Gå til innhold

Trenger litt hjelp til bygg av X99/Z170 (Budsjett 12-15k)


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg er en av dem som vil bygge selv! Flaks for dere folkens så slipper dere å overtale meg :)

 

Sitter å ser litt på mulige bygg om hva som er mest gunstig osv. Ettersom det jeg har sett er det ikke like fremtidsrettet med et z170 bygg kontra ett x99 bygg. Muligheten er jo der for å klokke x99 bygg til å yte tilnærmet. Regner med at en 6-kjerner cpu vil yte mye bedre enn 4-kjerner når dx12 kommer for fullt. Vil gjerne høre deres mening her også.

 

Budsjett tenker jeg under 12-15k. Har litt spillerom :)

 

For å gjøre det litt greiere har jeg alt et NZXT H440 kabinett og en Supernova 750 G2 strømforskyvning som kjøpt på tilbud. Ellers har jeg alt annet. Har en 1080p skjerm med 144Hz. Mangler kun innmaten i kabinettet :) Tenker på en høyere oppløst skjerm etterhvert slik at jeg får 2.

 

Kikket litt på et X99 bygg. Håper linken under virker.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=184020&view=l

 

Det jeg tenker på er hovedkort og minne. Her er jeg litt grønn. I listen ligger også 2 komponenter jeg tenker på om jeg går for vannkjøling eller kraftig grafikk.

 

Hva tenker dere ? hvordan kan jeg få tynt ut hver eneste krone.
Ett z97 bygg kan også være aktuelt hvis dette vil trøkke mye mer. 
Agentspoon har vel optimalisert z97, men ser svært lite om X99 og Z170. La oss få igang en disksjon her :)

Endret av MrAw3some
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har kabinett, PSU, tastatur, mus, skjerm og OS?

Og du vurderer høyere oppløsning i fremtiden?

 

For 12 - 15K, og mhp at du ønsker høyere oppløsning i fremtiden ville jeg tatt noe slikt:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=201480&view=m

 

Topp ytelse i spill. Og du sparer litt ift 2011-3. For spill vil en 4 kjerner og 980 TI KNUUUUSE 6 kjerner og GTX 970.

 

Så kan du bruke resten av pengene på en CPU kjøler du vil ha, og kanskje noen harddisker.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du har kabinett, PSU, tastatur, mus, skjerm og OS?

Og du vurderer høyere oppløsning i fremtiden?

 

For 12 - 15K, og mhp at du ønsker høyere oppløsning i fremtiden ville jeg tatt noe slikt:

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=201480&view=m

 

Topp ytelse i spill. Og du sparer litt ift 2011-3. For spill vil en 4 kjerner og 980 TI KNUUUUSE 6 kjerner og GTX 970.

 

Så kan du bruke resten av pengene på en CPU kjøler du vil ha, og kanskje noen harddisker.

Svaret er ja på de to første spørsmålene dine. Så nå at jeg har glemt å si at jeg har en 500gb Samsung ssd. Så trenger heller ikke dette. Så det er enda mer rom i budsjettet. 

 

Det jeg også tenkte var en 6-kjerner klokket noe vil knuse en 4 kjerner når dx12 kommer? Er ikke sikker på om dette er riktig.

 

Siden jeg ikke skal ha ssd heller så er det mer rom i budsjettet. Det jeg er litt usikker på er om gtx 970 holder for meg nå og heller skifte skjermkortet ut skjermkortet vil gi mer valuta for pengene over tid.

 

Er ikke 8 gb ram litt lite nå til dags? 

Lenke til kommentar

8 GB er nok for de aller aller aller fleste. Det er iallfall mer en nok til gaming.

 

Har du råd til Asus X99-A og 5820K så gun på :) Men da må du også huske å ta 4x4 GB med DDR4 og ikke 2x4 som jeg har satt opp.

 

Hvis du skal spille i 1080p fremover så holder det med GTX 970 forsåvidt. Du får velge selv.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

8 GB er nok for de aller aller aller fleste. Det er iallfall mer en nok til gaming.

 

Har du råd til Asus X99-A og 5820K så gun på :) Men da må du også huske å ta 4x4 GB med DDR4 og ikke 2x4 som jeg har satt opp.

 

Hvis du skal spille i 1080p fremover så holder det med GTX 970 forsåvidt. Du får velge selv.

Når vi er inne på det. Må man ha minnebrikker i 4 slots på x99?

Er det kvalitetsmessig noe forskjell på gigabyte og msi versjon av 980 ti?

 

Lenke til kommentar

På x99 bør du ha 4 brikker ja slik at du utnytter funksjonaliteten til plattformen.

 

Kvalitetsmessig? Nja kanskje litt .. Gigabyte sin kjøler har mindre retur\problemer av hva jeg har forstått. Gigabyte sitt kort klokker nok bedre også.

har en kompis som kjører 2x4 på et x99 sett. Hva taper han på det sånn ytelsesmessig?

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har noe kommentar på vannskjølingen? Er usikker på hvilken type. Trenger jeg 240mm eller holder det med 120mm f.eks?

 

Er det noe vits med vannskjøling og hvilken er isåfall best?

 

Holder ikke med 120mm imo.

 

 

Best: (?) http://www.prisjakt.no/product.php?p=3119799

 

Litt kjedelig at de ikke har den på lager da :( Så skikkelig villbass ut!

Ville bare se om noen har erfaring med slike lukkede vannkjølere. Satser på flere innspill :) 

Lenke til kommentar

Du kan se på Corsair GTX 100i eller GTX 110i. De er også bra. Les reviews på nett du. Bare pass på å sjekke hva kabinettet ditt støtter.

 

Ytelsesmessig er det nok ikke noen enorm forskjell på quad-channel og dual-channel på X99. Men det ser jo jalla ut med 2 brikker på socket 2011-3 .. virker liksom som man ikke vet hva man driver med :p

Lenke til kommentar

Du kan se på Corsair GTX 100i eller GTX 110i. De er også bra. Les reviews på nett du. Bare pass på å sjekke hva kabinettet ditt støtter.

 

Ytelsesmessig er det nok ikke noen enorm forskjell på quad-channel og dual-channel på X99. Men det ser jo jalla ut med 2 brikker på socket 2011-3 .. virker liksom som man ikke vet hva man driver med :p

Enig. har noe å mobbe han for hver gang. Har lyst til å stikke bort å se om de er montert riktig også. Jeg hadde ikke blitt forundret om de stod i samme channel. 

 

Det skal være plass til en 240mm radiator i toppen på h440. Det ser så mye mer sexy ut en en stor noctua kjøler midt i trynet. Når det koster såpass mye må det se bra ut også :)

Lenke til kommentar

Blir aldri overkill.

 

Den radiatoren er 280mm. Får du plass?

 

Og nå har du også satt opp 2 brikker 

 

Ta et komplett sett 4x4 ikke 2 sett med 2x4

Hørt om vinkelsliper? :D 

Var ingen komplett sett på lager.. eller må sjekke en gang til :)

 

Er det så farlig med 2 sett kontra et helt sett ?

Endret av MrAw3some
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...