Gå til innhold

[Løst] Crossfire med gammelt kort, kjøpe nytt kort og kaste ut det gamle, hva er best?


bernalex

Anbefalte innlegg

Jeg har ASUS HD7850-DC2-2GD5. Dette er gammelt og fælt. Hovedkortet mitt (ASUS P8Z77-V LE) støtter crossfire (ikke sli).

 

Jeg kan ikke noe særlig om Crossfire.

 

Er det OK å kjøre det med et gammelt og et nytt kort, eller må det kjøres med to like kort?

 

Hvis det kan kjøre med abre to like kort: Er det verdt å kjøpe en til av det kortet jeg har, eller er det så gammelt og dårlig at det er bedre å bare kjøpe et nytt kort å bruke istedenfor det jeg har?

 

Hvis man må bruke to like kort: Er det bedre å kjøpe et ganske dyrt kort å bruke alene enn å kjøpe to litt billigere kort å kjøre med Crossfire (sånn generelt)?

 

Til sist: Kan noen anbefale et AMD-kort å kjøre i Crossfire med det jeg har -- evt. et for å bare totalt erstatte det jeg har? (Bør nok besvares i min tråd om å kjøpe nytt skjermkort: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1678481-- budsjett og annen info er der)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selg det, kun 7850 kan kjøres sammen, du kan ikke legge til et 390 (f.eks) 

 

Ikke kjøp en makant, jeg ville ikke gjort det.

 

Selvsagt er det bedre med 1 dyrt enn 2 billige, om du vil ha mer kraft så vil det dyre kunne få en kompis så har du 2 bra kort, istedenfor å selge 2 middels kort og kjøpe 1 bra kort. :p

Mente to "noe billigere", ikke helt nede på "billig dritt vs. ordentlig kort". :p

 

Men da vet jeg det iaff. Takk! Bonuspoeng om du kan anbefale et AMD-kort til under 3.5K i den andre tråden min. ;)

Lenke til kommentar

Hei, hvis du har en psu på 750w eller mer, er det mest økonomiske å kjøpte et 7850 kort til å kjøre crossfire. Ser det ligger et ute på finn for 600. Det vil skalere godt i spill og vil holde deg gående en stund til.

 

Alternativet er å kjøpte et gtx 970.

 

Hvilke andre komponenter har du? Hva er ambisjonen med oppgraderingen? Hvor langvarig skal den være?

 

Hvis resten av komponentene dine er gamle, er det mest lønnsomt å smekke inn et 7850 kort til nå, også ta en real oppgradering senere.

Lenke til kommentar

Hei, hvis du har en psu på 750w eller mer, er det mest økonomiske å kjøpte et 7850 kort til å kjøre crossfire. Ser det ligger et ute på finn for 600. Det vil skalere godt i spill og vil holde deg gående en stund til.

 

Alternativet er å kjøpte et gtx 970.

 

Hvilke andre komponenter har du? Hva er ambisjonen med oppgraderingen? Hvor langvarig skal den være?

 

Hvis resten av komponentene dine er gamle, er det mest lønnsomt å smekke inn et 7850 kort til nå, også ta en real oppgradering senere.

Jeg har intel i5-2500 og 8G RAM inni et Fractal Define R3.

 

Har tenkt å kjøpe 16G RAM, og å oppgradere skjermkort. Ambisjonen for nå er å kjøre GTA V på fullt i 1080p. (RAM er til Football Manager, heh.)

 

Har lyst å kjøre 1440p for fullt senere (typ til neste år en gang). Tenkte derfor at å kjøpe et passe bra skjermkort nå (sammen med RAM), og så kjøpe et til senere når jeg skal kjøpe ny skjerm var en OK upgrade path.

 

PSU-en min er bare 550w (Corsair TX 550W M Modular PSU ATX12V 2.31 / EPS12V). Kanhende den også må oppgraderes når jeg skal kjøre Crossover isåfall. Ser jo sånn ut. Men om jeg kan kjøpe et decent skjermkort for nå, og så bytte den ut når jeg kjøper et til for Crossfire, så er jo det OK. Eller tenker du at å kjøpe et 7850 + ny PSU nå, og så oppgradere skjermkort senere er en bedre upgrade path?

Endret av bernalex
Lenke til kommentar

Ja, vil nok si at en kvalitets PSU på feks 750-850w vil være veien å gå.

Smekk inn et 7850 til i crossfire.

 

http://www.tweaktown.com/reviews/4798/his_radeon_hd_7850_iceq_x_turbox_2gb_in_crossfire_video_card_review/index8.html

 

Så ville jeg kjørt dette systemet til det virkelig ikke går lengre og spare opp penger til en real runde med oppgraderinger.

 

Da har du jo i det minste PSU og kabinettet å ta med videre.

https://www.komplett.no/evga-supernova-850-g2-850w-psu/839799

Er å anbefale.

Lenke til kommentar

Ja, vil nok si at en kvalitets PSU på feks 750-850w vil være veien å gå.

Smekk inn et 7850 til i crossfire.

 

http://www.tweaktown.com/reviews/4798/his_radeon_hd_7850_iceq_x_turbox_2gb_in_crossfire_video_card_review/index8.html

 

Så ville jeg kjørt dette systemet til det virkelig ikke går lengre og spare opp penger til en real runde med oppgraderinger.

 

Da har du jo i det minste PSU og kabinettet å ta med videre.

https://www.komplett.no/evga-supernova-850-g2-850w-psu/839799

Er å anbefale.

Høres greit ut for meg. Takk!

 

Nå skal jeg videre avsløre hvor noob jeg er med et par sikkert veldig dumme spørsmål.

 

1. Passer den PSU-en godt inn i kabinettet jeg har? I.e. er den like stor som den som står der?

 

2. Hvordan setter jeg opp Crossfire rent praktisk? Setter det andre kortet i slot-en sin, og bare starter maskinen så finner sånn der catalyst-greier ut av det?

Lenke til kommentar

2) Det følger med en crossfire bro du kobler mellom korta og voila.

Med kortet? Om jeg kjøper et på finn.no elns, så burde jeg m.a.o. påpasse at selger har hele orginaleska med hvanåenn ei crossfire-bro er? Eller skal dette ha kommet med hovedkortet jeg kjøpte for mange år siden? For da har jeg det ikke. :p

 

 

Og, et newbspm til -- antar at poenget er at det må være samme chipset for å kjøre crossfire? i.e. jeg kan kjøpen noe annet enn ASUS, så lenge det er HD7850? Du nevnte jo det på finn.no.

Endret av bernalex
Lenke til kommentar

OK. Da går jeg for ny PSU og et HD7850 for nå, og oppgraderer mer senere. Takk!

 

Men: fra min andre tråd nevnes det at "ditt hovedkort [...] kun støtter PCIe 2.0 x4-hastighet på kort nr. 2" -- stemmer dette? Er det et problem med denne idéen?

Endret av bernalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...