Gå til innhold

Ha maskinen på døgnet rundt...


DevN

Anbefalte innlegg

Har for tiden maskinen på døgnet rundt. Er ikke noen grunn, men blir rett og slett for stille f.eks. om natten med maskinen av.

Og er så lat at jeg ikke gidder å vente på at den skal starte opp, har liksom det lett, slik at jeg bare kan hoppe på stolen når jeg skal bruke maskinen.

Eneste tiden jeg slår den av, må da være når jeg drar bort for å overnatte andre steder, elns.

 

Hvordan reagerer diverse hardware på å stå på hele døgnet? Er det noen betydelig mindre levetid på ting og tang hvis den står på i ett sett?

 

//zalo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta f.eks på jobben min, der står alle utviklings pc'ene på konstant, også i ferier. Jeg tror faktisk at det sliter mer på hardware'n å holde på å slå den av og på ett par ganger i døgnet en å la den stå på hele tiden. Et lite tips er vel å ta en liten "vårrengjøring" inni pc'en og fjerne alt støv og smuss som har bygget seg opp det siste året...

Lenke til kommentar
Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen ;) pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt.

Oppetid 7 dager?

 

*sukk*

 

howard@kitty:~$ uptime

22:03:05 up 181 days

 

:-D

Lenke til kommentar
Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen ;) pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt.

Oppetid 7 dager?

 

*sukk*

 

howard@kitty:~$ uptime

22:03:05 up 181 days

 

:-D

Man kan ikke sammenligne med de stakkars windows gutta vet du :mrgreen:

Lenke til kommentar

Jeg også har minst en maskin på bestandig, dog ikke på soveværelset... :-)

 

For å spare maskinen litt, bør du sette den opp slik at skjermen og harddisken skrues av etter en stund. Dette skrues på når det trengs automastisk likevel.

 

Hvis man er borte i lengre perioder, så er det lurt å trekke ut kontaktene pga. fare ved lynnedslag og slikt.

Lenke til kommentar
Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen ;) pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt.

Oppetid 7 dager?

 

*sukk*

 

howard@kitty:~$ uptime

22:03:05 up 181 days

 

:-D

Man kan ikke sammenligne med de stakkars windows gutta vet du :mrgreen:

Nei, men 7 dager er ikkje akurat så mykje å juble over da.

Kan ikkje sei eg hoppa i taket da eg klarte 16 dager elns med win2K

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd problemer med disker som har stått på for lenge, og som ikke vil starte opp igjen etter reboot. På en OpenBSD server jeg hadde stående oppe i nesten 2 år uten reboot, var en av diskene død etter reboot.

 

Sjekket litt rundt, og flere hevder at disker har godt av å bli slått av/på med jevne mellomrom. Skal se om ikke jeg kan finne linken.

 

Heldigvis var det ikke ikke systemdisken, eller backupdisken, men bare /var/spool på den.

 

Dersom du har maskinen på hele tiden, kan det være en ide og ta backup i ny og ne, Murphys lov slår gjerne til dagen før du har tenkt å ta backup :)

 

off topic:

WinRAR er genialt til å ta backup med kommandolinje, og alle filene du vil ta backup av listet i en vanlig tekstfil.

Lenke til kommentar

Nei, det er slett ikke sikkert at ting har godt av å kjøle seg ned. Materialer utvider seg når de blir varme, og trekker seg sammen når de blir kalde. Dette stresser materialene, er bedre at de holder jevn temperatur.

En svært vanlig feil før i tiden var at loddingene røk pga bevegelser i kretskortet pga temperatursving. Har selv jobbet med radio / TV service og reparert hundrevis av slike feil.

Lenke til kommentar
Har også pcen min på hele døgnet. Runder nå en uptime på 7 dager med windows xp...hadde 6 dager før det men da kom jeg borti strømknappen ;) pcen er like rask og det er ingen problemer med den...Temp er helt ok så jeg tviler på at noe går galt.

Oppetid 7 dager?

 

*sukk*

 

howard@kitty:~$ uptime

22:03:05 up 181 days

 

:-D

Det synes det blir helt feil å sammenligne Windows med Unix/Linux. Spesielt siden mesteparten av *nix boksene står i ett kott og samler støv og uptime. De blir bare brukt gjennom en eller annen form for et shell. Og mesteparten av maskinene som kjører windows blir brukt "direkte" uten noen form for nettverk mellom.

Skjønner?

 

Og btw, jeg har hatt denne maskina på i 5 uker og noen dager nå... Og jeg kjører Windows :!:

 

Og maskina er ikke særlig mye tregere av den grunn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...