Gå til innhold

Kan dekoderen ødelegge TV'en?


Anbefalte innlegg

Dette kan kanskje virke som et rart spørsmål, men jeg aner ikke hva som er mulig eller ikke, så jeg spør likevel.

For rett over to uker siden nå kom jeg hjem etter å ha vært borte noen uker, og fyrte opp min ca 6 år gamle Teco-TV for å se på et program via min Canal Digital pvr-dekoder. Etter under en halvtime, ble bildet svart, men det kom fortsatt lyd. Altså boksen funket fortsatt. Men så gikk den i hvilemodus som den gjør når TV'en er av, og TV'en stod der bare med svart skjerm. Jeg slo av og på, trakk ut strømmen osv, men uansett skjedde det samme; Teco-logoen viste i et par usle sekunder, før TV'en døde igjen.

Så jeg gikk til innkjøp av en ny TV, denne her: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/LT50E73/jvc-50-led-tv-lt-50e73

Var veldig fornøyd, den fungerte godt.

Så skjedde det igjen. Jeg var borte i helgen, og da jeg kom hjem igjen i går slo jeg på TV'en, begynte å se nyhetene, men det gikk ikke mer enn et lite kvarter før bildet begynte å bli tatt over av fire striper i rødt, grønt, blått og hvitt, så vekslet det til helfarget hvitt, så grått osv. Igjen funket dekoderen, kun bildet som forsvant. Dekoderen gikk i hvilemodus, og TV'en holdt på med å veksle mellom disse fargene et par minutter før den slo seg av. Å trekke ut strømmen gir ingen resultater, og som med forrige TV er det ingen respons fra fjernkontrollen.

Så jeg synes det er merkelig at på drøyt to uker, så skal to TV'er ta kveld på en så lik måte. Jeg skal straks ta TV'en med meg der jeg kjøpte den, så får de se på den, men det er vel lite vits for meg å vente på reperasjoner, så får vel med en ny TV hjem igjen, siden det er innenfor 30-dagersfristen.
Men blir jo litt småbekymret for at det samme kan skje igjen, uten at jeg egentlig vet akkurat hva som har skjedd heller.

Så kanskje noen har vært borti noe lignende, eller har noen teorier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun teori: Kan være feil på dekoder, eventuelt så kan det være jordingsfeil. Sjangsen for at 2 tv'er feiler på rad med samme problem er mikroskopisk.

Er det noe mer som er koblet til tv og dekoder? Hjemmekino eller noe?

I så fall kan du koble av alt bortsett fra tv + dekoder og teste om du får samme resultat.

Det gjelder å eliminere potensielle feilkilder og jobbe ut i fra dette.

Lenke til kommentar

Kun teori: Kan være feil på dekoder, eventuelt så kan det være jordingsfeil. Sjangsen for at 2 tv'er feiler på rad med samme problem er mikroskopisk.

Er det noe mer som er koblet til tv og dekoder? Hjemmekino eller noe?

I så fall kan du koble av alt bortsett fra tv + dekoder og teste om du får samme resultat.

Det gjelder å eliminere potensielle feilkilder og jobbe ut i fra dette.

 

Er også koblet til en BluRay-spiller, men den har ikke vært brukt i det heletatt på nye TV'en, og en god stund siden på gamle. Ellers er det koblet til en Chromecast, siden TV'en ikke har smartfunksjon, men den kom i hus samtidig som nye TV'en.

Det var kanskje litt tordenvær mens jeg var bortreist sist, så kanskje har det skjedd noe med dekoderen som tok knekken på Teco'en. Men JVC'en fungerte i to uker før det skjedde noe...

Lenke til kommentar

Kan du koble til en annen enhet enn kun en mulig defekt dekoder? Som HDMI fra PC, et nettbrett o.l.?

 

Virker ikke som det har noe å si hva som er koblet til eller ikke nå, for jeg får uansett ikke byttet input, disse fargegreiene kommer uansett. Eneste knappen som funker på fjernkontrollen er av-knappen.

 

Jeg tok en tlf til Canal Digital og spurte om de hadde hørt om noe lignende, eller om det var en mulighet for at dekoderen er skyldig, og de mente at det var det ingen mulighet for. Det var ikke kanskje engang, bare nei.

Lenke til kommentar

Men hvis du fjerner dekoder og prøver å koble opp med bluray-spiller eller Chromecast - hva skjer da? 

