Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har skaffet meg MS Visual C++ nå ... Men jeg var i en bokhandel for en stund siden da jeg så en bok som heter "Visual C++.net bible"

 

Det jeg lurte på var om det er det samme om det er c++.net eller bare c++ ?

Programmet heter jo Visual c++ ikke visual c++.net ... eller ?

 

Håper på mange svar snarest :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefalle deg å starte med en annen bok enn den!

 

Jeg ville startet med en bok som tok for seg selve språket (C++) fremfor å starte med en bok som tar for seg ett API som .NET og Windows-programmering. Ta en titt i FAQ'en -- det finnes flere anbefalinger av bøker fra folk på forumet der.

 

Hvis du tar en titt i boken - så ser du at den altså tar for seg API-ting som er noe man begynner med -etter- man har lært C++:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=books (ta en titt på table of contents -- nesten ingen ting om C++)

 

C++ er språket man bruker for å snakke til forskjellige API'er, eksempel på API'er er:

 

- OpenGL (for 3D grafikk)

- GTK+ (for GUI-programmering under Linux)

- DirectX (for 3D grafikk under Windows)

- Win32 (for GUI-programmering under Windows)

- .NET (et av Microsofts nyere API'er)

- Blitz++ (et bibliotek/API for matematikk)

 

+at det finnes mange andre biblioteker/API'er på www.sourceforge.net som du kan laste ned og bruke.

 

..derfor er det som sagt en fordel å kunne språket før man begynner å "snakke med" API'er.

Lenke til kommentar

Accelerated C++: Practical Programming by Example (Andrew Koenig, Barbara E. Moo)

 

Ca. 250kr. fra amazon.co.uk (billigere enn det jeg har sett i norske bokhandler) .. og du slipper å betale toll på bøker. (står mer om dette i FAQ'en)

 

Selve editoren (IDE'et; det du skriver koden inn i) tror jeg du lett greier å finne ut av åssen du bruker, så en hel bok spesiellt for Visual C++ skulle ikke være nødvendig.

 

Uansett følger det med manualer og en Help -funksjon hos Visual C++.

Endret av daysleper
Lenke til kommentar

zyp: nja ..

 

- Man har "MFC" som er et API av Microsoft i form av C++-klasser for blandt annet GUI programmering.

..og..

- Man har "Win32" som er et API av Microsoft i form av "C-kode" for blandt annet GUI programmering.

 

Så i grunn har vi begge rett. :)

 

Hvis du ikke tror meg; kan du sjekke hva den "ultimate" GUI-boken for Windows (når det gjelder Win32/GUI i C i hvertfall) sier:

"..the essential API heart of Win32 programming.. .. Topics include:• The basics—input, output, dialog boxes.. An introduction to Unicode... Graphics—drawing, text and fonts, bitmaps and metafiles.. "

 

..fra boken "Programming Windows, Fifth Edition (Charles Petzold)": http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=books&n=507846

Endret av daysleper
Lenke til kommentar

API = win32 api (i dette innlegget)

 

Jeg vet ikke om jeg tar helt feil, men jeg har alltid forstått MCF som en høyere versjon av win32 API som forenkle kodingen og gjør API´et enklere og forstå. Hvis man tenker OOP, eks. CFile (inneholder File-Handlen , og API calls man kan gjøre med filen) men samtidig skjules noen variabler fra funksjonene noe som gjør at man lettere og raskere kan kode, men dette kommer på bekostning av fart og ytelse. Det er på en måte et skall utenpå det originale API.

 

håper det var forståelig

 

så vil jeg bare si at jeg lært meg c++ programmering uten bøker å det har gått greit det, men det har vært mye knoting siden hver av hver av lær-deg-x sidene har starte på forskjellige steder og har hatt forskjelige måter å gjøre ting på.

 

Edit : takker for rettelse av daysleper

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Bare så det er helt klart:

 

API (Application Programming Interface) er en generell ting. Det finnes API'er for alt mulig, ikke nødvendigvis bare under Windows. Et operativsystem i seg selv har et eller flere APIer man programmerer mot.

 

API er ikke det samme som Win32 API.

 

Interface == grensesnittet du programmerer mot (OS eller programvarebibliotek ("DLL-filer")).

Applikasjon == programmet (ditt) som kommuniserer med grensesnittet (interfacet).

Programming == det å spesifisere hva du kommuniserer.

 

Hvis man tenker seg en bil og sammenligner den med et OS så kan vi si at gass, brems, clutch og gir er interfacet i bilen. Du er programmet som kommuniserer med bilens interface (du kjører bilen). Bilens motor og det mekaniske ellers er OS'et som ligger i bakhånd.

