Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med noe høy ping (latency) vil det hjelpe å bytte operatør for evt å få flere mbit? (info inside)


Gjest Slettet-grkpmGQW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-grkpmGQW

Hei! Jeg har nylig flyttet innadi Elverum ett sted hvor det var DSL inkludert og jeg har brukt det nå i snart en uke og det funker helt greit kapasitets messig, linja er ikke akkurat stor, men den holder til oss to 4.6mbit nedlastning og 0.6mbit opplastning. 

 

Problemet oppstår når vi spiller spill som krever relativt lav ping som LoL, CS:GO, Rocket League osv..

 

i alle disse spillene har vi ping på mellom 60-100ms og noen ganger spiker vi til over 200... Noen ville sagt at dette er spillbart og det er det jo, men ikke på ett høyt kompetitivt nivå. 

 

For å ta en sammenligning. 

 

Ping vg.no gir 2-3ms hjemme hos mine foreldre (fiber) [Kongsberg]

 

Ping vg.no gir 5-6ms i det huset vi bodde i fjor (DSL) [Elverum] [Kobberledning 0.6mm]

 

Ping vg.no gir 30-4ms i det huset vi nå bor i (DSL) [Elverum] [Kobberledning 0.6mm]

 

4.6mbit/0.6mbit.

 

Vi kan få installert bredbånd opp til  30mbit/5mbit, men det vi lurer på er om dette vil gi bedre ping eller ikke? Fordi hvis ikke det gir bedre ping er det ingen vits, fordi hastighetsmessig har vi ingen problemer, bare når det kommer til, ping, delay, latency. Kall det hva det vil.

 

Hvis noen med bedre teknisk dannelse enn meg kan gi meg svar så ville det vært supert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et vanlig problem med linjer som har så lav kapasitet på opplasting. Når det lastes opp med 0,6Mbit, vil latencyen øke dramatisk (sett opp til 2-3000ms) og nedlastingshastigheten bli redusert til omtrent samme nivå som opplastinga.

 

For å sjekke om dette er tilfellet, kan du prøve å pinge vg.no samtidig som du spiller, for å se om svartiden øker like mye der som i spillene.

 

Mulige løsninger jeg kjenner til på denne typen problematikk:

1: Abonnere på høyere hastighet på internett

2: Stille på QoSinnstillingene på ruteren (Sette maks opplastingshastighet til 0,5mbit f.eks)

 

Edit: Enkelte DSLleverandører har mulighet til å deaktivere Interleaving som kan øke svartiden, men om dette er en internettlinje som ikke klarer levere stort høyere hastighet  enn det du har, risikerer du da noe pakketap. Hos Telenor skal Interleaving skru seg av/på automatisk om du ligger i risikosonen for pakketap eller ikke.

Syntes 30-40ms svartid virker noe høyt på en DSLlinje som skal tåle 30/5Mbit. Kan ha noe med en QoSfunksjon som ikke virker som den skal el. Forsøkt med restart/resett av modem/ruter?

Endret av MrMountainLurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...