Hvis du ikke klarer å bytte kilde høres det ut som en teknisk feil i TV'n, og det kan komme av overspenning i el-anlegget, jordfeil, feil spenning i kabelnettet osv. 

Koble vegg alle enheter fra TV og stikk, og prøv med bare TV tilkoblet strøm. Hvis den virker normalt da, prøv å koble til bluray-spiller (eller chromecast), og se om ting virker da. Så kan du koble til en og en enhet og se hva som skjer

 

Hva fikk deg til å kjøpe enn JVC TV forresten? 8k (som den koster nå) for en 50" er ikke spesielt billig, og spesielt ikke når man tar hensyn til at den kostet 2995kr i midten av juli. Ikke får den spesielt god omtale heller

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Men hvis du fjerner dekoder og prøver å koble opp med bluray-spiller eller Chromecast - hva skjer da? 

Hvis du ikke klarer å bytte kilde høres det ut som en teknisk feil i TV'n, og det kan komme av overspenning i el-anlegget, jordfeil, feil spenning i kabelnettet osv. 

Koble vegg alle enheter fra TV og stikk, og prøv med bare TV tilkoblet strøm. Hvis den virker normalt da, prøv å koble til bluray-spiller (eller chromecast), og se om ting virker da. Så kan du koble til en og en enhet og se hva som skjer

 

Hva fikk deg til å kjøpe enn JVC TV forresten? 8k (som den koster nå) for en 50" er ikke spesielt billig, og spesielt ikke når man tar hensyn til at den kostet 2995kr i midten av juli. Ikke får den spesielt god omtale heller

 

Ok, så nå slo jeg på TV'en kun tilkoblet strøm, og da funket den faktisk. Prøvde å koble til en og en ting, uten å trekke de ut igjen, og da funket både BluRay, Chromecast og dekoder. Hva kan ha forårsaket dette da?

 

Og når det gjelder mitt valg av JVC... Er sånt som skjer når man kjøper noe i butikk. Fikk litt avslag og sånt på prisen, så ble 7,5k for TV, chromecast og kalibrering, men noe kanonkjøp var det kanskje ikke. Men det er en jungel der ute, ikke alltid så lett å finne frem.

 

Lenke til kommentar

For alle andre som vurderer "kalibrering" av TV i butikk: IKKE GJØR DET

http://www.dinside.no/931307/elkjop-tar-1-000-kroner-for-tilpasset-og-kalibrert-tv

 

En TV skal kalibreres hjemme, under kontrollerte lysforhold tilpasset det stedet den skal stå. Å gjøre det i butikk er totalt meningsløst, da både vinduer, veggfarge, gulvfarge, lamper og generell belysning påvirker resultatet. Dersom man trenger hjelp til å oppdatere firmware er det forsåvidt greit å bestille tjenesten, men at Elkjøp får lov til å selge produktet som "fargekalibrering" burde vært slått ned av Forbrukerrådet som misvisende reklame

Lenke til kommentar

For alle andre som vurderer "kalibrering" av TV i butikk: IKKE GJØR DET

http://www.dinside.no/931307/elkjop-tar-1-000-kroner-for-tilpasset-og-kalibrert-tv

 

En TV skal kalibreres hjemme, under kontrollerte lysforhold tilpasset det stedet den skal stå. Å gjøre det i butikk er totalt meningsløst, da både vinduer, veggfarge, gulvfarge, lamper og generell belysning påvirker resultatet. Dersom man trenger hjelp til å oppdatere firmware er det forsåvidt greit å bestille tjenesten, men at Elkjøp får lov til å selge produktet som "fargekalibrering" burde vært slått ned av Forbrukerrådet som misvisende reklame

 

Ja, jeg var ikke helt solgt på hvor nødvendig det var å skulle betale 1000kr for kalibrering, men det som gjorde utslaget var at de hadde en TV ferdigkalibrert i butikken, ellers måtte jeg kjørt til lageret og hentet en ukalibrert, og putlet med det selv når jeg kom hjem. Så siden det da ble 500 kr ekstra, og jeg alt hadde fått tusen kr avslag, pluss en gratis chromecast, tenkte jeg bare fuck it, på tide å komme seg hjem. Er vel derfor de kan ta betalt for sånt ;)

 

Menne, nå skjedde det igjen, de røde, grønne, blå og hvite stripene begynte å flimre til de tok over bildet helt, og nå veksler det med striper og hvitt og grått. Fortsatt lyd fra dekoderen, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...