til å aktivere. Så lastet ned Win 10 og oppgraderte. Kort tid etter var den aktivert. Ba ham om å bruke den en stund og se hva han syns. Om nødvendig kan vi bare bytte disker igjen og han får gamle Win 7 på plass.

 

Hvis man har recovery-plater, er det da nødvendig å beholde recovery-partisjonen på harddisken?

Det er egentlig opp til hver enkelt. Hvis du stoler på at DVDen/USBen er nok, så er det ikke noe i veien for å slette den partisjonen. Men kan nok være lurt å ta en image backup av den først. Sånn just in case.

Lenke til kommentar

 

I følge Microsoft har man ikke lov til dette, man omgår lisensreglene.

At det fungerer allikevel, er jo en litt annen sak.... :wee:

Gjør man egentlig det? Win 10 bruker maskinvare-IDen til identifisering, ikke diskene. Diskene er byttbare, de blir ødelagt eller overfylt. Men er også gitt at man ikke trenger å gå lange veien (oppgradering) etter at Win 10 er aktivert, da kan man ta helt ren installasjon på helt tom disk.

 

Kan også nevne at for stund siden oppgraderte jeg pappas laptop på samme måte. Han har Home Premium versjon. Hadde en SSD liggende. Tok ut originale og satte inn min. *kremtLastet ned*kremt* HP og brukte OEM-nøkkelen til å aktivere. Så lastet ned Win 10 og oppgraderte. Kort tid etter var den aktivert. Ba ham om å bruke den en stund og se hva han syns. Om nødvendig kan vi bare bytte disker igjen og han får gamle Win 7 på plass.

 

Det kommer frem i svartråden til Microsoft, skal man kjøre Windows 10 i dualboot med oppgradert OS, så må det kjøpes en lisens.

 

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/frequently-asked-questions-windows-10/5c0b9368-a9e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9

 

Det er mye som lar seg gjøre allikevel, jeg har selv kjørt samme lisens på to PC-er samtidig, bare ved å aktivere over telefon.

Ingen spørsmål, gikk bare gjennom.  :)

 

Vedrørende sletting av recoverypartisjonen, så tror jeg det er litt dumt i forhold til  garantien, men i teorien trenger du ikke denne hvis du har full versjon på DVD.

Endret av pijano
Lenke til kommentar

Ja, så det nå etter å ha bladd en del ned og opp. Latterlig egentlig, da i praksis går det helt fint. Og så lenge de ikke sjekker spesifikt hvem som aktiverer mange ganger med samme nøkkel, så blir ingen tatt heller.

 

Hvis det er snakk om enkellisens på flere PCer, blir det annet. Det du gjorde der er direkte ulovlig, men hvem gir F. :p Mange år siden tok jeg en image av XP Pro med stand alone nøkkel og hvem vet hvor mange ganger jeg installerte den på min gamle stasjonære, samt andre PCer. Men selvsagt at ting går i praksis betyr nødvendigvis ikke at man burde gjøre det. Hehe. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...