Gå til innhold

vannpumpe 4pin connector


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig installert vannkjøling i maskinen min og har et par spørsmål angående vannpumpen.

 

Jeg merket at lydnivået var varierende og at den økte en god del ved høyt cpu bruk. Jeg antar at det er en innebygd mekanisme for å holde temperaturen nede.

 

Men uansett, jeg ble irritert av lyden så jeg bestemte meg for å plugge ut 4pin ledningen som var koblet til hovedkortet. Den varierende lyden ble helt borte og temperaturene på cpuen/gpuene og selve loopen var fortsatt helt fin.. Hva er egentlig hensikten med denne 4pin ledningen? Kan det ha noen negativ effekt langsiktig å ikke bruke den i det hele tatt? Har den noen annen bruksområde enn å regulere temperatur?

 

Takk på forhånd

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har altså en 4 pin til HK og så en SATA eller Molex rett på PSU (i fra pumpen)?

 

Ved å koble vekk 4 pin betyr dette bare at pumpen går på fullt turtall hele tiden. Men du har nå ingen mulighet til å monitorere hastigheten. Det er kjekt å f.eks kunne sette opp at maskinen din slår seg av hvis RPM signalet fra pumpen blir veldig lavt eller frafallende.

 

Kan du forsøke å koble 4 pin til en 3 pin på HK? Det skal gå helt fint å koble 4p på 3p, fordi den ekstra pinnen på 4p (som er lederen for selve PWM signalet) vil da ikke bli koblet. Alternativt benytter du en 4pin på HK, men setter da opp en mye flatere kurve slik at pumpen ikke endrer hastighet så mye.

 

Det gjør uansett ingenting å ikke være tilkoblet HK, så lenge pumpen er i drift. Men som sagt mister du muligheten til å overvåke dette. På min pumpe har jeg kun 1 leder inn på HK, for å sjekke RPM. Pumpen henter all strøm fra en Molex.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! Ja pumpen er koblet til en molex strømkabel. Hvis jeg setter den i "cpu" 4pin på hovedkortet, hvor kan jeg sette opp egendefinert rpm kurve og hvor kan jeg monitorere? Har lite erfaring med dette da jeg bare har brukt tredjeparts fancontroller fra før (og det virket som at det ikke funket å koble den opp mot pumpen). Sånn til informasjon så er jeg ganske ny i gamet, så ikke gå helt gresk på meg, hehe. Bygget min første maskin tidlig i år.

Endret av Mashux
Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av åssen HK du har om du kan sette opp noen gode profiler på PWM pluggen din. Et nyere ASUS kort er bra på dette. Et Gigabyte kort er elendig på dette. Hva slags HK har du?

 

Ellers vil jeg forsøke det jeg skriver:

Koble 4 pin kabelen på en 3 pin header på HK. "Power Fan" eller "Optional Fan 1" eller noe slikt, det er alltid noen 3 pin plugger der. Da kan du monitorere RPM til pumpe, men pumpen går allikevel på full RPM (ingen throttle).

 

Det å styre pumpen via en egen viftekontroller er nok ikke så enkelt. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har et gigabyte z97 hk.. men tenker jeg går for løsningen din i første omgang, så kan jeg Google meg fram til noe annet senere isåfall. Ett siste spørsmål: må jeg inn i bios for å monitorere, eller e det noen enklere måte for. Eks. Fra desktop ala. Gpu tweak/afterburner/cpuz etc?.ellers føler jeg at jeg har fått svar på det jeg kom hit for:)

Lenke til kommentar

Du kan gjøre det i Windows.

 

Jeg bruker AIDA64. Jeg anbefaler alle å kjøpe en lisens på dette (selv om man delvis kan bruke gratisversjon også). Det er et genialt program med mange funksjoner: Benchmark, stresstest, monitorering, sette opp aksjoner, sette opp HUD osv

 

Der har jeg (blant annet) satt opp automatisk "turn off computer" hvis RPM-signalet fra pumpen blir lavere enn en gitt verdi.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...