Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cpu ligger på 88c fra første sekund


Anbefalte innlegg

Hei.

Har et problem med en pc jeg kjøpte i august 2014.

 

Plutselig i dag når jeg satt å spillte så fikk jeg en bluescreen whea_uncontrollable_error.

Når jeg prøvde og starte pcen på nytt så fikk jeg cpu overheat error, så jeg gikk inn i bios (uefi), og der så jeg at cpu var på 88c og cpu fan lå på 100%.

 

Restartet pcen etter ca 5 min, og gikk rett inn i biosen (uefi), og da var den 88c med en gang.

Tok å rengjorde viftene o.l (var faktisk ikke noe støv inn i selve pcen), men fremdeles 88c.

 

Men det som er rart, er at jeg holdte hånda bak pcen der vifta til cpuen er (vannkjøling, specs kommer straks) så føltes det som om det var 20-25c. Noen som vet hva problemet kan være?

 

 

Specs:

I7-4790k

Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler

ASUS Z97-DELUXE, Socket-1150

2x780ti

32gb ram

 

Takk på forhånd.

PS: sitter på telefon, så beklager eventuelle skrivefeil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Takk for svaret :)

Sikkert et dumt spørsmål, hvordan sjekker jeg om pumpa på denne kjøleren går eller ikke går ? Mtp på at det er en kjøleblokk, vannslanger og rett til vifta. Er pumpa imellom viftene?

 

Og sjekker jeg det i bios, eller kjenner oppå vifta når pcen er på (om det er "vibrasjoner") ? :)

Lenke til kommentar

Pumpa er integrert i kjøleblokka, enkleste måten og sjekke om den går er å stikke hue inn i maskina og høre etter en høyfrekvent lyd.

Går også ann å gå inn i BIOS og skjekke fan speed dersom du har kabelen fra blokka plugga i hovedkortet ditt.

 

Det er lett å gjenkjenne hvilken av de er pumpa, ettersom denne har ett turtall mye høyere enn resten av viftene.

 

Det er også en blå LED på framsida av pumpa som skal lyse dersom det er liv.

dlUzV2hV.jpegedit: her er bilde av UEFI/BIOS

Endret av Øyvind Skogseide
Lenke til kommentar

Hei igjen. Takk for svaret. Pcen min står inntil en vegg, så vanskelig å komme til. MEN. Ser at det er et blått lys der ja, å en high pitch lyd.

Det som derimot er rart, er at sist jeg sjekket bios, så var cpu fan på 2000rpm+ og thats it, nå er plutselig cha2 aktiv (var ikke i sted)

Så nå er cpu fan: 800-900 og cha2 fan 2300 ish, og cpu temp 30-32c :D

 

Vet ikke om det var et hickup eller ikke.

Skal prøve å starte opp pcen utenfor bios å følge litt med. Kommer tilbake om det endrer seg :)

 

(Hører nå at den high pitch lyden slo seg av, men tempen er normal, så usikker om det var pumpa eller ikke)

 

Tusen takk for svar så langt :) kommer som sagt tilbake hvis det fortsetter å bli varmt. Skal følge med det du skrev angående det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...