Gå til innhold

Veien til regnskapsfører/revisor


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kan noen fortelle meg den "store" forskjellen mellom regnskapsfører og revisor?

Og vet dere noe om utdanningen? Matte skjønner jeg kreves, f.eks excel kan jeg tenke meg. Men hvordan er det på universitetet? Noen som har erfaring om det? Jeg kommer fra VGS med den simple versjonen av P matte. Vil jeg takle den matten på universitetet?

 

Og er det noen som jobber som det? Er det et tøft marked å få jobb i? Hva er deres daglige oppgaver? Hva tjener dere, eller hvordan ligger lønnen på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hovedtrekk: Regnskapsførere fører regnskap, mens revisorer kontrollerer at regnskapene er korrekt utført i henhold til lover og regler.
 
BI forklarer yrkene slik:

  • Som regnskapsfører har du ansvar for at regnskapene i en bedrift eller organisasjon er i orden.
  • Er du revisor, passer du på at bedriftene rapporterer det de skal til myndighetene, og det er ofte revisorer som hentes inn for å granske eventuelle feil eller mangler i regnskaper.

 
Utdanning.no er kjekt å ta en titt på når du vil finne ut hva yrker går ut på, utdanningsvei, og gjennomsnittslønn for yrket. Her er sidene for regnskapsfører og revisor.

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som også hadde p-matte på vgs. Han går 3.året regnskapsfører i oslo nå, og trives godt! matten var helt klart en kneik, i og med at han aldri hadde lært derivasjon og sånn, men det er jo ikke noe du får bruk for i arbeidslivet helle tror jeg...

 

så rent mattemessig skal det gå bra :)

 

ser ut som at markedet ikke er så tøft som for vanlig økonomer. det er mange stillinger som ber om at kandidater kan regnskap

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jobber selv som revisor, og det er flere store forskjeller, selv om det i bunn og grunn er riktig det som beskrives over her.

Regnskapsførere jobber med selve føringen av regnskapet, hvor jobben er mer fokusert på å kunne lover og regler for hva som kan føres av kostnader og inntekter, skatt, moms, etc.

Revisor må kontrollere at regnskapet som selskapet har ført er korrekt, men gjør dette på mer stikkprøvebasis. Det som gjør det mer interessant for mange er at revisjon også i stor grad går ut på å bli kjent med ulike selskaper og bransjer for å kunne identifisere risikoer. Dette både ved områder hvor det kan oppstå feil, men også ved områder som kan få betydning for selskapets drift fremover. Videre kan det også omfatte å gi råd og tips som kan forbedre selskapets egen økonomistyring, internkontroll, drift, etc.

 

Kort sagt er altså revisjon veldig mye mer enn bare regnskapsføring. Du får også veldig god kunnskap om økonomistyring og drift i ulike selskaper og bransjer, noe som gjør revisorer veldig attraktive i økonomifunksjoner ute i næringslivet. Jeg vil helt klart anbefale revisjon, da du ikke i like stor grad nå låser deg inn i ett yrke.

Lenke til kommentar

Som LGLGLG så vidt nevner, brukes revisorer også til rådgivning i forhold til hvordan interne regnskap bør utformes, incentiver, avvik mellom regnskap og budsjett, strategi og liknende.

 

Jeg har en kompis som også hadde p-matte på vgs. Han går 3.året regnskapsfører i oslo nå, og trives godt! matten var helt klart en kneik, i og med at han aldri hadde lært derivasjon og sånn, men det er jo ikke noe du får bruk for i arbeidslivet helle tror jeg...

 

så rent mattemessig skal det gå bra :)

 

ser ut som at markedet ikke er så tøft som for vanlig økonomer. det er mange stillinger som ber om at kandidater kan regnskap

 

Det er ingen som sitter med penn og papir og regner i arbeidslivet, men hva som ligger bak derivasjon og mye annen matte er høyst nødvendig å være trygg på for å kunne tolke ulik data og sammenhenger, spesielt innen en så kvantitativ retning som revisjon er. Så det er ikke noe å ta lett på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...