 

Man kan kjøpe en CD-spiller til bilen. Den har også et interface, et program (deg) som kommuniserer med det og et OS (internt). Vi kan sammenligne dette med å laste ned et bibliotek for bruk i Windows, f.eks. DirectX.

 

Ellers er det du sier riktig, Giddion. MFC er en abstraksjon vekk fra maskinvaren og OS'et mot et høyere nivå. Altså nærmere "vår verden" eller måten vi tenker på enn det Win32 er.

Endret av daysleper
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Accelerated C++: Practical Programming by Example (Andrew Koenig, Barbara E. Moo)

 

Ca. 250kr. fra amazon.co.uk (billigere enn det jeg har sett i norske bokhandler) .. og du slipper å betale toll på bøker. (står mer om dette i FAQ'en)

 

Selve editoren (IDE'et; det du skriver koden inn i) tror jeg du lett greier å finne ut av åssen du bruker, så en hel bok spesiellt for Visual C++ skulle ikke være nødvendig.

 

Uansett følger det med manualer og en Help -funksjon hos Visual C++.

Hei!

Er dette en bok som er fin for nybegynnere?

Har drevet litt med HTML og så vitt PHP, men kan minimalt om programmering. Er denne en fin bok for meg å starte med? :)

Lenke til kommentar

C++ som språk er å regne som et subset av språket C. Det vil si at C++ har alt det C har, og mere til.

 

Man kan med andre ord sende C-kode til en C++ -kompiler og det vil i de "fleste" tilfeller fungere greit. Grunnen til at det ikke altid fungerer greit, er fordi C++ har et sterkere type-system enn C, noe som er en god ting!

 

Jeg anbefaler deg å lære C++ fremfor C!

 

Vi kan si C++ er "nyere og bedre", ja.

 

Til dere som ikke er helt nybegynnere og leser dette vil jeg si at det er riktig at C99 har visse features som C++ ikke har; men disse featurene er ofte/altid unødvendige/overflødige i C++.

Lenke til kommentar
C++ som språk er å regne som å være et subset av språket C. Det vil si at C++ har alt det C har, og mere til.

 

Man kan med andre ord sende C-kode til en C++ -kompiler og det vil i de "fleste" tilfeller fungere greit. Grunnen til at det ikke altid fungerer greit, er fordi C++ har et sterkere type-system enn C, noe som er en god ting!

 

Jeg anbefaler deg å lære C++ fremfor C!

 

Vi kan si C++ er "nyere og bedre", ja.

 

Til dere som ikke er helt nybegynnere og leser dette vil jeg si at det er riktig at C99 har visse features som C++ ikke har; men disse featurene er ofte/altid unødvendige/overflødige i C++.

Takker!!!

 

Da tror eg att eg skal ta å bestille boken ovenfor og byggyne og lese litt :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

De fleste her vet vel hva MFC er, men rett skal være rett....

 

MFC er hovedsaklig et klassebibliotek som wrapper Win32 API. MFC gjør etter de flestes mening det enklere å lage GUI applikasjoner i C++ og Windows. Når jeg skriver hovedsaklig gjør jeg det fordi MFC også består av en del hjelpefunksjoner og makroer.

 

MFC kan sammenlignes med andre GUI biblioteker som f.eks. wxWindows og Qt, bare at MFC kun er implementert for Windows mens de andre finnes for flere platformer. wxWindows er f.eks. veldig likt MFC, da de på mange måter er bygget på de samme prinsippene. Største forskjellen mellom MFC og Qt må være meldingshåndteringen.

 

Hvis jeg skal dra fram noen fordeler med MFC (mine erfaringer/meninger) må det bli at det er en tynn wrapper og er derfor ofte raskere enn "konkurrentene". Det finnes også ufattelig mye gratis MFC kode som du kan bruke i dine programmer. Ellers er det etterhvert blitt godt gjennomtestet og stabilt siden det har hatt så mange brukere. Dessuten er det godt integrert med Visual Studio for de som foretrekker det.

 

Man skal også merke seg de såkalte "GUI bibliotekene" ofte tilbyr mer enn bare GUI funksjonalitet, som f.eks. trådhåndtering, sockets m.m.

 

I den grad jeg personlig koder GUI lenger så har jeg mer og mer godt over til WTL som er GUI påbygg til ATL. Helt genialt hvis du har tidligere kjennskap til MFC. Mindre genialt hvis du ikke har, fordi dokumentasjon er det heller dårlig med (blir bedre og bedre). Qt har jeg desverre fått litt syra av. Men det er vel smak og behag (lisenspolitikken er en av årsakene, mens den råtne sig/slot implementasjon er en annen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...